ME-forum

Møteplass for mennesker som har Myalgisk Encefalopati, deres pårørende og andre interesserte.
Det er nå man jun 25, 2018 19:47

Alle klokkeslett er UTC+02:00

Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: tor feb 22, 2018 20:48 
Stamgjest
Stamgjest

Cort Johnson skriver dette:

http://simmaronresearch.com/2017/11/nor ... ial-fails/

ldifme.org skriver dette:

http://ldifme.org/2017/11/21/rituximab- ... mber-2017/

ME forum Phoenix Rising tråd:

http://forums.phoenixrising.me/index.ph ... 244/page-2

Toppen

Legg innLagt inn: fre feb 23, 2018 00:33 
Bofast
Bofast
Brukeravatar

Hallo HeltUtmattet!

Er jo mest OL nå om dagen, spennende greier.

Som vanlig er det mest fordøyelsen jeg holder på med. Leser for tiden en glimrende bok av Dr. Norman Robillard som heter Fast Tract Digestion, IBS. Som tar en grundig titt på bakterier i tarmsystemet, problemene med disse bakteriene, de forskjellige typene karbohydrater, Glykemisk Index osv. Mye å lære.

Sist redigert av Tom den fre feb 23, 2018 00:37, redigert 1 gang totalt.

Toppen

Legg innLagt inn: fre feb 23, 2018 00:36 
Bofast
Bofast
Brukeravatar

Mange råd og tips i boken når det gjelder diett, så jeg prøver å finne noe som jeg kan bruke.

Det ble nevnt noen interessante saker i boken om folk som ble forgiftet (dårlig vann osv) som utviklet SIBO og noen fikk utmattelsessyndrom. Slik som det skjedde i Bergen:

https://www.nrk.no/hordaland/giardia-of ... -1.7958615

Det virker som om at hvis først uønskede bakterier etablerer seg i tynntarmen, så er de nesten umulig å bli kvitt. Disse uønskede bakteriene ødelegger overflaten på tynntarmen med sine avfallstoffer og dermed setter tynntarmens evne til å regulere bakteriene og fungere slik den skal - ut av spill. Tar man en antibiotika kur så rekker ikke tarmens overflate å lege seg før de er tilbake igjen.

Jepp, han tar opp det vi diskuterte tidligere om at tarmen kan regulere bakterier - skru av gener osv. Det er nok derfor probiotika etter en stund forsvinner fra tarmen selv om man er flink til å "mate" de med prebiotika.

Samtidig finnes det forferdelig mange typer bakterier (og kombinasjoner av bakterier) som er uønsket at etablerer seg i tynntarmen. Og alle utgjør de forskjellig påvirkning på tarm og videre på kropp. Dermed kan folk med SIBO ha totalt forskjellige symptomer.

Boken har en løsning på problemet med en viss diett, som jeg tester ut, men det er noe som tar tid, så må få til noe man kan leve på i måneder - eller til og med år.

Selv da? Holder du på og tester ut noe som kan hjelpe? Håper formen din er god!

Toppen

Legg innLagt inn: fre feb 23, 2018 00:39 
Bofast
Bofast
Brukeravatar

Gud vet hva problemet er, men jeg la inn mitt svar her - som jeg prøvde å legge inn i min egen tråd, men det fungerte ikke.

Det har vært noe tull med forumet ganske lenge nå, visse sider ser helt merkelig ut og det er vanskelig å poste - for meg i hvertfall. Jeg har testet med et par forskjellige nettlesere samme problem.

Toppen

Legg innLagt inn: fre feb 23, 2018 02:07 
Stamgjest
Stamgjest

Hei der! Godt å høre fra deg!

Som du er jeg mest opptatt av tarm og bakterier jeg også. Skal lese det du skriver om, noe som virker spennende.

