Tiltak for å redusere sykefraværet

Her ligger relevante trygdeforskrifter, samt råd, tips og egne erfaringer i møte med trygdesystemet og andre offentlige etater når det kommer til trygd, sykepenger, rehabilitering og arbeid. Vi har en trygdeveileder.

Moderators: Stjernøye, Suebird

Rasmus
Husvarm
Husvarm

Tiltak for å redusere sykefraværet

Post by Rasmus »

De siste dagen har det vært diskutert tiltak for å få ned sykefraværet i Norge. Stoltenberg har bl.a. fremmet forslag om at vi kanskje bør ta etter svenskene og innføre standardisert lengder på fravær ut i fra diagnose.

Influensa blir da lik 7 dager
Hjerteinfarkt = 3 mnd osv

Hva da med ME? I følge Dagens Næringsliv:

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfu ... 786394.ece
ME-pasienter og deprimerte skulle for eksempel gå fra henholdsvis å være sykmeldte i snitt 119 og 341 dager til null dager.

Mer seriøst: Professor i sosialmedisin, John Gunnar Mæland, har en interessant kronikk i papirutgaven av Aftenposten som drøfter årsakene til den påståtte økningen i det norske sykefraværet. http://www.aftenposten.no/meninger/kron ... 382176.ece

Suebird
Administrator

Post by Suebird »

Leste også dette idag, men i en annen avis og der var ikke ME nevnt. Socialstyrelsen i Sverige sa at dette var kun en pekepinn og ikke skulle tas bokstavelig. Tilpasning til den enkelte pasient var fortsatt viktig. Interessant å vite hva Legeforeningen mener om dette. Jeg synes det er viktig å ikke til enhver tid underminere legenes vurderinger slik jeg føler politikerne og NAV gjør. De er menn og kvinner med en av de lengste utdanninger her til lands, spesielt hvis man legger til spesialistutdanning i tillegg, og så er det noen som hevder at deres medisinske vurdering ikke er god nok?! Hadde jeg vært legeforeningen så hadde jeg blitt kraftig provosert.
På en annen side hvis disse nye foreslåtte reglene bare skal fungere som veiledende og at legene fortsatt sitter på den endelige avgjørelsen, slik at pasienten og legen i samråd kommer frem til den beste løsningen for pasienten så burde det være ok. Regner med vi får svar fra Legeforeningen i media snart.

Det er vel ingen som vet hva ME er som vurderer å kutte ned muligheten for sykemelding til 0 dager :shock: Jeg mener å ha lest at deprimerte ikke var grunn alene for sykemelding, og kanskje DN blander her?!
"I used to think of you that way, you know. Like the sun.
My personal sun. You balanced out the clouds nicely for me."
He sighed. "The clouds I can handle. But I can't fight with an eclipse." Bella/Jacob - Eclipse

Juni
Rotfast
Rotfast

Post by Juni »

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen. Regjeringen og politikere involvert i denne debatten glemmer en vesentlig ting!! De ser overhodet ikke på årsakene til at sykefraværet øker. Det eneste de tenker på er hvordan de kan presse folk tilbake i arbeid. Befolkningen blir ikke friskere av at reglene strammes inn. Hvor er logikken i dette??

Personlig tror jeg at det er en grunn til at stadig flere sliter med diffuse helseplager. Vi må sette fokus på samfunnet vi lever i. Miljøfaktorer. Kosthold.

Jeg blir så oppgitt over denne debatten. Man begynner jo i feil ende. For tiden tar jeg et masterstudie og lærer om forskning. Og en vesentlig ting har jeg lært. Hvis man kan karlegge årsaksfaktorene så kan man gjøre noe med dem. Og hvis man kan klare å kartlegge årsakene til at befolkningens helse stadig blir dårligere, så kan man gjøre noe med dette. Det holder ikke å skylde på dårlig moral og utnytting av veldferdssamfunnets goder. Befolkningen har fått dårligere helse. Jeg håper det snart kan bli mer fokus på denne problemstillingen.

Med oppgitt hilsen Juni
[i]Delt glede er dobbel glede, delt sorg er halv sorg[/i]

Suebird
Administrator

Post by Suebird »

Amen, Juni! Mange kloke ord og betraktninger! :tob:
"I used to think of you that way, you know. Like the sun.
My personal sun. You balanced out the clouds nicely for me."
He sighed. "The clouds I can handle. But I can't fight with an eclipse." Bella/Jacob - Eclipse

marimor
Administrator

Post by marimor »

Juni wrote:Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen. Regjeringen og politikere involvert i denne debatten glemmer en vesentlig ting!! De ser overhodet ikke på årsakene til at sykefraværet øker. Det eneste de tenker på er hvordan de kan presse folk tilbake i arbeid. Befolkningen blir ikke friskere av at reglene strammes inn. Hvor er logikken i dette??

Personlig tror jeg at det er en grunn til at stadig flere sliter med diffuse helseplager. Vi må sette fokus på samfunnet vi lever i. Miljøfaktorer. Kosthold.

Jeg blir så oppgitt over denne debatten. Man begynner jo i feil ende. For tiden tar jeg et masterstudie og lærer om forskning. Og en vesentlig ting har jeg lært. Hvis man kan karlegge årsaksfaktorene så kan man gjøre noe med dem. Og hvis man kan klare å kartlegge årsakene til at befolkningens helse stadig blir dårligere, så kan man gjøre noe med dette. Det holder ikke å skylde på dårlig moral og utnytting av veldferdssamfunnets goder. Befolkningen har fått dårligere helse. Jeg håper det snart kan bli mer fokus på denne problemstillingen.

