Går dere til fysioterapi?

Generell medisinbruk eller alternative behandlingsformer? Dette er stedet for å diskutere det. (Inneholder også trådene fra det tidligere papayaforumet)

Moderators: mhj, Milou

Renate
Stamgjest
Stamgjest

Post by Renate »

Luna wrote:
Chanè wrote:Jeg har elektrisk varmeteppe i sengen, som gjør at jeg er gjennomvarm hele natten. Da er jeg ikke så stiv og ødelagt når jeg våkner, som da jeg sov uten varme i sengen. Hlet klart verdt å prøve!
kan bare si meg enig her :D Å krype ned i en deilig varm seng, på et kjølig rom, er bare megaherlig :tob: Mye mindre stiv i kroppen om morgenen også, etter at dette teppet ble tatt i bruk vintern 07. var bursdaggave fra min søster, og DET var en gave jeg har hatt stooor glede av vinterstid:=D
Jeg trodde det var brannfarlig å ha det på over lang tid, og da særlig skummelt mens man sover, og ev. ikke merker at det "ryker" fra teppet.. hmm.. Men deilig er det med elektrisk oppvarming, men jeg skrur den av når jeg skal sove.

Luna
Har mange innlegg
Har mange innlegg

Post by Luna »

Hørtes kanskje ut som jeg om jeg sov med varmen på hele natta, men det gjør jeg altså ikke. ikke til vanlig ihvertfall. men om det er veldig kaldt ute om natta ( Må ha vinduert åpent..ellers blir det for tett for meg, og hodepinen kommer snikende .), så har jeg den innstilt på 1, som er den laveste. 2 er veldig mye varmere, og den bruker jeg kun den første timen før jeg legger meg. Så skrur jeg av. Når jeg legger meg, så er det deilig og varmt under dyna, men kaldt og friskt i rommet.
men det Går an å ha den på 1 hele natta..teppet blir ikke så varmt at det er noen fare. verre om jeg skulle glemme at den står på¨2- gjort det noen ganger..fordi jeg ikke la meg etter å ha slått den på 1 times tid i forveien. satt oppe..og glemte hele geia- Og da jeg endelig kom meg i senga, så var lakenet så varmt at jeg nesten brant meg på ryggen :shock: Huff..fikk meg en lærepenge der gitt. :oops:
Så nå skur jeg alltid over på 1, etter ca en time. Sånn som nå f.eks- så står den på 1, og jeg sitter her ved pc'en. :wink:
Den lever best som kan kunsten å slappe av.

Millo
Husvarm
Husvarm

Post by Millo »

Er det ingen som har lignende erfaring med at de ble dårlige etter fysioterapi timen pga dere begynnte for tidlig med det eller lignende??

tertitta
Fast plass
Fast plass

Post by tertitta »

Jeg ble mye dårligere både av vanlig fysio, psykomotorisk fysio ( det var nok mest at hun maste noe j.... om at jeg MÅTTE ta LP....) og gradert trening ble altfor tøft for meg over lang tid.
Det eneste jeg har bra effekt av er vår massasjestol, som både tar legger, lår og resten av ryggen. ikke sånn avansert med musikk, men en helt vanlig fra Smartclub. det er redningen for meg.
Med filterbriller og formstøpte ørepropper ser jeg livet gli forbi..

Mirabell
Fast plass
Fast plass

Post by Mirabell »

Jeg har gått en stund i psykomotorisk fysioterapi og det hjelper i alle fall til å holde kroppen litt mykere resten av den dagen... (går en gang i uken).

Håper ikke det vil bli "brukt mot meg" i ME-utredningen, som "bevis" på at det da må være psykisk, siden jeg går i psyk.mot. behandling?? Noen som vet??

Når det gjelder elektrisk varmeteppe om natten så er det VELDIG BRANNFARLIG!!! Jeg var nær ved å oppleve brann selv ved det (begynte å lukte svidd og ble brunt i kantene og glovarmt) fordi det med tiden var blitt noe galt med varmeteppet.

