Overskudd nå - et opplegg som virker?

Generell medisinbruk eller alternative behandlingsformer? Dette er stedet for å diskutere det. (Inneholder også trådene fra det tidligere papayaforumet)

Moderators: mhj, Milou

Post Reply
Simira
Moderator

Overskudd nå - et opplegg som virker?

Post by Simira »

Anne har blogget om Overskudd nå, og hvordan hun har blitt mye bedre på to år med dette opplegget.
https://www.moseplassen.no/2021/02/overskudd/

Veldig kort og enkelt så går det ut på at man måler puls og pulsvariasjon døgnet rundt, og man lærer å lese på tallene hvordan kroppen reagerer på ulike aktiviteter. Så det er aktivitetsavpasning, men med faktiske måltall i bunn, ikke synsing om hvordan man føler seg.

Jeg starter på opplegget i neste uke, og er veldig spent. Det er ikke så enkelt som det høres ut, og krever nok at man legger en del fokus og arbeid i det - men det er vel de fleste av oss villige til for å få et høyere aktivitetsnivå! Jeg kjenner en eller to til som er i gang, så det blir kjempespennende å se om dette er noe som kan funke for flere. Om det viser seg å funke for "de fleste" så er det jo gull.

Jorun
Ny bruker
Ny bruker

Re: Overskudd nå - et opplegg som virker?

Post by Jorun »

Hei!
Jeg vurderer å prøve Overskudd Nå og ville være takknemlig for å høre om dine erfaringer, Samira! Har du også hørt hvordan det har gått med de andre som også var i gang som du nevner ovenfor?

Simira
Moderator

Post by Simira »

Jeg har ikke fått snakket med noen av de andre enda, noe særlig.
Overskudd nå har potensiale for å være et godt verktøy for mange. For meg virket det ikke.
Kort beskrevet så viser målingene stressnivået i kroppen din, restitusjon, og puls/pustenivåer. Ved hjelp av dette måles søvnkvalitet, og man kan se litt mer konkret på hva som utløser stressnivåer i kroppen, hvor fort den tar seg inn igjen etter aktivitet/stress, og hvor godt du restituerer.

Jeg er veldig "flat", og har få eller ingen tydelige indikatorer på ting som utløser stress mer enn andre, og faller stort sett tilbake på samme nivå etter hvile nesten uansett hva jeg gjør. Jeg har ikke greid å påvirke kroppen til bedre restitusjon eller søvn gjennom å justere på rutiner eller gjøre nye tiltak.
Personlig opplever jeg nok også selve produktet som litt ukomplett, ihvertfall for min del så har det vært "se på tallene, så prøver vi ulike tilfeldige ting for å se om vi kan påvirke kroppen positivt". Litt som å ha ME generelt, vi prøver alt som kan hjelpe, bare at her har vi målinger for å faktisk se på det. :P

Noen kan nok få veldig god hjelp av dette, både til å evaluere egen form, se ting som kanskje belaster mer enn de trodde, og kunne justere mer. Jeg skal prøve ut et par ting til, men for min del kaster jeg nok inn håndkleet og fortsetter med det som har fungert best for meg. Det er absolutt verdt et forsøk om man har råd.

Jorun
Ny bruker
Ny bruker

Post by Jorun »

Tusen takk for et nyttig svar!! Jeg har tatt overskudd utredning og fikk ingenting ut av det. Synes overskudd nå er veldig dyrt men blir jo litt desperat etter å finne noe som virker. Må tenke litt på det. Lykke til videre og alt godt!

Post Reply