Formen her er betraktelig bedre nå med probiotika over lang tid. Siden sist har jeg ikke funnet noe annet enn en spesiell blanding som ser ut til å passe meg. Slutter jeg, så kommer helvete tilbake. Men med disse probiotikaene, så har jeg så og si ikke liggetid på dagtid lenger. Og bare det er fantastisk. Ellers er jeg fremdeles periodevis slapp og orker ikke mye stress eller fysiske utskeielser før det bærer i seng eller på sofa, eller at jeg går inn i tåkehode, blir forvirret og føler meg mere som dement. Men det vet jeg, så er flink til å unngå det. Men noen ganger blir fristelsen for stor. Ellers leser jeg så mye som mulig av hva som angår tarm, og IBS jeg også. Og det passer så veldig inn i min problematikk. Har jo også fått den "diagnosen" av en overlege etter uttallige undersøkelser både forran og bak. Hos meg er det konstipasjon som gjelder, og jeg har på en måte følelsen av at tarm blir lammet. Det stopper bare helt opp, uten smerter, så det virker som all fremdriftskraft i systemet er borte. Merkelignok blir det ikke noe gass av dette heller, så man må jo annta at fermentering er lik null! Og bare det er jo bad news. I kritiske perioder har det vært 14 dager uten avføring, og da skal jeg si deg at det blir skrekk når systemet endelig finner ut at det skal våkne. Huff, mye drittpreik her nå! :P

Akkurat nå har jeg tatt meg tid til å studere hva professor Arnulf Berstad (pensjonist) har kommet frem til igjennom alle sine år som spesialist gastro. Snodig skalle som er irriterende treg i snakket, men har nok peiling. Så forresten at det var noen som nevnte han i en annen tråd her. Hans teorier koker ned til at det også er tynntarm som har et problem, og han nevner flere ganger stafylokokker som har utkonkurert andre bakterierkulturer, og at måten vi lager mat på idag er som skapt for å holde denne ballansen i feilstilling. Han har gjort gode resultater på kaldpresset omega3 olje fra sel. Problemet var bare at det smakte og luktet pyton, så pasientene måtte ha sonde i 10 dager! Et annet problem var at EU lagde problemer med at oljen ikke kunne være kaldpresset pga fare for miljøgifter i oljen. De gode egenskapene forsvant etter krav om "rafinering". I samarbeid med noen i nord, så begynte han i stedet å teste ut kaldpresset Raudåteolje. På grunn av denne artens matforåd, så er det ikke krav til rafinering av oljen, og egenskapene beholdes derfor. Oljen er bundet til noe som heter voksester som gjør at omega3 fettkjedene kommer lenger ned i tynntarm før de absorberes, noe som ser ut til å bedre tarmfunksjonen, samt gi energi og mindre muskelsmerter tilbake til pasienten. Han nevner ofte ME som en konsekvens av IBS. Så nå har jeg jo selvfølgelig lyst til å prøve dette. :) Men siden dette koster flesk, så blir det nok ikke lang test (noe jeg liker). Heter Calanusolje. Ellers snakker han mye om at roten til problemet er mangel på nedbryting og absorbsjon av tryptofan, og som gir alle symptomene på IBS. Det blir for lite serotonin i tarmsystemet (skal være 95% av kroppens totale mengde, bare 5% i hjernen). Derfor er også IBS ofte assosiert med mentale forstyrrelser for mange. Depresjon, angst, klarer ikke sove om natten osv. Dette også er spennende teorier.

Så kom jeg til å tenke på hun forskeren på Askøy utenfor Bergen som også var marinespesialist, hvor hun påstår hun har funnet løsningen til ME. Vi mistenkte vel den gang at det også kunne være snakk om marine oljer. Så kanskje er dette noe å teste ut... Problemet her var også at det ikke var noen mirakelkur, men noe som virket inntil man sluttet behandlingen. Altså er vi tilbake til det du sriver om permanent skadet tarm. :(

Forumet ja, er det ingen her inne som fungerer som administratorer og kan fikse problemene? Var vel i fjor jeg oppdaget første gang at noen tråder har store bokstaver, og at mange poster ikke vises. Har ikke oppdaget enda at jeg ikke får skrive noen plass, men så skriver jeg ikke så mye lenger da. :)

Toppen

Legg innLagt inn: fre feb 23, 2018 11:04 
Bofast
Bofast
Brukeravatar

Spennende å lese dine skriverier, HeltUtmattet. Kaldpresset Selolje, oioioi, det hørtes ikke særlig godt ut! Passer jo fint til: Med vondt skal vondt fordrives!

