Regjeringen med to ME-nyheter i dag

For tråder og tema som omhandler Rituximab- studien av Fluge og Mella på Haukeland, Bergen.

Moderators: Lennie, Tina

Tussen
Groddfast
Groddfast

Re: Regjeringen med to ME-nyheter i dag

Post by Tussen » Mon Nov 28, 2011 23:43

merte wrote:Synes beløpet er latterlig lavt.
Greit at det er bedre enn ingenting, men blir ikke mye forskning for dette beløpet.
Det tror jeg hverken helseministeren eller forskerne tror heller. Det dekker vel knapt nok lønnskostnadene for et par stillinger på det nivået.

Mella anslår til tv2 at medisinkostnad alene vil ligge på rundt 150 000 kroner pr pasient for den halvdelen av forskningcasene som skal få ekte vare. Det sier seg selv at det er langt igjen. Men se på mannen, da! Se så fornøyd han er! Man kan jo bli glad av mindre :-)
http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/mem ... 47528.html

Jeg syns å lese mellom linjene at dette bare er en start, og et signal til forskerne om at de kan sette i gang å planlegge forskning som det er mulighet for å sette av langt mer penger til på neste statsbudsjett, og at planen er å få det til. Hvis ikke, så er jo de to millionene i dag ganske bortkastet.
Tussen
---------
"Jeg har aldri mislyktes, jeg har bare funnet 10.000 måter det ikke fungerer på!"
Thomas Edison

Julie
Stamgjest
Stamgjest

Post by Julie » Tue Nov 29, 2011 00:00

Tina wrote:Det står en bra artikkel om dette i Aftenposten i dag. Virker som om det er nok penger til at Mella og Fluge er fornøyde. De har frem til nå brukt helger og kvelder, altså sin egen fritid på dette. Nå kan de lage en større studie. Pengene kom nå på bordet etter at budsjettet er lagt og helseministeren sier videre at de ikke vil at dette skal glippe.Så dette er penger de har funnet i tillegg. Med det så leser jeg at de vil følge opp dette.
Flott :tob:
Å det var jeg ikke klar over - har de gjort dette på egen fritid?! Jøss - nå ble jeg om mulig enda mere imponert!

Og fikk akutt behov for å sende dem verdens sværeste blomsterbukett eller noe? :to: :snill:
He attacked everything in life with a mix of extraordinary genius and naive incompetence, and it was often difficult to tell which was which. (Douglas Adams)

Julie
Stamgjest
Stamgjest

Post by Julie » Tue Nov 29, 2011 00:02

Og tusen takk til dere som forteller hva som har stått i media omkring dette! :to: Helt supert når jeg ikke makter å følge med på nyheter om dagen :snill:
He attacked everything in life with a mix of extraordinary genius and naive incompetence, and it was often difficult to tell which was which. (Douglas Adams)

merte
Fast plass
Fast plass

Post by merte » Tue Nov 29, 2011 00:36

De planlegger å ha 120 forskningspersoner. Medisinkostnader for halve denne gjengen vil koste 9 mill. Skal alle ha medisin så snakker vi om 18 mill. I tillegg kommer alt annet. Leste et sted at de regnet med at en halv forsker stilling koster 1/2 mill.
Så det mangler masse penger enda.

Mener også jeg leste at de hadde gjort veldig mye av arbeidet på egen tid. De har nok sett at her er de på vei mot noe stort, siden de har valgt å jobbe gratis...:-)

shadow
Bofast
Bofast

Post by shadow » Tue Nov 29, 2011 09:15

:D uansett beløp så er det et skritt i riktig retning! Satser på at det blir bevilget mer etter hvert. :tob:
- Shadow

Er under behandling ved Norsk borreliosesenter og Strømmen medisinske senter med god effekt.

Post Reply