Dømming av kronisk syke/usynlig syke

Tips om artikler, TV-program, websider.m.m.

Moderators: Lennie, Tina

Post Reply
Ensiferum
Stamgjest
Stamgjest

Dømming av kronisk syke/usynlig syke

Post by Ensiferum » Mon May 12, 2014 01:05

http://www.aftenposten.no/meninger/kron ... 3AANvl_uT8

Interessant artikkel!

Også selvsagt de obligatoriske kommentarene helt på slutten av artikkelen. Huff synd de menneskene ikke forteller legene hva man skal gjøre så vi kan bli friske!

Milou
Administrator

Re: Dømming av kronisk syke/usynlig syke

Post by Milou » Tue May 13, 2014 22:32

Ja, fint innlegg i Aftenposten :)

Angående kommentatortroll og hetsen av trygdemottagere og kronisk syke: Jeg lurer på hva som skjer når disse personene selv blir syke eller skadet - det kan skje alle: trafikkulykker, arbeidsulukker, kreft, diabetes, fallskader osv osv. Går de ikke til NAV da? Eller tenker de at det er alle andre som er snyltere, mens de er "verdig trengende"?

Tror faktisk forakten for sykdom og uførhet bunner i en ekstrem frykt for å konfronteres med sitt eget fysiske forfall. Tanken på at også de en dag vil sykne hen (og til syvende og sist dø) er så skremmende at de later som om kroppslig svakhet er en slags moralsk brist.
* Milou *

Tahnee
Fast plass
Fast plass

Post by Tahnee » Wed May 14, 2014 00:06

Enig med deg Milou. :)

Ellers så tenker jeg at de som kaster skitt mot syke og kaller dem late og giddeløse og det som langt verre er, det er folk som selv glatt tar en tredagers egenmelding fra jobb pga fyllesyke eller uten at de faktisk er syke eller har annen grunn for fravær. Jeg har i en del tilfeller sett at de som bæljer høyest og styggest mot syke, selv er de med dårligst arbeidsmoral og lav terksel for utholdenhet når ting blir vanskelig. Jeg fatter ikke at de kan se på seg selv som anstendige mennesker i enkelte tilfeller, men de er visst suverene i egne øyne i alle fall. Så jeg tenker at det ligger mye mangel på kunnskap om syke menneskers liv og de tap som det fører med på alle fronter til grunn, men jammen tror jeg det også er mye projisering ute og går også.

Tom
Bofast
Bofast

Post by Tom » Wed May 14, 2014 00:55

Synes bestandig slike meninger forteller mest om de som ytrer de. Akkurat som med andre ting hvor folk ikke stoler på andre - sjalusi osv. Fordi de selv er slik.

Er du trygg på deg selv - så stoler du også på andre.
Syk 2007, 100% sykemeldt 2009, Me-diagnose 2015, Ufør 2016

Post Reply