Hvis fermentering foregår i tynntarmen, så slipper man ikke luft. Gassen går rett gjennom tarmveggen og over i blodet. Sammen med andre avfallstoffer (endotoxiner som er gift) fra fermentering fra uønskede bakterier. Det er nettopp dette de tester med Hydrogen (og Metan)-pustetest for SIBO.

Fyren i boken skriver også litt om at det finnes bakterier man vil skal være i tynntarmen, disse bakteriene produserer enzymer som hjelper til å bryte ned visse mattyper - lurer på om ikke melk/laktose var en av disse. Også overflaten på tynntarmen i seg selv produserer visse enzymer som også hjelper til å bryte ned mattyper - lurer på om det ikke sto noe om risstivelse.

De uønskede bakteriene kan utkonkurrere de ønskede bakteriene, i tillegg kan de produsere enzymer som angriper innsiden på tynntarmen og sette dens enzymproduksjon ut av spill. Det blir kaos og man får problemer med å fordøye en del mattyper.

Hovedregelen er jo at man ved bokens diett bør begrense fermenterbare karbohydrater mest mulig. Grovt sett kan man si at jo lavere Glykemisk Index en mattype har - jo mer mat gir man til de uønskede bakteriene. Så det som er sunt og bra for folk uten SIBO - er helvete for de med SIBO. Alt er snudd på hodet når det gjelder karbohydrater.

Det blir ikke mange matvarer igjen som er "bra" hvis man begynner å lese hva det står under "ingerdienser" på embalasjen - og lærer seg hva for benevningene står for. Matbransjen elsker å putte hovedfiende nummer en: stivelse (av forskjellige typer) i nesten alt. Og vi utmattede trives jo best med mest mulig lettlaget mat, men det finnes egentlig ikke noe ferdiglaget/halvfabrikat som man bør spise.

Fikk litt sjokk når jeg leste et sted at de "provoserte" SIBO ved å bruke guar gum (E-nummer 412), som visst skal være noe av det verste man kan spise når man har SIBO. Hadde jo sett dette på noen matvarer i kjøleskapet, blant annet majones. Begynte å lete etter flere slike "verstinger" og fant mange, fikk slenge masse mat.

Har selv antydning til forstoppelse, men ikke noe stort problem. Har sluttet med linfrø opplegget jeg drev med. Det løste problemene med forstoppelse fullstendig, men vedlikeholdt jo SIBO. Brannslukning på en måte og ingen endelig løsning.

Håper du får til en løsning på forstoppelse opplegget ditt. Det er noe dritt, eller mangel på det.

Nå er det skiskyting!!! Spennende!!

Toppen

Legg innLagt inn: fre feb 23, 2018 11:11 
Bofast
Bofast
Brukeravatar

Her er litt Q&A, med en del innlegg lenger ned på siden om Robillards opplegg:

https://digestivehealthinstitute.org/fa ... t-diet-qa/

Toppen

Legg innLagt inn: fre feb 23, 2018 11:53 
Bofast
Bofast
Brukeravatar

Ser en del på BBC Earth og der har de en serie programmer som heter Trust Me I'm a Doctor:

http://www.bbc.co.uk/programmes/b04j9gny

Ofte veldig interessant, de tar også opp en del om fordøyelsen.

