ME-forum

Møteplass for mennesker som har Myalgisk Encefalopati, deres pårørende og andre interesserte.
Dato/klokkeslett: Lør Aug 30, 2014 04:10

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Prikker i fingrene
InnleggSkrevet: Man Jun 04, 2007 10:41 
Avlogget
Bofast
Bofast
Brukerens avatar

Er det vanlig blant me-pasienter å ha prikkinger i fingrene? Jeg har hatt det slik de siste dagene, men vet ikke om det er tilfeldig eller om det har med me å gjøre. Pleier ikke ha det slik og aner ikke hva det skyldes.

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man Jun 04, 2007 12:36 
Avlogget
Husvarm
Husvarm

Dette med stikking/prikking i hendene tror jeg er veldig vanlig ME-symptom. Dette er ihvertfall noe jeg opplever daglig og det begynte ca samtidig med min høye puls. Dette har jeg tatt opp med legen mange ganger, men han forstår ikke hvorfor jeg får denne prikkingen. (han er heller ingen ME-ekspert :wink: )

- Noen ganger får jeg også følelsen av å ha strøm i fingertuppene.
(som å ha stukket fingeren inn i en strøm-kontakt, om du forstår...)

-Lurer på om noen har en forklaring på hvorfor denne prikkingen oppstår?

Sist endret av Thea den Tir Okt 14, 2008 10:51, endret 1 gang

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man Jun 04, 2007 13:48 
Hei :)

Denne prikkingen i fingrene er kjent. Tror det kommer av nedsatt blodtilstrømning til hendene. Slik prikking er også vanlig i kombinasjon med at armen "sovner".

Petter

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man Jun 04, 2007 14:18 
Avlogget
Administrator
Brukerens avatar

Denne prikkingen kalles hvis det er ledsaget av smerte for perifer nevropatisk smerte:

Nevropatisk smerte

Nevropatisk smerte kan være vanskelig å diagnostisere og behandle. Nevropatisk smerte representerer en heterogen gruppe av etiologisk sett forskjellige sykdommer som varierer fra kreft til diabetes. I tillegg vil smertene også variere med hensyn til anatomisk fordeling, og lesjonene/forstyrrelser kan være lokalisert hvor som helst fra periferien til hjernen. Avhengig av hvor lesjonen er lokalisert, karakteriseres smerten som enten perifer nevropatisk smerte eller sentral nevropatisk smerte.

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man Jun 04, 2007 14:44 
Avlogget
Husvarm
Husvarm

Hm, interessant....

Men, hos meg er ikke prikkingen/stikkingen i hender/fingre og føtter, ledsaget av smerte, bare ubehagelig. Kanskje litt den samme følelsen som at hendene har "sovnet" som Petter37 skriver.

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man Jun 04, 2007 14:51 
Avlogget
Bofast
Bofast
Brukerens avatar

Ikke ledsaget av smerte hos meg heller. Bare ubehagelig. Håper at det ikke blir verre slik at det gjør daglige aktiviteter vanskelige eller umulige.

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man Jun 04, 2007 15:37 
Avlogget
Bofast
Bofast
Brukerens avatar

Jeg har heller ikke fått diagnosen ME (enda...), men kjenner også slik prikking, og igrunnen mer og mer av det. S Prikkingen kan være f.eks. på venstre arm, den ene siden av hodet/ansiktet eller et lår lår. Blir litt nummen, og det kjennes nesten om som lokalbedøvelse noen ganger.. :? Det er nesten bare på venstre side av kroppen. Brukte for mange år siden er periode Sobril, og da fikk jeg lignende prikkinger i fingrene når den begynte å virke, men da alltid helt likt på begge sider.
Det er på den venstre siden jeg har de kroniske betennelsene, så tenker at det må ha noe med det å gjøre... :himle: Har ikke tenkt på om det kanskje er mer når betennelsene er ekstra hissige... :?
Glemte å spørre de i Molde når jeg var innlagt om dette, men jeg hadde skrevet om det det i papirene som ble lagt ved henvisningen dit. Har noen ganger blitt redd og tenkt at det kan være ALS, men jeg regner med at det ville være oppdaget på elektronevrografi.

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir Jun 05, 2007 06:05 
Avlogget
Husvarm
Husvarm

Ja, vi prikker. På venstre side oftest. Både i nedre del ansikt og ytterledd, fingre. Særlig ytterste deler. Ikke vondt. Det er et underlig fenomen med denne diagnosen, at venstre side er affisert både over og under der nervebanene krysser. I nakken. Skulle tro at at det var normal ubalanse, i så måte. Nyland fortalte meg engang at dette er et spesielt, symptomatisk MEsymptom, og jeg vet ikke forklaring. Strider mot klassisk nevrologi. Når jeg blir sliten, prikker venstresiden i ansiktet som etter bedøvelse hos tannlegen. Og de tre venstre fingrene mine er affisert, særlig lillefinger og håndbaken. Aldri pekefinger. Har andre det slik?

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir Jun 05, 2007 06:14 
Avlogget
Husvarm
Husvarm

Jeg var ikke helt ferdig. Så er føttene blitt blåfarget. Skyldes nok nedsatt sikulasjon. Så lite stilig. Helene er lyseblå/fiolett? Prikkingen - oksygenmangelen kjenner jeg konkret i ventre ansikt og venstre arm, føttene er bare tunge og stadig mer blå, men ikke isjemiske smerter. Kjenner du deg igjen?

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir Jun 05, 2007 11:47 
Avlogget
Bofast
Bofast
Brukerens avatar

Ja, jeg kjenner meg igjen i dette.... blålig nede på føttene, og også blålig på leppene til tider, spesielt hvis det er litt kaldt. Men akkurat det med leppene har jeg hatt så lenge jeg kan huske, og spesielt om jeg bader i litt kaldt vann, eller det er litt kaldt ute, et kaldt luftdrag kan ofte være nok.
Og prikkingen i armene er verst i venstre lillefinger og oppover håndbaken. Lille- og ringfinger er det også jeg har mest smerter i.
Det er også i fingrene jeg har mest ufrivillige bevegelser. F.eks. hvis jeg hviler håndflaten på et armlene og prøver å løfte (spes. pekefinger) opp, og til lenger opp jeg løfter den til verre blir bevegelsene. Dette blir alltid verre når jeg er ekstra sliten, som f.eks. etter dusjing. har noen ganger våknet av at jeg hører trippende lyder på hodeputa og trodd det var småkryp, men det har da vært en finger som har "tatt løs" og trommer på puta... :o

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør Jun 16, 2007 15:09 
Avlogget
Husvarm
Husvarm
Brukerens avatar

Puh...
Misforstå meg rett, men jeg ble faktisk glad for at det er fler som har denne prikkingen i fingrene. Var nesten redd at det var noe galt. Jo da, noe er jo galt, det skal jo ikke prikke slik hele tiden, men godt å vite at man ikke er alene om det.

Det er som når et ben har "sovnet" og holder på å "våkne" igjen. Litt plagsom den prikkingen i fingrene, men hva klarer ikke vi ME pasienter å holde ut med :wink:

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor Jun 21, 2007 18:23 
Avlogget
På øverste hylle
På øverste hylle
Brukerens avatar

prikker, stikker, dirrer, murrer, vibrerer, titrer ja!
dovner fort her og...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet