- Kronisk utmattelsessyndrom skyldes magen — ikke hodet

Tips om artikler, TV-program, websider.m.m.

Moderators: Lennie, Tina

HeltUtmattet
Stamgjest
Stamgjest

- Kronisk utmattelsessyndrom skyldes magen — ikke hodet

Post by HeltUtmattet » Tue Jul 12, 2016 14:02

Dette er noe vi i det siste har diskutert her på forumet. Spennende lesing at disse forskerne kunne finne markører og diagnostisere hele 83% av pasientene. Markører ble funnet både i tarm (tarmflora) og blod (betennelsesmarkører). De samme forskerne vil nå se om de kan finne sopp eller virus som årsak til tilstanden.

Personlig har jeg stor tro på at årsaken til ME/CFS ligger i tarmsystemet. Det er i hvertfall slik det føles ut for meg.

http://www.side3.no/vitenskap/--kronisk ... 41281.html

Her er studien fra artikkelen, som viser hvilke markører forskerne fant:

https://microbiomejournal.biomedcentral ... 016-0171-4

Edit: Legger til noen PubMed linker til andre studier som omhandler det samme temaet (lipopolysakkarider)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25433843

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21967891

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19112401
Last edited by HeltUtmattet on Tue Jul 12, 2016 18:52, edited 1 time in total.

Tom
Bofast
Bofast

Re: - Kronisk utmattelsessyndrom skyldes magen — ikke hodet

Post by Tom » Tue Jul 12, 2016 14:48

Jeg var litt sarkastisk i en annen tråd her inne om det samme skriveriene i media nylig.

Mest fordi problemer med fordøyelsen til Me-pasienter ikke er noe nytt. For mange år siden leste jeg blant annet at undersøkelser viser at de fleste Me-syke har svikt i magesyreproduksjon, har SIBO (overvekst av uønskede bakterier i mage og tynntarm) og de fleste har en eller annen form for IBS. Alt dette vil selvsagt vise avvikelser i undersøkelser av avføring. Har også lest en del steder at visse leger ikke gir en ME-diagnose hvis pasienten ikke har betydelig svikt i fordøyelsen.

For egen del veksler jeg til tider mellom å lure på om min egen tilstand kommer av sviktende fordøyelse - eller at tilstanden fører til svikt i fordøyelsen. For tiden tror jeg det siste..... :) Rett og slett at fordøyelsen også blir preget av sviktende energi - og dermed ikke fungerer slik den skal.

Men for all del - forskning på ME - uansett hva det er - er av det gode. Kjør på!

Edit: Hva som er årsaken til Me er noe jeg stadig tenker på. Tror at det handler om en eller annen form for overbelastning - hvor man til forskjell fra såkalt "utbrenthet" ikke henter seg inn igjen. Om den er psykisk eller fysisk er ikke så viktig, eller kanskje en kombinasjon av de to?

Dermed tror jeg også på at Me kan reverseres. Synes derfor dette med LP er så interessant - hva er det som resetter "bryteren" hos disse som blir friske? Samme med Rituximab - hva er det som skjer?

Hittil er det vel ikke funnet noe som helst unikt for ME-syke - kun sammenlignet med friske - ikke andre syke.
Syk 2007, 100% sykemeldt 2009, Me-diagnose 2015, Ufør 2016

HeltUtmattet
Stamgjest
Stamgjest

Post by HeltUtmattet » Tue Jul 12, 2016 16:26

Alt blir jo hypotetisk så lenge ingen med sikkerhet vet noe konkret. At mange av de med ME/CFS har forskjellige diagnoser opprinnelig er jeg ikke i tvil om. Og at noe er oppfattet "psykisk" og noe er fysiologisk er helt sikkert også tilfelle. Og logisk nok vil de med "psykisk" årsak muligens ha bedre effekt av LP behandling også, siden LP er basert på endring i psykisk tankemønster. Så sier ikke statistikkene noe om hvor mange av disse som helbredes med LP behandling, og hvor mange som faller tilbake til ME/CFS. Men har man først hatt en helbredende LP vekkelse, så er man nok desverre stemplet som psykisk syk jeg redd. Selv om det skulle vise seg at man overbeviste seg selv nok til å bli midlertidig frisk av en til slutt diagnostisert fysiologisk årsak.