Spesielt et program vekket min interesse - det handlet om vekt, glykemisk index og blodsukker. Programmet viste at folk reagerer forskjellig på hvordan samme mat øker blodsukkeret:

http://www.bbc.co.uk/programmes/article ... -change-it

Det interessante med dette var at en generell liste med faste tall, egentlig ikke er noe man kan følge. I tillegg kunne de endre sin egen bakterieflora fra "dårlig" til god, kun ved å endre hva de spiste. Men altså, hva som er bra for en person - trenger ikke være bra for en annen. Greit å ta med seg når man sjekker ut dietter.

Toppen

Legg innLagt inn: fre feb 23, 2018 15:32 
Stamgjest
Stamgjest

Hei, det ble sølv på stafetten! Ingenting å gjøre med svenskene denne gang. De er farlig jevn og sterk blitt. Jeg tror at om Svendsen hadde gått på skive en, så hadde det vært Emil som fikk stå i le av svensken. Men det er bare personlig tenkning. :) 8 medaljer i OL sammenheng på Svendsen er likevel utrolig sterkt!

Med probiotika, så holder jeg de verste forstoppelsene unna. På det meste nå, så har jeg 4 dager uten å gå på do. Og det kan jeg leve med, og vekkelse av tarm skjer da uten noe ambulerende hendelser. Jeg ser jo lett at de dagene jeg er på do hver dag, så går alt så mye bedre. SIBO testen burde jeg sjekket ut så fort som mulig forresten, bare for å ha klart om det er dette det dreier seg om for meg. Blir jo som du sier helt annen matematikk da. Men av en eller annen grunn har jeg ikke kommet til dette sjekkpunktet i min liste over todo's. Akkurat fordi jeg ikke har gassproblemer, så er jo dette aktuelt for meg.

E412 var interessant, den skal jeg teste å holde borte. Veldig glad i majones, så det blir krise om den må bort! Men det er vel hele kluet med tarmproblemer, at alt man normalt spiser er det noe galt med! Nå skal det sies at jeg alltid spiser hva de fleste beskriver som riktig, men hva hjelper det om det som antas å være riktig ikke er tarmvennlig. Professor Arnold Berstad har heller ikke tro på fruktsukker, hvor han sier at dette er bensin på bålet for dårlige bakterier. Feilen med frukt (5 om dagen) er at frukt i dag er "laget" for å være søtest mulig (atraktivt med tanke på salg). Dr. Berstad sier at frukt er bra, men at det er det sure (les: alt annet enn fruktose) i frukt og bær som har det tarmen liker. Men hvem vil gå rundt å spise sur sitron og usukret multe?! Han sier det vel mere eller mindre slik at 5 om dagen er medvirkende til at snart 30% av befolkningen sliter med tarmproblematikk. På grunn av for mye fruktose i det folk vil ha, eller blir servert (les: tvangsforet med) i barnehager, skoler, jobb, seminarer. Alle plasser hvor man skal samles serveres med andre ord mat for de dårlige tarmbakteriene. Skremmende at vi fremdeles ikke har kommet lenger. Arnold er også opptatt av probelematikken med "dagens" gluten som er fremavlet for å gi seigest mulig gluten. Seigt gluten gir større luftbobler under heving, og mere atraktivt å selge. Et stor problem med gluten er også melmidd som foringer lagre med korn. Så derfor lager man gluten som er så seigt at melmidd rett og slett dør av å spise det! Deretter serverer man mennesker med det etterpå! Så gluten er ikke nødvendigvis problemet, men hvordan gluten har blitt er problemet. Generelt gjelder dette for alle kornsorter, de fremavles for å tåle mest mulig, noe som gjør det bortimot umulig for en tarm å håndtere det. Særdeles ille blir det selvfølgelig for personer med genetiske varianter som gir store utfordringer med å takle utviklingen.

