ME-forum

Møteplass for mennesker som har Myalgisk Encefalopati, deres pårørende og andre interesserte.
Dato/klokkeslett: Tor Jul 24, 2014 12:39

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tir Jan 06, 2009 15:33 
Avlogget
Administrator
Brukerens avatar

Dette er spørsmål fra min venninne som snart har vært sykemeldt i 1 år (hun har ikke ME). Det ser ut til at hun blir gående på rehab.penger i et halvt år for så å gå over på attføring/omskolering. Det hun lurer på er hvorvidt hun skal si opp jobben sin eller bli sagt opp. Hva vil det si både i forhold til NAV/rehab.penger og videre yrkesliv hvis hun blir sagt opp eller sier opp selv?

Takker for alle tilbakemeldinger :)

Topp

Innleggets emne: Ikke si opp jobben!
InnleggSkrevet: Tir Jan 06, 2009 15:52 
Avlogget
Husvarm
Husvarm

Man bør ikke si opp jobben når man blir syk, da kan man få problemer med NAV i neste omgang. Når man da skal søke om fornyelse av stønader risikerer man at de sier: "Du er jo ikke syk, du er jo rett og slett arbeidsledig".

Det opplevde jeg, etter en periode på sykepenger fikk jeg forespørsel fra min arbeidsgiver (staten) om jeg kom tilbake. Hvis ikke, om jeg kunne være så snill å si opp jobben så de fikk ansatt noen andre i min stilling. Joda, jeg tenkte at "jeg kommer jo ikke til å bli frisk nok til å jobbe med det første, så da kan jeg si opp jobben, og kanskje jeg får en fin attest når jeg er så grei... Og arbeidsgiver kan jo si meg opp etter et år likevel. "

Noen spesielt vakker attest fikk jeg ikke. Men det jeg derimot fikk var et brev fra NAV der det stod at siden jeg ikke har noen jobb å være sykemeldt fra, så ville de stoppe mine stønader. Alternativt kunne jeg dokumentere at jeg hadde stående tilbud om en annen, fast jobb... Da ville de vurdere å fortsette mine sykepenger.

Heldigvis har jeg gode venner, og en av dem sa seg villig til å gi meg et jobbtilbud i firmaet sitt. Dette sendte jeg til NAV sammen med en bekreftelse på at jeg hadde mulighet til å ta denne jobben, men at jeg hadde takket nei pga min sykdom. Heldigvis godtok NAV dette, og jeg fikk mine sykepenger tilbake...

Når man blir langvarig syk er det også viktig å passe på at man får med seg sine pensjonsrettigheter, dette kan gi tilleggspensjon ved evt. rehabilitering/attføring/uførhet. Men det er ikke alltid noen som forteller dette underveis.

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir Jan 06, 2009 16:59 
Avlogget
Rotfast
Rotfast
Brukerens avatar

Her er mitt råd, og mine erfaringer. Men sjekk først og fremst opp med NAV, pensjonskasse osv selv!

--

Man skal IKKE si opp jobben sin!! Da risikerer man å miste en rekke rettigheter.

Man skal heller ikke selv foreslå/aktivt bidra til å gå ned i prosent, gå over i deltidsstilling eller lignende. Da mister man også rettigheter.

Hovedregelen er å ikke gjøre noe aktivt selv mht å frata seg selv opparbeidede rettigheter.

Man kan ikke gjøre noe med ting som blir fratatt en. Og når andre fratar en jobb osv har man rett til å få hjelp. Dvs - hvis arbeidsgiveren sier deg opp, er det ikke noe du kan gjøre med det og ingen kan bebreide deg det. Derfor har du ikke frasagt deg noen rettigheter.

- hvis arbeidsgiveren gjør om turnus, setter deg på deltid osv, så er det DE som gjør noe mot deg og ingen kan bebreide deg. Derfor har du ikke frasagt deg rettigheter.

Og hold uansett tett kontakt med NAV, evt pensjonsordninger, forsikring osv - rapporter med en gang du mister noe, enten det er jobb eller bare prosentandel osv. At man informerer løpende er også viktig.

Og sørg for å få ting skriftlig.

