Stubhaug igjen

Tips om artikler, TV-program, websider.m.m.

Moderators: Lennie, Tina

Post Reply
Fairytale
Fast plass
Fast plass

Stubhaug igjen

Post by Fairytale » Wed Apr 08, 2015 09:39

Jeg har ingenting i mot Stubhaug som person, men jeg ble kvalm når jeg leste artikkel om behandlingstilbudet hans på Haugesunds avis sine nettsider (låst artikkel, derfor kan jeg ikke dele artikkelen)

1. Han behandler ikke ME selv om det er noe som han påstår. I artikkelen står det utmattelsestilstander og stress. Han behandler ett symptom. Deltakerne får ikke prate om sykdom, alt handler om mestring. Han påstår at få ME-pasienter er sengeliggende.

2. Han påstår at de fleste blir bedre av behandlingen (skjemaer som pasientene fyller ut). Ja, jeg vet om flere som har blitt friske av behandlingen hans. Men det er også flere som har blitt sykere.

Mitt møte med Stubhaug var negativt. Jeg ble gradvis sykere før jeg fikk ME diagnose, begynner å lytte til kroppen og får en gradvis bedring. Han maser om at jeg må presse meg, det er ikke farlig med symptomer.

Jeg fortalte om matintoleranser, han brydde seg lite. Jeg fortalte om leddsmerter og at jeg hovner opp innimellom, han brydde seg lite. Han legger vekt på noen symptomer, og overser andre. Opplevde til og med at han ga meg symptomer jeg ikke har.
Når jeg prøvde å forklare at jeg sliter med kulden i Norge pratet han om at mange har problemer med mørketiden.

Vær så snill, la spesialister ta seg av ME-pasienter. Stubhaug får ta seg av de som er utmatta. Jeg mener absolutt at behandlingstilbudet hans har en plass i helsevesenet, men ikke gi alle det samme helsetilbudet.

Og nei, kritikken er ikke rett mot mannen Stubhaug eller de som blir friskere av behandlingen (kjempeflott, bra jobba). Men hva med oss som trenger et annet behandlingstilbud, som har fysiske avvik i kroppen vår

gazpacho
Fast plass
Fast plass

Re: Stubhaug igjen

Post by gazpacho » Wed Apr 08, 2015 14:58

Er enig med deg. Har også gjort dårlige erfaringer med han. Han oppfordret alle til å presse seg mer og sier at det ikke er farlig med symptomer. Når jeg påpekte at jeg allerede presset meg mye for mye så innså han at hans råd var litt feil ovenfor meg. Så spurte jeg hva jeg skulle si til den nye sjefen min (jeg hadde akkurat fått meg ny jobb) når jeg er for dårlig til å jobbe. Jeg hadde jo dårlig samvittighet at jeg ikke hadde sagt i fra om at jeg har ME. Stubhaug: "Du er jo ikke syk! Du har en stressintoleranse."
Needless to say.. i dag er jeg ute av jobb.

MEN: Av 8 i gruppen der 3 var diagnostisert med ME og resten hadde helt andre sykdommer så ble én av ME-pasientene (og flere av de andre) faktisk frisk etter kurset. Jeg er fortsatt i kontakt med henne, og hun har det bra - mer enn to år etter kurset. Hun hadde fått diagnosen av Nyland, akkurat som jeg.
Men hva med oss som trenger et annet behandlingstilbud, som har fysiske avvik i kroppen vår
Vi venter på at det kommer en ordentlig kur :-) Og tar det med ro innimellom, stresser så lite som mulig og gjør så mange kjekke ting som mulig uten å fremprovosere en symptomøkning.

Forresten, det er ikke sagt at fysiske avvik i kroppen bare kan kureres med skolemedisin. Jeg er veldig pro skolemedisin, men kropp og sinn er ikke to adskilte systemer. Se feks http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10932336

dropinpoet
Husvarm
Husvarm

Re: Stubhaug igjen

Post by dropinpoet » Thu Apr 09, 2015 00:17

Har dessverre også en dårlig erfaring etter møte med ham.. Fikk utskrevet rivotril, en ganske høy dose.
Gjorde meg helt gal, og satte meg nok ganske mye tilbake. Rett og slett skremmende, og det var knapt en halvtimes møte.

Post Reply