Nå har jeg en oppfatning av at ingenting heter psykisk årsak jeg da. For det er for mange studier/forsøk hvor forskere klarer å manipulere "psykisk" syke ut at sin tilstand ved bare å manipulere genetiske uttrykk ved hjelp av kosttilskudd manipulere immunforsvar og riktig diett osv. En genetisk feil er fysiologisk. Så det man arver er ikke psykisk, men kan utarte seg/oppfattes psykisk fordi man har en genetisk uballanse som utgjør metabolske uballanser i nevrotransmittere og andre viktige stoffer som hjernen trenger. Alt er relativt. Samfunnet ser på slike som psykisk syke. Mens forskere kanskje ser på genetisk uballansene som den egentlige årsak. Så finnes det millioner av kombinasjoner på hvor uballansert hver av oss er. Og som vi vet er slikt arvelig. Kanskje LP er med på å slå av/på genetiske feil? Hvem vet. Det hele er veldig komplekst og derfor så vanskelig å finne ut av.

Men vi kan ikke komme bort fra av mange av de som får ME/CFS før onset av symptomer ofte er blant de flinkeste, mest aktive, mest sosiale, den som leder osv. Dette skurrer veldig med at ME/CFS er psykisk. Så vet vi at genetiske feil ofte har en ukjent onset. Det vil si at genfeilen ikke er uttrykt ved fødsel, men slår seg plutselig på/av en gang i løpet av livet. For eksempel på grunn av feil kosthold, vaksiner, stress mm. i forhold til hva genene krever. Det kan godt være at ME/CFS er resultat av noe slikt.

Men uansett veldig interessant når man kan begynne å skille ME/CFS syke fra andre ved hjelp av markører. :) Det er vel det forskerne på Haukeland sliter med. Selv om jeg vet at de har dette med som et tema i studiene sine.

I dette tilfellet ser det ut for at det er lipopolysaccharide (LPS) hvor den sterkeste markøren er. Da snakker vi faktisk om noe man selv kan forske videre på. Mulig teste ut på egen hånd. Må lese meg litt mere opp på studien først. Veldig spennende lesing. Og det virker for at denne studien er sterk, slik jeg ser det.

Denne tråden er for artikler i media, var nå mest derfor jeg klikket inn linken da. ;)

HeltUtmattet
Stamgjest
Stamgjest

Post by HeltUtmattet » Tue Jul 12, 2016 16:38

Jeg har forresten et spørsmål til andre i forbindelse med mage tarm og ME/CFS.

Jeg har oppdaget at om jeg tar en dag med faste (ingen mat EN dag), så får jeg en oppsving dagen etterpå. Andre som opplever dette? To dager uten mat gir symptomer på mangel av næring energimessig. En litt annen utmattelse enn ME/CFS.

En annen ting jeg oppdaget var at jeg fikk enorm opptur med intravenøs behandling på sykehuset. Dette vedvarte så lenge jeg fikk dette (to dager). ME/CFS utmattelse returnerte med en gang jeg begynnte å spise igjen. Andre som har hatt anledning til å registrere noe lignende?

Dette er noen av grunnene til at jeg tror mage/tarm problemer har noe med MIN ME/CFS å gjøre...

Tom
Bofast
Bofast

Post by Tom » Tue Jul 12, 2016 16:57

HeltUtmattet wrote:Jeg har forresten et spørsmål til andre i forbindelse med mage tarm og ME/CFS.

Jeg har oppdaget at om jeg tar en dag med faste (ingen mat EN dag), så får jeg en oppsving dagen etterpå. Andre som opplever dette? To dager uten mat gir symptomer på mangel av næring energimessig. En litt annen utmattelse enn ME/CFS.

En annen ting jeg oppdaget var at jeg fikk enorm opptur med intravenøs behandling på sykehuset. Dette vedvarte så lenge jeg fikk dette (to dager). ME/CFS utmattelse returnerte med en gang jeg begynnte å spise igjen. Andre som har hatt anledning til å registrere noe lignende?

Dette er noen av grunnene til at jeg tror mage/tarm problemer har noe med MIN ME/CFS å gjøre...
JA!! Faste gir meg en veldig opptur! Tømming av systemet i forbindelse med mage og tarmundersøkelser har gitt meg de beste dagene jeg har hatt de siste årene. Og som du skriver, etter kort tid er den dårlige formen tilbake igjen.

I tillegg til at man kan tenke seg at selve matsmeltingssystemet får seg en pause og dette i seg selv gir opptur (mindre energiforbruk) - er det også en del skriverier om at når hungeren setter inn og forsøyelsen slås av - så setter immunesystemet i gang med full gass. Noe med at kroppene våres er programmert slik for å takle dårlige tider i huleboertiden :)

Har selv en del tanker om dette, som jeg skriver litt om i tråden min. Skal i gang med et opplegg for å teste dette. Men jeg kan ikke faste i dagesvis - er for tynn. Noen skriver at det holder med å blir kraftig sulten noen timer. Spise en veldig tidlig frokost - vente 10-12 timer før neste måltid. Det gir en fin sulteperiode, et par dager i uka kanskje passer. Jeg begynte faktisk med dette i dag.