Her er forresten generelt søk på Arnold Berstad på youtube: https://www.youtube.com/results?search_ ... ld+Berstad

Her er forresten generelt søk på Arnold Berstad på google: https://www.google.no/search?ei=exyQWr_ ... laGkhxcLI4

Husk å sette av tid, denne mannen er ikke av de beste til å formidle, men med hans over 30år i "tarmbransjen" har respekt, og man får til slutt et bilde av hva han mener og tenker om irritabel tarm. Verdt å sjekke ut.

Men nå tenkte jeg å ta en kopp kaffe og kose med med de linkene du la ut! :)

Toppen

Legg innLagt inn: fre feb 23, 2018 16:55 
Bofast
Bofast
Brukeravatar

Haha, ja Fruktose - GI indeks på 20 - det betyr at 80% av karbohydratene i Fruktose ikke blir tatt opp i tarmen - men servert som fuel/mat til eventuelle uønskede bakterier.

Rene giften for folk med fordøylseproblemer.

Det er jo det alt sammen handler om - begrense næringen til de uønskede bakteriene mest mulig!

Toppen

Legg innLagt inn: lør feb 24, 2018 13:44 
Bofast
Bofast
Brukeravatar

Synes vi får prøve å holde litt liv i tråden? For å ikke snakke om forumet! Egentlig når det gjelder slike diett opplegg, så er jo et forum glimrende hvis man er flere som prøver samtidig og kan gi hverandre ryggdunkinger og dele erfaringer!

Jeg har et 10 talls slike diettbøker og de er alle bra - til en viss grad (paleo,fodmap, lcd osv osv). Ofte er den noen småting som stikker litt i øyet - ting som: bruk kun økologiske grønnsaker... sukker er gift - men honning er anbefalt. Kjemisk sett er honning helt likt som sukker for kroppen. Dette gjør at jeg skjønner at mange av disse diettene er til en del "idealistisk" drevet - og ikke kun faktabasert. Man får ikke bedre fordøyelse av å tenke miljø/klimavennlig.

Her er Robillards Fast Tract opplegg annerledes, han er både 100% konsekvent og faktabasert. Jeg har ikke funnet noe "motstridene" enda og opplegget er overraskende lite "angrepet" på nett.

Jeg kjøpte boka for noen år siden og hoppet galant over første halvdel av boken, hvor han forklarer hele SIBO sykdommen, matens påvirkning og hvordan fordøyelsen fungerer - og gikk bare rett på de siste sidene. med hans forslag til diett. Hvor jeg kun plukket de enkleste elementene jeg kunne bruke.

Denne gangen leser jeg boka grundig fra første side, sakte, noen få sider per dag. Mens jeg prøver å ta inn så mye som mulig, vurdere det i forhold til mine egne plager og mattinntak.

Sjekker nå listen over ingredienser for alt jeg spiser og finner ut hva som er ja- eller nei-mat. Prøver å finne ut nye matvarer i ja-mat kategorien som jeg kan bruke. Må ha en viss mengde forskjellige måltider for å kunne klare en langvarig diett. Ser for meg at jeg bør klare opptil 2 år.

Så jeg er ikke igang med dietten enda, forbereder meg, samtidig tester jeg ut mat, ser om det fungerer og om det smaker bra. Alt av sukker og fiber har jeg kuttet ut da.

Gluten er vrient. Ting som er bakt av kun fint hvetemel, gjær, salt og olje - er i utgangspunktet greit å spise. Et hvitt rundstykke (for eksempel) har nesten 100 i GI og blir dermed 100% tatt opp i begynnelsen av tynntarmen. Altså ingen fermenterbare karbohydrater blir til overs.

Men Robillard nevner i boka at hvete kan være problamatisk og anbefaler at man først innfører dette etter klar bedring og sjekker om det fører til negative virkninger. Mulig det har noe med det gluten opplegget du nevner, HeltUtmattet. Foreløpig spiser jeg begrenset med gluten, men forbereder meg på å kutte det ut også.

Toppen

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 11 innlegg ] 

Alle klokkeslett er UTC+02:00