adressa.no

Tips om artikler, TV-program, websider.m.m.

Moderators: Lennie, Tina

Post Reply
murmeldyret
Husvarm
Husvarm

adressa.no

Post by murmeldyret » Tue Jul 01, 2014 17:56

Så adressa.no har stort oppslag om utmattelse/ME hos barn og unge i dag, noen som har lest det? (ble litt nysgjerrig, da jeg ramlet over det i dag, men krever abonnement for å lese:)
ME

Ninak
Husvarm
Husvarm

Re: adressa.no

Post by Ninak » Tue Jul 01, 2014 18:38

Jeg fikk til å lese artikkelen når jeg søkte på overskriften på Google! Hvis dere søker på "stress er en av grunnene til at jeg ble syk" på Google, så er det en øverste som dukker opp :)

"Unge får ME-diagnose" er også en :wink:

Ingrid_04
Husvarm
Husvarm

Post by Ingrid_04 » Tue Jul 01, 2014 22:22

Så lurt Ninak! Må være en glipp hos Adresseavisen :)

Ninak
Husvarm
Husvarm

Post by Ninak » Tue Jul 01, 2014 22:53

Ja, tror det, men er helt greit! :mrgreen:

Julie
Stamgjest
Stamgjest

Post by Julie » Wed Jul 02, 2014 00:33

Takk for tips :) det var en litt - merkelig? - artikkel. Reagerte på fremstillingen helt fra overskrifta "stress er en av grunnene til at jeg ble syk". Og ganske riktig, hun hadde vært på LP. Virker som om Live Landmark er ute og rører seg om dagen, og sprer LP-propaganda på mer indirekte vis?

Men er glad for, så rart den enn høres, at flere barn får ME-diagnose nå. I den forstand at jeg er overbevist om at jeg har hatt lavgradig ME fra barneårene, som bare ble verre og verre. Tenk om sykdomsforløpet kunne vært annerledes med en tidlig diagnose? Ikke greit å være syk som barn, men en kan få et mye bedre liv om en vet hva ME er, tar hensyn til hvile i stedet for å presse seg osv.
He attacked everything in life with a mix of extraordinary genius and naive incompetence, and it was often difficult to tell which was which. (Douglas Adams)

Ingrid_04
Husvarm
Husvarm

Post by Ingrid_04 » Wed Jul 02, 2014 11:09

Jeg misliker også at det settes likhetstegn mellom ME og stress. Og jeg misliker enda mer at Live Landmark nevnes.

Men jeg merker meg at hun ikke er frisk på tross av at hun har vært på LP-kurs. Kurset skal jo gjøre oss HELT friske i følge LL. Det er mange som skryter av LP kurset i media og mener de har blitt bedre, men veldig få som blir helt friske på sikt. Det er to helt forskjellige ting!

Jeg var forøvrig en av dem som erklærte meg frisk etter LP kurs. Lysten på å bli frisk var stor, og det var full hallelujastemning. Som den flinke piken jeg var så gjorde jeg som jeg fikk beskjed om og ble helt hjernevaska. Jeg innbilte meg i lang tid at jeg var i ferd med å bli frisk, og kjørte kroppen hardt. Til slutt kollapsa jeg fullstendig. :(

Ninak
Husvarm
Husvarm

Post by Ninak » Wed Jul 02, 2014 13:34

Ingrid_04 wrote:Jeg misliker også at det settes likhetstegn mellom ME og stress.
Jeg er også enig om at det ikke må settes likhetstegn mellom ME og stress, men jeg kjenner meg igjen i hvordan hun ble syk. Mye stress igjennom ungdomsårene (selv om jeg ikke ville innrømme det den gangen) og perfeksjonist. Jeg fikk kyssesyken og ble sengeliggende i tre mnd, og visste at jeg måtte være forsiktig i lang tid, og det var jeg. Etter hvert som jeg ble bedre kom også stresset tilbake, og (det er ikke så lenge siden jeg ble "ME-syk") jeg kjenner fortsatt på stress i kroppen selv om jeg ikke gjør annet enn å slappe av.. LP tørr jeg ikke prøve meg på i frykt for å bli værre :P

Post Reply