De få gangene jeg bruker varmeteppe i sengen nå, har jeg alltid på en sånn automatisk stikkontakt m.bryter (fås kjøpt løs) som skrur av strømmen etter en time. Når jeg småvåkner på morgenkvisten, kan jeg da skru den på igjen, og den skrur seg av igjen etter en time.

Luna
Har mange innlegg
Har mange innlegg

Post by Luna »

Millo wrote:Er det ingen som har lignende erfaring med at de ble dårlige etter fysioterapi timen pga dere begynnte for tidlig med det eller lignende??
Åja :( mange år med fysioterapi ukentlig og vel så det, bidro til stadige perioder med sviktende formkurve og genereltt mer utmattelse, + en haug med andre nevorlogiske sympt. Ante ingenting om ME gjennom alle disse treningsårene, og hadde flaks som hadde en mensendickfysio, som aldri presset meg til noenting, om hun opplevde at formen min var dårlig. Hun ga meg varmepakninger og en halv time på benken i fred og ro, og ga meg massasje etterpå f.eks. Gikk i ti år hos henne, og hun lærte meg å lese som en åpen bok etterhvert. Husker hun kunne kommentere at hun syntes jeg så sliten og blek ut, og at hun med engang sa at i dag skal du ikke gå i treningsalen, men ta det med ro.

Tror jeg kan takke den damen for at jeg ikke kollapsa skikkelig ,-lenge før jeg gjorde det i 05- da hadde jeg dessverre mistet henne som fysio,. oga sykdom hos henne. begynte hos ei ny ei, som ikke så meg like godt..og som var veldig opptatt av styrketrening, balansetrening, sykkel og tredemølle bla. og jeg heiv meg rundt :P gikk bra en stund, og sommeren fikk jeg jo fri...men på høsten så sa det #Kræsj#...ikke vært i jobb siden dessverre-- selv enkle øvelsert hos den manuelle fysioen jeg har gått til de siste to årene, førte til symptomøkning..hun Så det til og med--så nå er det slutt på vanlig trening, og får kun massasje, hofter og nakke spes.-hun tøyer og strekker, og myker opp, og bruker et apparat som vibrerer ganske voldsomt mot hoftene, for å løse opp spenninger der. Det går greit selv om det er ganske voldsomt. men er godvondt på et vis. Og det blir mindre vondt når hun masserer m hendene.

Så trening kan jeg trygt si har vært en sterk medvirkende faktor for min dalende kurve etter 2003.--det var da jeg skifta fysio, og det var da sykmeldingene virkelig tok av. Gremmes nesten nå når jeg må tenke pp dette..men ikke noe å få gjort noe med nå- man lærer så lenge man lever..og med ny kunnskap og erfaring står man bedre rustet til å takle uvettige råd fra både lek og lærd :)

Millo
Husvarm
Husvarm

Post by Millo »

Tusen takk for godt svar, Luna!
Jeg har time igjen nå i uken, er da gått 14 dager siden sist..

Visst jeg blir like dårlig da, kanskje jeg ikke bør gjøre det?
Ble du plaget med blant annet oppkast når du ble dårlig etter fysioen?

Luna
Har mange innlegg
Har mange innlegg

Post by Luna »

Millo wrote:Tusen takk for godt svar, Luna!
Jeg har time igjen nå i uken, er da gått 14 dager siden sist..

