- Kronisk utmattelsessyndrom skyldes magen — ikke hodet

Tips om artikler, TV-program, websider.m.m.

Moderators: Lennie, Tina

HeltUtmattet
Stamgjest
Stamgjest

Re: - Kronisk utmattelsessyndrom skyldes magen — ikke hodet

Post by HeltUtmattet » Wed Jul 13, 2016 01:17

Det hufsamor snakker om er en tankevekker. Om det er sant da. Skulle likt å sett den studie som sier det.

Men om så er, så er det nærliggende å tro at det er enkelte mennesker som ikke tåler å få i seg det som myndighetene sier er ok å spise. Vaksiner blir også et tema her. Homogenisert mat, tilsetnngsstoffer, ultrapasteurisering, rafinert sukker, kornprodukter, melkeprodukter and you name it av unormale næringstoffer vi mennesker har i oss. I mine øyne inbiller vi oss at vi kan spise hva som helst uten konsekvenser.

Det er vel det eneste de gjør anerledes i uland enn det vi gjør. Spiser anerledes. Så kan vi vel garantere at de har ingen vaksinering. Hvis så er så vil vi jo nå se en økning av ME hos innbyggere i land som for eksempel Malaysia som veldig hurtig går fra uland til velstandsland.

Hva med å bruke tarmbakterier fra folk i uland?! Genialt!!! Vi kommer ikke unna tarmen serru. ;)

Stress er nok en faktor helt sikkert (relativt sett). Ellers hadde ikke mange følt seg bedre med hvile. Mye av behandlingen for ME er jo å unngå stress. Men om stress er årsaken, eller om det er hva man ikke trenger når ME er fullt utblomstret er usikkert for meg. Det jeg vet er at jeg taklet mye stress før jeg ble syk. Min nevrolog sa det slik til meg. Du er et klassisk eksempel på det vi ofte ser hos mange med ME. En person med masse ressurser, som jobber hele døgnet, og som trives i stress og utfordringer. Og det er merkelig at man fra en slik tilstand blir totalt invalid og ikke får til NOE. Noe skurrer veldig med det!

Det finnes sikkert allerede statistikk på om det er mindre legebesøk under eller like etter en ramadan, enn ellers i året. Historien sier at man normalt brukte faste som medisin/renselse i riktig gamle dager. Altså var det en viten som idag er bortglemt i den siviliserte verden. Hadde vært artig å hørt om ME er like vanlig i land som utfører ramadan ja. ;)

Simira
Moderator

Post by Simira » Wed Jul 13, 2016 10:48

Hvorfor tror dere det er mindre stressende å bo i u-land? De har nok sine utfordringer der også. ;)
Men, det er slett ikke sant at det ikke finnes autoimmune sykdommer (og en del andre sykdommer, som kreft o.l.) i u-land. Men de har ikke samme tilgang på medisink ekspertise, og veldig mange går ikke til offentlig helsevesen, både pga økonomi, avstand og overtro.

hufsamor
Groddfast
Groddfast

Post by hufsamor » Wed Jul 13, 2016 10:59

Les boka sunn tarm, klart hode.
Ett av problemene med å få overført avføring fra folk i utlandet (nå er jo utlandet stort, og jeg vet ikke om situasjonen er så tydelig inndelt i I land og U land som enkelte rapporter skriver. Enkelte nadre rapporter tar mer fobehold)..
Altså, ett av problemene er forekomst av innvollsormer.

En av teoriene om disse friske menneskene handler om innvollsormer.
Det er bevist på mus som et avlet fram med ms, at de blir friske av ms, av å få innvollsormer.
Men de har ikke klart å få samme resultat på mennesker med ms enda.
De vet at innvollsormen hjelper mot immunrelatret sykdom,mmen ikke helt hvordan de skal få det til i praksis.

Mulig ormen må leve lenger i deg, eller at du må få den som ung. Sier forskerene.

Men på de nett -sidene det folk driver med overføring av avføring er det også noen som prøver innvollsorm, og som får hjelp av det. De må holde på lenge nok.

Problemet er altså at om du får avføring fra ett lykkelig individ kan det hende at det er ormen som hjelper ham. (Det finnes masse andre teorier, det kan jo være en kombinasjon)
Hvis det er feil type orm vil den gjøre verten glad og frisk, men til slutt krabber den inn i hjertet og tar livet av ham.

De innvollsormene man eter frivillig er spesielle typer som ikke skader deg.
Ofte en grise orm, den kan ikke leve så lenge i ett menneske, så den vil ikke slå seg ned.
Men ved gjentatte behandlinger kan den gjøre nytte likevel.

Men stort sett er behandlingen forbudt over alt, så hvis man ikke vil hive i seg ormer medukjent opphav, kjøpt på nett av en luring som bryr seg mer om penger enn om hjertet ditt, så må man til australia.

hufsamor
Groddfast
Groddfast

Post by hufsamor » Wed Jul 13, 2016 11:16

Simira,
Ja, det er vel det jeg har trodd også.
Når det gjelder forkomst av depresjon og angst også, som blir sagt er omtrent ikke eksisterende på lik linje med immunrelaterte sykdommer. Jeg har tenkt at folk ikke vet hva det er, så det er u diagnostisert.

Men nå kjenner jeg noen som bor i ett afrikansk land (ett av de med ca 40 års levealder), sammen med helt alminnelige afrikanere,.
Hun sliter veldig med depresjoner her i norge. Og hun kjenner igjen en depresjon hos andre på mils avstand. Hun sier også at det ikke finnes der nede i det afrikanske landet. Dette er folk med en enorm kontakt flate, så det handler ikke om ett lite utvalg av folk, heller) Hun har sine egne teorier, somm ikke handler om innvollsormer. Hun sier at hun er selv ett helt annet menneske der nede. Her kjemper hun for å fungere når hun er på det verste, der er hun frisk som en fisk.)

Jeg antar at endel sykdommer må være underrapportert.
Men jeg har etterhvert vanskelig for å tro at det bare er det det handler om.

Og afrika er jo enormt. Jeg vil også tro at det er forkjell fra område til område.
Og hvsi du blir banket av gubben og ikke har mat til barna, vel, ...endel depresjon må jo eksistere?

Av teorier jeg har vært borti gjentatte ganger fra forskerer er:
Mat som (selv om det er litt lite av den) har mer variert næring siden man ikke bruker kunstgjødsel
Lite bruk av pencilin (som gjør at mange unødig dør, så det er ikke nødvendigivis positivt,,bare ett faktum) tanken er ar man da ikke ødelegger tarm floraen
Innvollsormer (som vissnok trigger immunsystemet på en positiv måte)

Ikke vet jeg.
I det jeg går ut av flyet i syden føler jeg meg bedre, og det har ikke med innvollsormer og mat og pencilin å gjøre. Det må ha med lufttrykk eller noe annet.
Samtidig peker jo teoriene mot immunsystem og tarm, og noe av det er mer eller mindre bevist så vidt jeg forstår (med en klype salt, alle forskere vil vel fremstille sine teorier som bevist,mkanskje)
Men de mangler skikkelig godt gjennomført forskning. Og du kan jo ikke akkurat infisere en hel skokk med amerikanske barn med innvollsorm for å se om det minsker muligheten for å utvikle ms

hufsamor
Groddfast
Groddfast

Post by hufsamor » Wed Jul 13, 2016 11:22

Ps simira,,kommer du fra ett afrikansk land?
Det hadde vært utrolig interessant å høre dine erfaringer i så fall, for dette er noe som forundrer meg.
Og jeg har jo aldri vært der og har ikke peiling...jeg hører litt her og litt der og leser en forskningsrapport.

Men de nettsidene jeg er inne på vil jo nødvendigvis vise til forskning som støtter deres teorier...det trenger ikke vise til sannheten

Tom
Bofast
Bofast

Post by Tom » Wed Jul 13, 2016 14:49

hufsamor wrote: Men på de nett -sidene det folk driver med overføring av avføring er det også noen som prøver innvollsorm, og som får hjelp av det. De må holde på lenge nok.

Problemet er altså at om du får avføring fra ett lykkelig individ kan det hende at det er ormen som hjelper ham. (Det finnes masse andre teorier, det kan jo være en kombinasjon)
Hvis det er feil type orm vil den gjøre verten glad og frisk, men til slutt krabber den inn i hjertet og tar livet av ham.
Javel :hva:

Tror jeg står over dette ass :)
Syk 2007, 100% sykemeldt 2009, Me-diagnose 2015, Ufør 2016

badeand
Fast plass
Fast plass

Post by badeand » Wed Jul 13, 2016 16:11

Men altså, det blir nesten ikke født barn med feks autisme.
Feil. Det blir født like mange med autisme i u-land som i-land. Dette er jeg rimelig sikker på at jeg har lest i flere fagbøker om emnet. Autisme og schizofreni virkere å være like vanlig uavhengig av sted og kultur, mens "lettere psykiske lidelse" som depresjon og angst (uten psykose) er veldig kulturavhengig.
Mens det har vært enorm økning i såkalte I land.
En enorm økning i diagnostisering fordi man diagnostiserer lettere tilfeller. Det betyr ikke at flere blir født med alvorlig autisme.
Om meg: syk, ikke ME-diagnose.
Mye friskere nå enn da jeg registrerte meg. :)

hufsamor
Groddfast
Groddfast

Post by hufsamor » Wed Jul 13, 2016 17:52

Kan godt hende du har rett.
I så fall trenger jeg ikke fundere over det mer.
Jeg prøver å lime inn en link til en ganske omfattende artikkel som snakker om innvollsorm, forsøk på mus.