---

Jeg kjenner til flere tilfeller der folk går ned i deltidsstilling fordi de ikke klarer heltid, og ønsker å være lojale mot arbeidgiver. Men når pensjon osv skal regner ut, blir det da regnet ut i fra inntekten fra deltidsstilling. Dvs at man kan gå glipp av veldig mange kroner. Det går ikke an å argumentere med lojalitet. Og om man blir varig pensjonert går man glipp av veldig mange kroner over veldig mange år!

Man skal ta vare på seg selv. Og det er IKKE illojalt! Arbeidsgiver har mange andre måter å dekke evt tap pga syke medarbeidere på. Blant annet kan de når de har en medarbeider med langvarig sykdom , søke om at din lønn blir dekket av NAV fra første dag du er syk.

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir Jan 06, 2009 23:16 
Avlogget
Har mange innlegg
Har mange innlegg
Brukerens avatar

Si ALDRI opp jobben din! Lilith skriver masse bra om dette.
Holdt på å gjøre det selv for mange år siden, i f med overgang til yrkesrettet attføring. Men da var det saksbehandler på Aetat, ( dengang det het det ) som sterkt frarådet meg det. Så lenge man har en jobb, så har arbeidsgiver et stort ansvar for deg.

Jeg har fortsatt min stilling i kommunen. Selv om min siste arb dag var 12.12 05. Og selv om jeg var sykmeldt ett år, og gikk over på TU 3 år-.
Stillingen min lyses nå ut som fast , etter at vikarer i deltidstillinger har gått i den. Nå vil de ha en 100 % fast. Men sjefen min sa at jeg har stillingen min i bydelen for det. Om jeg skulle komme tilbake i halv f.eks, så har de ansvaret for å finne noe passende til meg. Veldig godt å vite:)

Så om man ikke blir sagt opp ( på lovlig vis). så må man aldri finne på å gjøre det selv. Mister alt av rettigheter i ft NAV også.

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons Jan 07, 2009 03:35 
Avlogget
Administrator
Brukerens avatar

Takk for svar, jenter :) Jeg er så enig, det virker ikke riktig å si opp sin stilling. Og blir man sagt opp pga at man har vært sykemeldt i et år, så er det en 'grei' sak uten mer komplikasjoner. Man blir jo ikke sagt opp fordi man ikke er fornøyd med jobben som ble gjort. Men siden de kan frigjøre seg fra ansvaret så er dte helt sikkert noen som gjør det.

Jeg ringer venninnen min i morgen :)

Takk igjen, jenter :sol:

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons Jan 07, 2009 21:49 
Avlogget
Husvarm
Husvarm
Brukerens avatar

Fikk beskjed av saksbehandleren min på NAV at når jeg gikk over på attføring måtte jeg si opp jobben min. Så det gjorde jeg, vet ikke helt hva som e justisen på dette. Men arbeidsgiver ymtet og frempå at jeg måtte gjøre det, hvis ikke kunne de si meg opp. Dette var i en statsbedrift!!?????

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons Jan 07, 2009 23:48 
Avlogget
Rotfast
Rotfast
Brukerens avatar

Jeg jobbet også i statsbedrift og fikk beskjed om å ikke si opp selv. De sa opp meg på bakgrunn av langt sykefravær og at jeg gikk over i varig uførepensjon. I realitet er jo en slik oppsigelse å regne som at min arbeidssituasjon opphørte. Hvis jeg blir frisk og søker ny jobb, vil ikke en slik oppsigelse virke negativt.

Hvis man sier opp selv kan man risikere å si fra seg rettigheter. Det vil si at HVIS mot all formodning arbeidsgiver ikke kunne sagt deg opp enda, kunne du ha klaget. Men sier du opp selv er det ikke noe å klage på.

Man kan også ha forsikringer mot uførhet via arbeidsgiver som man dermed selv sier opp. Mens arbeidsgiveren ikke kan ta fra deg en slik forsikring ved å si deg opp fordi du er syk.

I mitt tilfelle sjekket man opp alt slikt. Og vi fant vel egentlig ut at jeg ikke hadde hatt noe å miste hvis jeg sa opp. Jeg hadde da fått innvilget varig ufør - og jeg hadde ikke noen forsikringer osv osv. Saken var veldig grei. Likevel fikk jeg som råd fra arbeidsgiver, rettighetssenteret, NAV og pensjonskassa at jeg ikke skulle si opp i tilfelle det fantes en eller annen rettighet vi ikke hadde tenkt på. Alle var enige i at arbeidsforholdet skulle opphøre, men at arbeidgiver skulle gjøre det formelle.

Det kan hende at du også hadde et tilfelle som var veldig soleklart, og dermed slik at du ikke mistet rettigheter. Jeg vet ikke om det er noe spesielt med attføring? Men jeg tror ikke egentlig det. Jeg tror de burde gitt deg et annet råd.

Men som sagt, det er sletts ikke sikkert du mistet noe på det. Det kan jo være greit å sjekke det opp, f.eks. med hovedvernombud og organisasjoner ved bedriften din?

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons Jan 07, 2009 23:52 
Avlogget
Har mange innlegg
Har mange innlegg
Brukerens avatar

Mr.X skrev:
Fikk beskjed av saksbehandleren min på NAV at når jeg gikk over på attføring måtte jeg si opp jobben min. Så det gjorde jeg, vet ikke helt hva som e justisen på dette. Men arbeidsgiver ymtet og frempå at jeg måtte gjøre det, hvis ikke kunne de si meg opp. Dette var i en statsbedrift!!?????

Om dette er noe NAV har rett i, så er det uansett dumt å si opp selv.
Da får man heller vente å se om arbeidsgiver sier en opp- for rettighetene når man blir sagt opp, er helt annerledes enn om man sier opp selv.
Blir man sagt opp, så har man rett til arbeidsledighets trygd, noe man ikke har om man frivillig sier opp en jobb.
Merkelig at saksbehandler på NAV kontoret råder en til å si opp jobben...

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor Jan 08, 2009 01:31 
Avlogget
Stamgjest
Stamgjest

Jeg sa opp jobben min selv.

Har gått på både rehabilitering og attføring uten at de har stilt spørsmål ved dette.

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor Jan 08, 2009 03:22 
Avlogget
Husvarm
Husvarm
Brukerens avatar

Luna skrev:
Mr.X skrev:

Om dette er noe NAV har rett i, så er det uansett dumt å si opp selv.
Da får man heller vente å se om arbeidsgiver sier en opp- for rettighetene når man blir sagt opp, er helt annerledes enn om man sier opp selv.
Blir man sagt opp, så har man rett til arbeidsledighets trygd, noe man ikke har om man frivillig sier opp en jobb.
Merkelig at saksbehandler på NAV kontoret råder en til å si opp jobben...

Føler ikke at det er dumt og si opp selv. Har hatt en god dialog med arbeidsgiver om dette og har fremdeles det. Jeg vil heller ha i mine papirrer at jeg selv har sagt opp enn å ha blitt oppsagt......Rettigheter har du uansett om du blir sagt opp elle går selv. Dette har ikke vært noe problem hos meg, men er jo latterlig at Nav operer medforskjellige prosedyrer hele tiden, de er ikke mye på nett, det kan ihvertfall stadfestes.......alt må DOBBELTSJEKKES!!!! :D

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor Jan 08, 2009 03:56 
Avlogget
Har mange innlegg
Har mange innlegg
Brukerens avatar

Mr X, da har du vært heldig m arbeidsgiver. Jeg kjenner og har lest om mennesker som har sagt opp jobben pga sykdom, og som mistet alle rettigheter. En ung gutt i familien ble langvarig syk i februar i fjor. Han sa opp jobben sin dessverre- mens han var sykmeldt, før han reiste nordover til familien. Han trodde han skulle få seg jobb der nord. Dessverre ble han enda sykere, og jobb var ikke på tale. NAV der oppe sa han ikke hadde krav på verken sykepenger, arbeidsledigshets trygd, eller noe. Han levde på oppsparte midler, og etterhvert på hjelp fra foreldre. Til og med barnebidrag måtte han ut med. Uten inntekt!

Vi reagerte med forferdelse hele familien, og sendte nAV mange stygge tanker. Gutten måtte jo få hjelp! Etter mange månedere med møter med NAV, sosionom. leger, psykiater, og en haug med papirmøller, søknader, at legen tilbakeførte sykmeldingsdato, så ordna det seg mot slutten av året. Og han fikk etterbetalt sykepenger. Og blir han ikke frisk etter ett år på dette, så blir det rehab. Hadde han ikke sagt opp jobben her i oslo, men sykmeldt seg og reist hjem, så hadde de vært spart for masse arbeid, unødig stress, og økonomiske bekymringer.

