Ernæring

Lure tips og gode oppskrifter - dette er stedet!

Moderators: Stjernøye, Suebird

Post Reply
seto67
Ny bruker
Ny bruker

Ernæring

Post by seto67 »

Hei. Jeg er en pårørende, en venn om du vil, til ei jente med ME og opplever en del fortvilelse og redsel. Redsel for alt jeg ikke kan hjelpe henne med og alt jeg ikke forstår. Jeg henvender meg derfo til dere, ekspertisen, for råd og hjelp og håper dere kan tillgi min uvitenhet. Jeg lurer på om det finnes mat som er spes godt egnet og om det finnes noe "nødstilfelle" mat når man er utslitt men bare MÅ spise. Vet ikke men tror kansje at veldig sukkerholdig mat ikke er det beste ettersom kroppen jobber mye for å bearbeide alt sukkeret. Kansje druesukker? Finnes det i det hele tatt noen nødproviant??Har mange spørsmål og har lest en stor del innlegg her med mange gode svar.Jeg ønsker bare å lære for å kunne hjelpe noen som er veldig mye verdt for meg.... God påske :)
Forståelse er desverre ikke obligatorisk

Renate
Stamgjest
Stamgjest

Post by Renate »

Hei hei.
Velkommen til deg, seto67. :)
Det er alltid hyggelig å se at pårørende er interesserte i å lære! :tob:

Jeg har i flere måneder spist nøtter og tørket frukt når jeg har merket at jeg "måtte" ha noe i meg - f.eks. litt før middagen, eller på venterom hos legen, etc. Men jeg fant ut for noen dager siden, at jeg har en intoleranse for begge deler... Kanskje hun du kjenner tåler det?

Eller så finnes det næringsholdige drikker på apotekene - små kartonger, på 2-3dl., med div.smaker, og medfølgende sugerør.

Hilsen Renate.

Millo
Husvarm
Husvarm

Post by Millo »

Velkommen hit! :)
Håper du finner de svarene du leter etter!
God påske til deg også!

luluthecat
Husvarm
Husvarm

Post by luluthecat »

Jeg selv bruker Tropicana Smoothies, det er en ferdige drikk uten tilsatt sukker, kun frukt som man kan kjøpe i butikk. Smoothies generelt er en fantastisk ting å ha i huset hvis man sliter med å spise eller har ikke krefter til å lage noe til hver måltid eller trenge en liten piff underveis.
Har merket den har gjort underverker med meg i hvert fall!

Monika
Bærer frukt
Bærer frukt

Post by Monika »

Velkommen, seto67 :D

Synes virkelig det er flott at du bryr deg og ønsker å vite mer for å hjelpe din kjære vennine i nøden. :to:

Sukkerholdige matvarer og drikke bør ME-syke holde seg unna.
Vitaminer og mineraler m.v. er veldig viktig. I tillegg har de fleste ME-syke dårlig opptak av disse og annen næring m.v.
Det blir da ekstra viktig at det man inntar holder høy kvalitet, er lett opptagelig og mest mulig næringsrikt.

Les om forskjellige juice/drikker m.v. her: http://meforum.diskusjonsforum.no/mefor ... tmldrikker

Leser du litt rundt her inne så finner du mye fin info.

:klem:
Monika

Karina
Stamgjest
Stamgjest

Post by Karina »

Hei :wink:

Jeg lager også smoothe. Veldig godt å drikke når enn ikke orker å spise.
Prøver å ha mest mulig frisk frukt i den, men er ikke så lett på vinteren så da bruker jeg frossen frukt fra coop (2,5 kg til ca 120kr) som base og tilsetter f. eks. Banan, eple og plomme.

Ca 2 dl frossen frukt
1 halv liten banan
1 halvt eple
1 plomme
1 halv liten box hermetisk ananas
1/3 stor boks kokos melk
litt vann til passe konsistens
Blir kjempe god.

Klem :wink:

berysk
Husvarm
Husvarm

Post by berysk »

Næringsdrikker fra apoteket er greie å bruke.
Det er fint å ha et lite lager stående.
Spør apoteket om hjelp til å finne de som passer best til deres bruk.
Har datter født i 1988 som fikk diagnosen ME etter 2 år i helsesystemet. Hadde kyssesyken da hun var 15 og ble aldri helt frisk etterpå.

helt meg selv
Bofast
Bofast

Post by helt meg selv »

Hvis hun klarer å gå til kjøleskapet kan hun ha noen kokte egg tilgjengelig. Det er lett å spise og bra for kroppen. Banan er lett å spise go hygienisk. Jeg støtter forøvrig de andre som har svart i tråden.

VELKOMMEN HIT!
.. med ønske om gode dager!
Bloggen min

Post Reply