Jeg har ikke lest hele greia, men i hvertfall viser den til at innvollsorm kan fungere som en brems på ms

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4374592/

Se side 10

hufsamor
Groddfast
Groddfast

Post by hufsamor » Wed Jul 13, 2016 18:11

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 15C.f04t02
Og her er ett prosjekt fra 2015 som viser at ormen kan forebygge diabetes.

Men altså, alle sier man trenger mer forskning.
Og innvollsormer kan være livsfarlig.
Og ingenting er fullstendig fastslått, man kan si at dette er forskning i start gropa.

Så ikke løp og kjøp, det er mest det at jeg synes det er interessant og fascinerende og følger med med ett halvt øye..

hufsamor
Groddfast
Groddfast

Post by hufsamor » Wed Jul 13, 2016 19:50

Forresten, siden dere er en vitebegjærlig gjeng med mye tid til internett -

Facebook gruppe for innvollsormer:

Helminthic therapy support

hufsamor
Groddfast
Groddfast

Post by hufsamor » Thu Jul 14, 2016 00:09

Hva med å bruke tarmbakterier fra folk i uland?! Genialt!!! Vi kommer ikke unna tarmen serru. ;)
Sitat fra heltutmattet, det bare ble ikke sånn sitat form av en eller annen grunn

Altså, når jeg nå begynte å legge ut om det jeg har lest tidligere om innvollsorm kom jeg på at jeg hadde lest om en facebook side for dette. Jeg måtte bare finne den siden til dere.

Og siden jeg ble minnet på at dette er noe av det jeg virkelig har vært fascinert av, meldte jeg meg selvfølgelig inn.

Og jammen er det første som popper opp, en kar som ikke har fått ormene han har bestilt gjennom posten, jeg har bare skummet gjennom, men så vidt jeg forstår hadde ikke postvesenet noe lyst til å bære rundt på ormer.
Så han reiser til en landsby for å hente ormene sine selv !! Jeg tøyser ikke, han har tatt flere bilder av seg selv og folk som bor der!

Så heltutmattet hadde nok en god ide, jeg bare visste det ikke tidligere i dag...

Nå vet jeg altså mye, mye mer om ormer enn jeg gjorde da jeg hev meg inn i denne tråden, men det skal jeg spare dere for. Det eneste jeg kan nevne er at det ser virkelig ut til å være noe der, akkurat som når det gjelder bakterier i tarmen.
Og det gjelder visst for nesten alle typer autoimmune sykdommer.

Men naturligvis, de som skriver på den siden er vel for det meste de som har fått hjelp, ikke alle dem det eventuelt ikke har hjulpet for
Og jeg har bare skummet gjennom ett par timer, det er jo litt tynt grunnlag å uttale seg på.
Og jeg ser igjen og igjen at folk som har fått hjelp mot virkelig hardnakkede sykdommer har fått litt hjelp her og litt hjelp der.
Litt avføringsoverføring, noen ormer, litt ditt og litt datt.

Men det kretser jo rundt det samme, immunforsvar og tarm

sandv87
Ny bruker
Ny bruker

Re: RE: Re: - Kronisk utmattelsessyndrom skyldes magen — ikke hodet

Post by sandv87 » Mon Jul 18, 2016 23:29

Tom wrote:Jeg var litt sarkastisk i en annen tråd her inne om det samme skriveriene i media nylig.

Mest fordi problemer med fordøyelsen til Me-pasienter ikke er noe nytt. For mange år siden leste jeg blant annet at undersøkelser viser at de fleste Me-syke har svikt i magesyreproduksjon, har SIBO (overvekst av uønskede bakterier i mage og tynntarm) og de fleste har en eller annen form for IBS. Alt dette vil selvsagt vise avvikelser i undersøkelser av avføring. Har også lest en del steder at visse leger ikke gir en ME-diagnose hvis pasienten ikke har betydelig svikt i fordøyelsen.

For egen del veksler jeg til tider mellom å lure på om min egen tilstand kommer av sviktende fordøyelse - eller at tilstanden fører til svikt i fordøyelsen. For tiden tror jeg det siste..... :) Rett og slett at fordøyelsen også blir preget av sviktende energi - og dermed ikke fungerer slik den skal.

Men for all del - forskning på ME - uansett hva det er - er av det gode. Kjør på!

Edit: Hva som er årsaken til Me er noe jeg stadig tenker på. Tror at det handler om en eller annen form for overbelastning - hvor man til forskjell fra såkalt "utbrenthet" ikke henter seg inn igjen. Om den er psykisk eller fysisk er ikke så viktig, eller kanskje en kombinasjon av de to?

Dermed tror jeg også på at Me kan reverseres. Synes derfor dette med LP er så interessant - hva er det som resetter "bryteren" hos disse som blir friske? Samme med Rituximab - hva er det som skjer?

Hittil er det vel ikke funnet noe som helst unikt for ME-syke - kun sammenlignet med friske - ikke andre syke.
Jeg er enig med deg[emoji4]

Sent fra min SM-G928F via Tapatalk

Post Reply