Ble latterliggjort og presset til å krype på bakken!

Tips om artikler, TV-program, websider.m.m.

Moderators: Lennie, Tina

HeltUtmattet
Stamgjest
Stamgjest

Ble latterliggjort og presset til å krype på bakken!

Post by HeltUtmattet » Sat Mar 11, 2017 12:50

Nå ble jeg veldig trist her! :(

http://www.tv2.no/nyheter/8889523/

Tom
Bofast
Bofast

Re: Ble latterliggjort og presset til å krype på bakken!

Post by Tom » Sat Mar 11, 2017 13:23

HeltUtmattet wrote:Nå ble jeg veldig trist her! :(

http://www.tv2.no/nyheter/8889523/
Det er en del med historien som jeg ikke skjønner noe av - kanskje bare dårlig journalistikk?

Men driver ambulansetjenesten med taxi-virksomhet? Hvorfor hjalp ikke stefaren/moren (?) stakkaren? Før han kom frem til trappen?

Hva betyr dette:
Han mener mange ikke forstår hva ME er.

– Man har fra før et lavere funksjonsnivå energimessig enn andre. Hvis man går 100 meter så klarer ME-syke pasienter å gå 60 eller 70 meter. De har en laverer funksjonsnivå og det er denne fysiske tilstanden mange helsepersonell har problemer med å forstå, sier han.
Jeg fatter problemet med å ikke klare å gå 100 meter for me-syke, for det klarer jeg ikke selv (det er derfor jeg ikke har hund) uten å nærme meg en kollaps. Men hva menes?

Ellers er det jo veldig gledelig å lese at han har blitt bedre!!!!! Hva er
eksperimentell behandling
???
Syk 2007, 100% sykemeldt 2009, Me-diagnose 2015, Ufør 2016

HeltUtmattet
Stamgjest
Stamgjest

Post by HeltUtmattet » Sat Mar 11, 2017 14:25

Ja, det er mye som skurrer i denne reportasjen. Og de spørsmål du stiller deg har jeg også tenkt her hos meg.

Det som dog skremmer mest er at ambulansepersonell her ser ut for å ta på seg en besserwisser rolle, og har svaret på hva som er riktig "medisin" for denne ME/CFS pasienten. Nå leser jeg jo at det er en tvist her da, og at begge parter mener forskjellig av det som skjedde. Men om det viser seg at hendelsesforløpet er slik det er beskrevet, så er dette sjokkerende! Det er nok at mange leger stiller seg betvilende til diagnosen om vi ikke skal ha ambulansepersonell som utøver de mener er riktig "behandling".

Jeg klarte ikke å karre meg ut av sengen de dagene jeg var på det dårligste. 100 meter tror jeg da hadde tatt livet av meg. Jeg ser for meg her at pasienten ble akutt innlagt, for så å bli sendt hjem igjen med samme bil? Blir jo bare spekulering egentlig.

Privat Rituximabbehandling vil muligens være en eksperimentell behandling? På lik linje med å ta hvilken som helst annen behandling som virker... Men her burde det være interessant for en journalist å fange opp hva som hjalp. Helt enig.

Vi får tro at svaret på alt dette OGSÅ vil dukke opp i media etter at saken blir behandlet.

HeltUtmattet
Stamgjest
Stamgjest

Post by HeltUtmattet » Sat Mar 11, 2017 14:27

Ja, det er mye som skurrer i denne reportasjen. Og de spørsmål du stiller deg har jeg også tenkt her hos meg.

Det som dog skremmer mest er at ambulansepersonell her ser ut for å ta på seg en besserwisser rolle, og har svaret på hva som er riktig "medisin" for denne ME/CFS pasienten. Nå leser jeg jo at det er en tvist her da, og at begge parter mener forskjellig av det som skjedde. Men om det viser seg at hendelsesforløpet er slik det er beskrevet, så er dette sjokkerende! Det er nok at mange leger stiller seg betvilende til diagnosen om vi ikke skal ha ambulansepersonell som utøver de mener er riktig "behandling".

Jeg klarte ikke å karre meg ut av sengen de dagene jeg var på det dårligste. 100 meter tror jeg da hadde tatt livet av meg. Jeg ser for meg her at pasienten ble akutt innlagt, for så å bli sendt hjem igjen med samme bil? Blir jo bare spekulering egentlig.