Får meg igjen til å tenke på hun som ble frisk fra ME med 5-2 dietten - kanskje det ikke var at vekten gikk ned og restriksjonen med kun 500 kalorier et par dager i uka - men at kroppen fikk seg en kraftig sultperiode et par dager i uka - jevnt over tid.....

Edit: Vi er forresten ikke alene om å få en opptur ved faste. Jeg beskrev dette for et par år siden her inne - og det var flere som fortalte om det samme.

HeltUtmattet
Stamgjest
Stamgjest

Post by HeltUtmattet » Tue Jul 12, 2016 17:50

Samme problem her også, er for tynn til å faste over tid. :) Og jeg merker som sagt at det tynger å overdrive fasting. Av og til en sjelden gang får jeg apetitt og spiser mere enn normalt ett par tre dager, men det får jeg igjen negativt så det svir dag fire fem og seks. Ja jeg må på en måte tømme tarmen for det ekstra før formen sakte kommer tilbake. Enda et tegn på at det er noe galt med tarmsystemet.

Det jeg lurer på er hvorfor. Er det fordi vi da ikke forer den lekke tarm (mindre gift over til blodet). Er det fordi det er sykdom/feil i omsetning/metabolisme av det som skal over til blodet fra tarm? ER det fordi tamsystemet bruker mindre energi med mindre mat? Er det fordi, som du sier, at immunforsvaret da ikke blir så tynget at det får en oppsving.

Det er flere ting jeg merker meg i disse dager i forbindelse med å tvinge immunforsvaret til et annet modus med LDN (lav dose Naltrekson). Og det er at om jeg tar behandling mot candida sammen med LDN, så er det stor forskjell med tanke på fatigue. Og det som har vært så målbart er hvor kort tid det går etter å ha tatt dagens candidabehandling før ting føles enda litt bedre enn uten slik behandling. Candidabehandling inneholder jo immunforsterkende midler som hvitløkolje, oregano olje, olivenolje and you name. Så immunforsvaret må jo være en del av dette også. Hva som kom først er jo det store spørsmålet. Høna eller egget liksom?

Blir spennende å følge opplegget ditt også! :)

Tom
Bofast
Bofast

Post by Tom » Tue Jul 12, 2016 18:13

Ser at du har mange av de samme tankene som jeg har, lekk tarm og uønskede stoffer over i blodet har jeg gjort tiltak mot og spekulert i - i flere år. Legg til SIBO der også - uønskede bakterier i mage og tynntarm som produserer avfallstoffer som kommer over i blodet. Disse bakteriene etablerer seg på grunn av sviktende magesyreproduksjon og at det rett og slett går for treigt i fordøyelsessystemet. Jeg fikser nå dette problemet med masse fiber (knust linfrø) og magesyretilskudd.

Candida-behandling(er), tester og LDN har jeg testet ut og er ferdig med - uaktuelt for meg.

Hadde egentlig ikke tenkt å skrive om dette midlertidige-sult opplegget før jeg hadde testet det ut en stund - da gjerne med noe positivt å rapportere. Men siden dette kom opp var det like greit. Gikk fint å sulte litt i dag - nå var det godt med litt mat igjen. Formen er betraktelig bedre enn vanlig. Planen er å gjøre dette et par ganger i uka - med noen dager imellom. Ingen kalorirestriksjoner. Er perioden med hunger som er viktig. Kanskje dette er "bryteren" som slås over?? Det hadde vært noe... hehe.

HeltUtmattet
Stamgjest
Stamgjest

Post by HeltUtmattet » Tue Jul 12, 2016 19:20

Tom
Nå ser jeg at lactoferrin er direkte relatert til lipopolysakkarider. Også mye studert i forbindelse med anti bakteriell og anti endotoxisk effekt.

Det er vel det du bruker/ tenker å bruke?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22101278

Tom
Bofast
Bofast

Post by Tom » Tue Jul 12, 2016 20:31

HeltUtmattet wrote:Tom
Nå ser jeg at lactoferrin er direkte relatert til lipopolysakkarider. Også mye studert i forbindelse med anti bakteriell og anti endotoxisk effekt.

Det er vel det du bruker/ tenker å bruke?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22101278
Ja, det stemmer, men foreløpig kjører jeg bare med Colostrum, skal prøve å venne meg til å ta en del av det per dag først. Begge deler skal jo være bra for leaky gut.

Endotoxiner hadde jo vært spennende om det ble vanlig å sjekke på ME-pasienter. Tror at de verdiene kan være skikkelig forhøyet. Har spurt noen leger, underveis på sykdomsreise, om å sjekke dette på meg - men de har bare sett dumt på meg.

