ME-forum

Møteplass for mennesker som har Myalgisk Encefalopati, deres pårørende og andre interesserte.
Det er nå lør nov 25, 2017 04:49

Alle klokkeslett er UTC+01:00

Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: søn mai 21, 2017 00:09 
Husvarm
Husvarm

Jeg er som noen kanskje har oppdaget ganske opptatt av det med arbeid og å få kommet tilbake til arbeidslivet. Jeg savner jobben min veldig.

Er det noen som vet om det finnes noen oversikt over hvor stor andel av de med ME som på sikt vil være i stand til å jobbe? Noen prognoser eller noe som forteller hvor stor stilling som er realistisk å håpe på?

Og ikke minst - hvor mange (voksne) blir egentlig helt friske?

Jeg har snakket om dette med både leger, spesialist og NAV men de fleste svarer veldig vagt. Jeg vet det er mye mørketall og vanskelig å svare på men finnes det ingen indikasjoner overhode?

Toppen

Legg innLagt inn: tir mai 23, 2017 08:59 
Husvarm
Husvarm
Brukeravatar

Dette aner jeg ikke, men skulle veldig gjerne visst om det fantes, så håper noen andre har svar på dette

Toppen

Legg innLagt inn: fre mai 26, 2017 17:55 
Groddfast
Groddfast

På wikipedia, under kronisk utmattelsessyndrom, er det under underoverskriften "funksjonsevne, funskjonshemming og -ettellerannet" henvist til en undersøkelse på dette.
(Det er påpekt høyere opp i wikipedia artikkelen ulempen med at me, cfs og utmattelsessyndrom ofte er brukt om hverandre, så jeg vet ikke hbor relevant undersøkelsen egentlig er. Men kanskje den gir en pekepinn? Jeg har ikke lest selve undersøkelse, men om man er interessert er det bare å klikke videre på linken i artikkelen.)

Toppen

Legg innLagt inn: fre mai 26, 2017 21:07 
Husvarm
Husvarm

Tusen takk for tipset Hufsamor :)

Jeg gikk inn og tittet (ikke på selve undersøkelsen men på Wikipedia). Limer inn her hva som står i tilfelle flere ønsker å vite:

"Sysselsettingsratene varierer; over halvparten av personer diagnostisert med CFS er ute av stand til å arbeide, og nesten to tredjedeler er begrenset i arbeidet sitt på grunn av lidelsen. Mer enn halvparten mottar trygd eller har midlertidig sykefravær, og mindre enn en femtedel jobber heltid."

Toppen

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 4 innlegg ] 

Alle klokkeslett er UTC+01:00