Privat Rituximabbehandling vil muligens være en eksperimentell behandling? På lik linje med å ta hvilken som helst annen behandling som virker... Men her burde det være interessant for en journalist å fange opp hva som hjalp. Helt enig.

Vi får tro at svaret på alt dette OGSÅ vil dukke opp i media etter at saken blir behandlet.

Tom
Bofast
Bofast

Post by Tom » Sat Mar 11, 2017 14:50

Tittet på film innslaget først nå - han virker jo ganske oppadgående psykisk, litt fighting spirit i blikket - lover godt!! Kan være godt å ha noe å være forbannet over - når kroppen ikke orker. Litt engasjement skader ikke.

Det er kanskje en forhistorie med ting her - som kanskje forklarer (men på ingen måte unnskylder) oppførselen til helsepersonalet.

Har selv for lenge siden gitt opp helsevesenets forståelse av ME-relaterte ting. Oppsøker de gjerne om andre ting.

Mitt inntrykk er at helsepersonale er veldig opptatt av unødvendig bruk av helseressurser - kopler fort til hypokonderi - men i prinsipp neglisjerer sine egne feilbehandlinger og andre legetabber. Enda jeg har lest undersøkelser som viser at det sisttnevnte er et meget stort problem - mens det første ikke er.

Dette er et meget stort problem - for hvis man ikke ser egne problemer - så utfører man ikke tiltak som retter opp feil og man blir ikke bedre.

HeltUtmattet
Stamgjest
Stamgjest

Post by HeltUtmattet » Sat Mar 11, 2017 18:19

At de til og med hindret stefaren i å hjelpe sin stesønn virker millitant! Skal tro om de godtet seg synlig under hele seansen?

Blir for mye spekulering når reportasjene er så dårlig som denne...

Tom
Bofast
Bofast

Post by Tom » Sat Mar 11, 2017 19:05

HeltUtmattet wrote:At de til og med hindret stefaren i å hjelpe sin stesønn virker millitant! Skal tro om de godtet seg synlig under hele seansen?

Blir for mye spekulering når reportasjene er så dårlig som denne...
Vel hvis situasjonen hadde vært at noen hadde hindret meg i å hjelpe min datter - så hadde ikke det endt godt for de som prøvde å hindre meg - Me eller ikke!!

:x

HeltUtmattet
Stamgjest
Stamgjest

Post by HeltUtmattet » Sun Mar 12, 2017 01:29

Det var det jeg tenkte også. Ambulansepersonalet ville blitt jaget med pisk om de hadde oppført seg slik utenfor mitt hus.

Så synes jeg det er rart at saken først 2 år etterpå blir satt lys på, men det kan nok ha med at hovedpersonen her var svært dårlig og sengeliggende i etterkant av hendelsen.

Helt utrolig historie dette!

Simira
Moderator

Post by Simira » Sun Mar 12, 2017 12:57

Dette er nok litt for utrolig. Nå er det ikke første gang det eventuelt har vært problemer med ambulansepersonell, men måten denne saken er fremstilt på gjør at hele saken virker veldig lite troverdig, og det er minst to sider av denne saken som ikke er lagt fram.

HeltUtmattet
Stamgjest
Stamgjest

Post by HeltUtmattet » Mon Mar 13, 2017 00:27

Nå ser jeg jo at Eirik Aksnes er en tidligere omtalt herremann i mediene.

https://www.nrk.no/rogaland/kjemper-for ... 1.12012576

https://www.nrk.no/rogaland/me-syke-eir ... 1.12367437

Og her fikk jeg hakeslipp over hva som ser ut til å ha hjulpet Aksnes. Dette har jeg ikke hørt noe om tidligere, og jeg lurer svært på om disse personene har kontakt med Dr. Mella og Fluge?!!

http://www.framtida.no/articles/ut-av-m ... MXWvn_z4to

Her er enda mere om "medisinen"...

https://www.kvinnheringen.no/me/medisin ... 5-27-25003

HeltUtmattet
Stamgjest
Stamgjest

Post by HeltUtmattet » Mon Mar 13, 2017 00:40

Så fant jeg dette hos Phoenix Rising om oppfinneren av denne "medisinen"... Ikke bare hyggelig lesning her.

http://forums.phoenixrising.me/index.ph ... 871/page-3

HeltUtmattet
Stamgjest
Stamgjest

Post by HeltUtmattet » Mon Mar 13, 2017 01:03

Post Reply