HeltUtmattet
Stamgjest
Stamgjest

Post by HeltUtmattet » Tue Jul 12, 2016 21:16

Skuffende hvor uvitende i forhold til forskning disse legene er. Selv om jeg forstår at de har nok å holde på med. Det jeg savner er at de fatter interesse om man viser dem noe i forhold til den tilstanden man selv er i. Og ike bare viser arroganse i forhold til at man tilfeldigvis har funnet ut noe på egen hånd.

Det var jo blant annet IgM for liposakkarider (LPS) som var forhøyet hos de 83% av pasienter som ble testet. Mulig en lege har forhold til dette? Vet ikke, men jeg skal huske å spørre min lege om dette neste gang jeg er inne til samtale.

Selv om legene sier det ikke er noen markører for mange med ME/CFS, så er de nok der en eller annen plass. Heldigvis er forskerne ganske vill i øyeblikket på å finne noe. Det er bare snakk om tid.

Ser forresten at en av de colostrum (råmelk) tilskuddene jeg fant hos urtesenteret også inneholder immunoglobulin. Visste ikke at det var tillatt som kosttilskudd. Samme merke som du har valgt å handle ser jeg. Det var jo dette en ung lovende kvinnelig sjakkspiller mente hun ble frisk av. Dog sikkert i helt andre doser enn det som er i det tilskuddet jeg skriver om her.

Spennende, jeg kommer til å følge deg nøye. ;)

hufsamor
Groddfast
Groddfast

Post by hufsamor » Tue Jul 12, 2016 23:51

Tom wrote:For egen del veksler jeg til tider mellom å lure på om min egen tilstand kommer av sviktende fordøyelse - eller at tilstanden fører til svikt i fordøyelsen. For tiden tror jeg det siste..... :) Rett og slett at fordøyelsen også blir preget av sviktende energi - og dermed ikke fungerer slik den skal.

Edit: Hva som er årsaken til Me er noe jeg stadig tenker på. Tror at det handler om en eller annen form for overbelastning - hvor man til forskjell fra såkalt "utbrenthet" ikke henter seg inn igjen. Om den er psykisk eller fysisk er ikke så viktig, eller kanskje en kombinasjon av de to?

Dermed tror jeg også på at Me kan reverseres. Synes derfor dette med LP er så interessant - hva er det som resetter "bryteren" hos disse som blir friske? Samme med Rituximab - hva er det som skjer?
Det som er virkelig pussig er at autoimmune sykdommer nesten er ikke-eksisterende i så kalte U-land.
Jeg har hørt teorier om en stressfri tilværelse, og bror min mente at de antagelig døde før de rakk å bli syke (ikke så dumt tenkt. I noen av landene vi snakker om blir folk gjennomsnittelig 40 år eller noe)og selv tenkte jeg i mange år at det sikkert bare var at folk ikke vet hva me og ms og slikt er.
Men altså, det blir nesten ikke født barn med feks autisme. Mens det har vært enorm økning i såkalte I land. Dette er, så vidt jeg forstår, så bevist at forskere klør seg i hodet og strever med sine teorier.

Tom
Bofast
Bofast

Post by Tom » Wed Jul 13, 2016 00:15

hufsamor wrote:
Tom wrote:For egen del veksler jeg til tider mellom å lure på om min egen tilstand kommer av sviktende fordøyelse - eller at tilstanden fører til svikt i fordøyelsen. For tiden tror jeg det siste..... :) Rett og slett at fordøyelsen også blir preget av sviktende energi - og dermed ikke fungerer slik den skal.

Det som er virkelig pussig er at autoimmune sykdommer nesten er ikke-eksisterende i så kalte U-land.
Jeg har hørt teorier om en stressfri tilværelse, og bror min mente at de antagelig døde før de rakk å bli syke (ikke så dumt tenkt. I noen av landene vi snakker om blir folk gjennomsnittelig 40 år eller noe)og selv tenkte jeg i mange år at det sikkert bare var at folk ikke vet hva me og ms og slikt er.
Men altså, det blir nesten ikke født barn med feks autisme. Mens det har vært enorm økning i såkalte I land. Dette er, så vidt jeg forstår, så bevist at forskere klør seg i hodet og strever med sine teorier.
Artig at du nevner dette, når jeg tenkte litt på dette med 5-2 dietten/sulteperiode, så lurte jeg litt på hvordan det sto til med muslimer og ME - med tanke på Ramadan.

Ganske fjernt, hehe. Eller kanskje ikke, kanskje det er slik - i slike størrelser - man burde forske på Me?

Post Reply