ME-forum

Møteplass for mennesker som har Myalgisk Encefalopati, deres pårørende og andre interesserte.
Det er nå fre nov 24, 2017 23:25

Alle klokkeslett er UTC+01:00

Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 3 innlegg ] 
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: ons mai 03, 2017 20:01 
Husvarm
Husvarm

Jeg har drømt om å komme tilbake til jobb helt siden legen sa det ikke gikk lenger. I ettertid ser jeg hun har helt rett for jeg gikk bokstavelig talt rett ned for telling

Nå har jeg gått noen år og føler jeg i det minste har kommet et stykke på vei. Det er langt igjen til å kunne jobbe men tanken er å starte i praksis kanskje 2 timer per uke og (forhåpentligvis) kunne øke sakte men sikkert for å med tiden finne mitt funksjonsnivå

Hvor mye jobber dere andre som er i jobb? Hvordan kom dere dit dere er idag - var det også en prosess med å sakte men sikkert skulle bygge opp kapasitet? Og hvordan synes du sykdommen din påvirkes av jobben din? Er det noe du gjerne skulle sett var annerledes?

Beklager at det er mange spørsmål på en gang, er veldig interessert i alle historier som har med arbeid å gjøre :to:

Toppen

Legg innLagt inn: ons mai 03, 2017 21:03 
Moderator

Jeg har vært noenlunde stabil på 40-50% siden jeg hadde diagnosen depresjon for ti år siden.
Da jeg fikk diagnosen jobbet jeg 40% i en ganske fleksibel jobb. Jeg kunne jobbe litt hjemmefra og bestemte i hovedsak kontortiden selv, og jobbet fast 9-14 tre dager i uken med justeringer etter behov. Mot slutten av denne jobben ble jeg sliten av dårlig administrasjon, ikke selve jobben, egentlig.
Den neste jobben var også 40%, men mye mindre fleksibel på tid, og i hovedsak 9-14 på mandager og 13-16 tir-ons-tor. Da gikk liksom hele dagen, fordi jeg ikke kunne gjøre for mye før jobb, og hvis jeg skulle hvile etter jobb så var det ikke nok tid til å rekke noe mer den dagen (jeg har to hunder som jeg prøver å trene aktivt i klubb med, og de må jo luftes litt uansett). Jeg har i ettertid skjønt at denne jobben sakte men sikkert gjorde at jeg ble dårligere, og jeg jobber i dag 20% og har ikke sjangs til å greie mer enn det. Da jobber jeg i hovedsak 7,5t i uken fordelt på to dager. Jeg styrer det i stor grad selv, og kan jobbe en del hjemmefra, så etter snart et år har jeg nå fått en rytme på at jeg normalt er på jobb 10-14 eller 12-15 på tirsdager (avhengig av om jeg er med på stabsmøte) og jobber de resterende timene hjemmefra på torsdager, pluss litt småjobbing (e-post, oppfølging av nettsider mm) de andre uke dagene om det er behov og jeg orker. Det fungerer veldig bra, og jeg håper at jeg kan være stabil og etterhvert bli bedre med denne jobben.

Å ha en jobb som forpliktelse krever litt, og jeg er ikke sikker på om jeg ville vært bedre eller verre om jeg ikke jobbet. Det betyr mye for meg mentalt å ha et arbeidssted, kollegaer, oppgaver som krever litt av meg og folk som ser at jeg gjør en jobb. Jeg er usikker på om jeg ville fått det samme med å f.eks. jobbet frivillig etter egen kapasitet som 100% ufør, selv om tiden ville vært mer min egen.

Nå skal det også sies at jeg har hatt en ekstrajobb med oppfølging av NAV, med så mye som opp til fire ulike saker parallellt som jeg har ringt regelmessig og fulgt opp. Med den variasjonen av informasjon man får så har det vært krevende i seg selv, og jeg har per i dag ingen saker å følge opp, bare venter på to som jeg tror skal gå greit av seg selv, enn så lenge...

Toppen

Legg innLagt inn: tir mai 23, 2017 01:00 
Husvarm
Husvarm

Tusen takk for at du delte. Jeg setter veldig pris på det. Kjenner meg veldig igjen i det du skriver om at arbeidet betyr mye mentalt. For meg er jobben en del av identiteten min.

Håper du vil føle deg bedre og bedre i jobben din nå, det er synd at den forrige tappet deg for krefter men flott at du har funnet en plass du trives godt og hvor tilretteleggingene er optimale.

Føler du at du har funnet et nivå nå der du kan ha et liv også hjemme eller går det ut over hverdagsoppgavene i hjemmet? Min lege er veldig opptatt av at man skal klare alt hjemme før man kan begynne å tenke på jobb. Jeg forstår hva hun mener og er enig i utsagnet men vil tro det kan være utfordrende å holde tilbake og å finne en god balanse?

Toppen

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 3 innlegg ] 

Alle klokkeslett er UTC+01:00