Visst jeg blir like dårlig da, kanskje jeg ikke bør gjøre det?
Ble du plaget med blant annet oppkast når du ble dårlig etter fysioen?
Nei, det ble jeg ikke. Jeg er ikke av dem som har kvalme /oppkast som endel av symptomene innenfor ME. Men om du har det, så vil jeg jo tenke at det må være kroppens måte å si fra på at du overanstrenger den..magen er et følsomt organ, og ved økte belastninger så er det vel naturlig at den "sier fra " på sin måte.
Kvalme kunne jeg merke den tiden jeg var på det sykeste.05/06.
da var det slitsomt å få i seg mat..ble kvalm om jeg satt 5 min ved spisebordet f.eks. Om du reagerer m kvalme og eller oppkast etter fysioterapi, så ville jeg ha snakket med behandleren, og enten kutta det helt ut, eller fått h*n til å behandle deg mye mer skånsomt. massajse, varmepakninger, rolige tøyninger, mm. Ingen fysisk krevende øvelser.

Har du ME diagnose? Og vet behandleren noe om ME ?

Millo
Husvarm
Husvarm

Post by Millo »

Har du ME diagnose? Og vet behandleren noe om ME ?[/quote]

Ja, har diagnosen ME..
Hun vet litt, men vi skulle prøve oss litt frem sa hun sist når hun var her.
Vi tok en avsspenningsøvelse, der jeg spente musklene og slapp igjen.
Dette gjor vi bare en gang, før hun masserte lett nakke, skuldrene og korsryggen i bare noen få minutter..
Kan ikke skjønne at jeg kan bli så dårlig av så lite...?

Luna
Har mange innlegg
Har mange innlegg

Post by Luna »

Millo wrote:Har du ME diagnose? Og vet behandleren noe om ME

Ja, har diagnosen ME..
Hun vet litt, men vi skulle prøve oss litt frem sa hun sist når hun var her.
Vi tok en avsspenningsøvelse, der jeg spente musklene og slapp igjen.
Dette gjor vi bare en gang, før hun masserte lett nakke, skuldrene og korsryggen i bare noen få minutter..
Kan ikke skjønne at jeg kan bli så dårlig av så lite...?

Det var lite ja..lurer på reiseveien du har jeg--til fysio altså.
Om det tapper deg for energi å komme deg til og fra behandler, så kan det jo være det som utgjør forskjellen . Jeg går også til psykomotorisk fysio, og får dekket taxi til og fra. Ellers hadde det vært tull å dra dit.
Hun holder til på andre siden av byen. Så å reise dit selv, hadde kosta meg all energien jeg får av behandlingen der. Veldig avspennende for hele kroppen synes jeg.

Kjenn etter; blir du dårligere allerede når du kommer til fysio, eller under behand., eller rett etter. Eller om kvelden el dagen etter..
Her kan det være flere faktorer med i bildet.
Luna :)

Millo
Husvarm
Husvarm

Post by Millo »

Det var lite ja..lurer på reiseveien du har jeg--til fysio altså.

Kjenn etter; blir du dårligere allerede når du kommer til fysio, eller under behand., eller rett etter. Eller om kvelden el dagen etter..

Hun kommer hjem til meg, så jeg har ingen reisevei..
Begynnte å kjenne det etter v var ferdige, så ble det bare verre og verre og så begynnte jeg å kaste opp og ble skikkelig dårlig..
Merkelig synest jeg!

Luna
Har mange innlegg
Har mange innlegg

Post by Luna »

Millo wrote:Det var lite ja..lurer på reiseveien du har jeg--til fysio altså.

Hun kommer hjem til meg, så jeg har ingen reisevei..
Begynnte å kjenne det etter v var ferdige, så ble det bare verre og verre og så begynnte jeg å kaste opp og ble skikkelig dårlig..
Merkelig synest jeg!

Såpass! Oi..da tyder det vel på¨at kroppen din er rimelig sensitiv..
Og at dette pr nå muligens blir for tøfft for kroppen å håndtere.
Berørings-sensitivitet er det jo endel ME syke som lider av. Lurt å ta dette opp med fysio, og kanskje ta en pause.. meningen m behandlingen er vel ikke at du skal bli enda sykere :?
God bedring og lykke til fra meg :)

Post Reply