Jeg kan forstår at det kan føles leit å bli sagt opp -men det skal jo begrunnes , og da er det jo sykdom som er årsaken. Om man sier opp selv eller blir sagt opp pga sykdom, føles sikkert forskjellig av den enkelte. Uansett vil det jo være et tema hos en evt ny arbeidsgiver senere i livet om man blir bra og kan søke jobb igjen. Da må man jo forklare hvorfor man sa opp--evt ble sagt opp.

Tror man skal ha en god porsjon flaks med både NAV og arbeidsgiver om man går tild det skritt og sier opp jobben selv.
Min saksbehandler rådet meg helt klart til IKKE å si opp jobben min ( som jeg fremdeles har etter 3 års fravær ) Da var det aktuelt ¨å si opp kun 50 % av min fulle stilling. Det var sjefen min som spurte meg den gangen, om jeg ville gjøre det. Fordi det var mer praktisk for dem å lyse ut en fast stilling 50 %, enn vikar. Da jeg sa hva saksbehandleren hadde sagt, så godtok hun det uten videre- Og det har værtet ikke tema i ettertid.

De har jo et ansvar for meg sålenge jeg har denne stillingen. Hadde jeg sagt opp, så har de jo intet ansvar lenger. Og om jeg ikke skulle klare å begynne i halv jobb etter 3 på TU, ( 2010), så lurer jeg på hva som hadde skjedd om jeg hadde fått avslag på fortsatt TU, og måtte ut å søke jobb..på et nytt sted, med min sykehistorie. Synes jeg ser at jeg hadde vært attraktiv søker :? Så jeg vil definitivt holde på jobben til jeg blir kasta ut. ( aner jo ikke hvor lenge jeg egentlig kan ha den da--om jeg får forlenget TU i 2010-)Den tid-den sorg=P)

Topp

Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre Jan 09, 2009 04:05 
Avlogget
Husvarm
Husvarm

Helt enig med Luna og de andre her i at man ikke bør si omm jobben. Og om NAV eller arbeidsgiver sier at det er ukomplisert å si opp jobben - ja så er det ikke sikkert at det stemmer. Hold på jobbene folkens.

Og Mr. X: Man KAN faktisk miste rettigheter av å si opp jobben, som man ville ha beholdt dersom man ble oppsagt pga sykdom. Jeg gjorde det. Mine pensjonsrettigheter forsvant som en følge av at jeg sa opp jobben, fordi det hette seg i regelverket at man kan få full opptjening og rettigheter dersom man må slutte i jobben på grunn av sykdom. Sier du opp jobben selv, så har du ikke sluttet i jobben på grunn av sykdom. Jeg klarte heldigvis å argumentere meg frem til rettighetene i alle fall fordi jeg var ung og dum og psykisk nedkjørt da jeg sa opp jobben, og fordi arbeidsgiver hadde bedt meg om å si opp. Men jeg kunne ha tapt mye penger her.

Når det gjelder attesten du får når du slutter - ja så innser jeg nå at den er verdiløs i alle fall når man har vært ute av arbeidslivet en lengre periode. Hvis man skulle være så heldig å bli frisk nok til å kunne jobbe igjen, ja så vil potensielle arbeidsgivere lure på hva dette "hullet" i CVen din er i alle fall. Man kommer da ikke utenom å fortelle at man har vært syk. Og da forklarer oppsigelsen seg også. Å begynne et nytt arbeidsforhold med uærlighet, ved å forsøke å skjule at man har vært syk en lengre periode, kan jo ikke anbefales i alle fall. Du har juridisk lov til det, men det er lett å gjennomskue, og gir et dårlig forhold til arbeidsgiver.

Det er blant annet på grunn av denne problemstillingen at man har attføring. NAV kan da hjelpe oss med å komme i gang på en måte, enten ved utplassering, arbeidstrening eller skole. En ny arbeidsgiver vil da kanskje velge å ansette oss, på tross av lang tids sykdom, fordi vi har gjort en god jobb i utplassering eller fordi vi har fullført en utdanning.

Så hold på jobbene, og skit i gode attester og referanser. Jeg sa opp jobben selv og fikk ingen av delene. Har faktisk fått gode jobbtilbud likevel, men har jo ikke kunnet takke ja i alle fall ettersom jeg er for syk til å jobbe. En brukbar pensjon har jeg imidlertid stor glede av. :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: