Noen av dere som klarer å trene?

Moderators: tomers, Simira

Post Reply
Maja!
Husvarm
Husvarm

Noen av dere som klarer å trene?

Post by Maja! »

Hei

Jeg går noen turer, men mangler kapasitet til stort mer enn det. Dere som får til å trene litt - var dette noe dere bygget opp gradvis? Hvordan gikk dere i så fall frem? Og er noen form for trening enklere/bedre å utføre enn annen? Tar gjerne imot alt av tips og tanker rundt våre muligheter for trening.

Simira
Moderator

Re: Noen av dere som klarer å trene?

Post by Simira »

Jeg trente en stund, før jeg ble dårligere igjen. Da var jeg med på Aktiv på dagtid som har et supergodt tilbud i Oslo kommune.
Vanngym var veldig fint, ulempen er styret med skifting, dusjing før og etter osv. (og ikke minst alle de gamle damene som ikke gad å dusje)
Yoga og/eller stretching fungerte også veldig fint for meg, mye rolige øvelser med fokus på tøying.
Da jeg var på "topp" prøvde jeg spinning et par ganger, men tenker nok at det blir for intenst.

Når jeg ikke har hund lengre (har to gamle) og der med ikke MÅ bruke treningen på tur tenker jeg nok at jeg kommer til å prøve meg på noe yoga, ME-foreningen har jo også noen tilbud der. Men jeg liker å gå tur i skogen også da, når jeg kommer meg litt lengre enn jeg gjør per i dag...

Jeg fikk også tips om dette, som kanskje kan være noe for ME-pasienter? https://www.dittpusterom.no/

Maja!
Husvarm
Husvarm

Post by Maja! »

Takk for kjempefint svar. Når du har hatt gode nok perioder til å trene - har du gitt deg med en gang du merker symptomøkning da, eller forsøkt litt til en liten stund for å se om du kan bygge opp kapasiteten?

Er det realistisk for oss med ME å kunne bygge opp treningsformen litt etter litt slik friske mennesker kan? Jeg forstår at vi ikke kan forvente å fungere som en person uten ME - men er nivået vi er på på dag 1av treningen vårt MAKSnivå - eller er det noen som har erfart at de har klart å bygge opp litt mer kapasitet etterhvert?

Simira
Moderator

Post by Simira »

Jeg greide å trene meg opp til å gå et par timers skogstur en periode. Og så gikk det nedover igjen. Jeg var ikke flink nok til å gi meg sannsynligvis, og presset for hardt. Jeg holder på med et veiledningsopplegg nå, og planen er å holde meg godt under tålegrensen, med lav intensitet, men øke gradvis. Det har funket før, så jeg krysser fingrene for at det funker igjen!

Post Reply