Med oppgitt hilsen Juni
Akkurat slik jeg tenker, bra formulert! Dette er å begynne i håpløs feil ende!Man må stille seg spm hvorfor folk blir syke i stedet..
Be yourself, everybody else is taken :snill:

Tahnee
Fast plass
Fast plass

Post by Tahnee »

Juni wrote:Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen. Regjeringen og politikere involvert i denne debatten glemmer en vesentlig ting!! De ser overhodet ikke på årsakene til at sykefraværet øker. Det eneste de tenker på er hvordan de kan presse folk tilbake i arbeid. Befolkningen blir ikke friskere av at reglene strammes inn. Hvor er logikken i dette??

Med oppgitt hilsen Juni
Dette har jeg også hatt lenge på hjertet, men jeg er ikke så flink å formulere meg, så jeg er glad du satte ord på det jeg også har på hjertet. Jeg tenker også nøyaktig slik som du har skrevet i posten din. :rose:

Mariellhei
Bofast
Bofast

Post by Mariellhei »

De strammer så godt inn der de kan innen helse, så det går på helsa laus.. (haha.. lite ordspill :P). Se på de gravide f.eks.. Før lå de mye lenger på sykehuset, nå kommer de hjem etter ungen har har fått spylt seg, og tatt shengentesten (?).. satt veldig på spissen! Anywho..
Jeg vet om flere som har følt seg usikre og hadde nok hatt godt av en dag ekstra for å, om ikke annet, lære litt mer av barnepleierne.

Da jeg tok galleblæra ble jeg også sendt hjem dagen etter. Vi blir kastet ut.. og det samme gjelder i jobb.
Da jeg tok blindtarmen lå jeg på sykehuset i fem dager pga noen komlikasjoner, men var på skolen igjen etter maks 10dager, og det gikk veldig greit, 27dager er ganske mye. Men 0 dager!!!! Det må da være en feil!

Det som virker som å gå de forbi er at vi er mennesker, ikke roboter!
Vi har alle kropper, men de er så forskjellige på alle plan. Noen heales fortere enn andre, så det er urettferdig, slemt og (unnskyld den krasse ordbruken), uintelligent gjort!

Og ikke minst presset, som du skriver Juni, kan gjøre skader.
De kan jo bare ta en prat med Bondevik eller Per Sandberg..

Hvor mye skal vi tåle?
Hvor lenge har du hatt det fødselsmerket? - W. C. Fields

[url=http://meforum.diskusjonsforum.no/meforum-about9548.html&highlight=/]MiN TrÅd![/url]

yavindo
Husvarm
Husvarm

Post by yavindo »

Enn forslaget som kom: om å trekke folk for første sykefraværsdag :shock: HÆ kjønner de ikke at folk er syyyyyyyyyykee
uff det er bare så irriterende, vi som vil jobbe får sykdommer som ikke lar oss gjøre det mens andre som ikke er interessert i jobb får de det tredd over hodet,ikke misforstå meg her nå :syk:
Det er alltid håp

hønepøne
Husvarm
Husvarm

Post by hønepøne »

Jeg er helt enig med Juni i at man må se på årsakene
og samfunnet vi lever i.
Vi har et avhumanisert arbeidsliv og helsevesen i dag.
Kloke ord du kommer med Juni!!
Du har nok helt rett og jeg tenker samme tankene som deg
Kanskje det kommer av at jeg også har jobbet i helsevesenet.
Det er jo der sykefraværet er størst men ingen tenker tanken
på hvorfor det er så høyt.
Her har politikere en stor jobb å gjøre sånn jeg ser det.

Vennlig hilsen hønepøne

marimor
Administrator

Post by marimor »

En blogger som også har mange poenger: http://www.digme.net/blogg/2009/10/sykt.html
Be yourself, everybody else is taken :snill:

geia
Husvarm
Husvarm

Post by geia »

Veldig enig med deg, Juni. Bra formulert!
Det var ei som representerer nav (husker ikke hvem) som uttalte i en debatt at de ikke visste hvorfor sykefraværet økte, tallene de hadde var ikke entydige. Da mener jeg at de må gjøre grundigere undersøkelser på hvordan folk er syke og hvorfor de blir syke sånn at man kan gjøre noe med årsakene. Hvor ofte skjer det for eksempel at arbeidsplassene ikke har råd til å legge foholdene til rette for at kronisk syke, gravide eller andre faktisk kan jobbe det de klarer? Er det tilfeldig at denne store økninga i sykefravær kom samtidig med finanskrisa? Det er ganske mange store spørsmål vi trenger svar på før man går til det skrittet å si at de syke selv skal betale for å være syk

Lilith
Rotfast
Rotfast

Post by Lilith »

Enig i at man må finne ut av andre ting FØR man begynner med trusler og tvang:

- hvorfor blir folk syke. Jeg regner med at det her er mange grupperinger: feks. forskjellige belastningsskader som skjellett-/muskelslitasje eller betennelsestilstander. Og i andre grupper kan det være psykisk belastning/stressbelasting. Eller man har slik som ME - diagnoser hvor pasienten blir satt i feil bås og med feil behandling som gir forverring. De forskjellige grupperingene krever garantert forskjellige tiltak. Man KAN ikke stille samme krav og gi samme behandling til alle! Det må bli slutt på generaliseringen.

- man bør ikke minst finne ut hvorfor folk blir sykere når de først har blitt syke!!

- hvor lang tid tar det og hva er rutinene før folk får diagnose

-får folk behandling tidsnok, og får de rett behandling (igjen avh av om de har rett diagnose, eller noen i det hele tatt)

- hva kan gjøres med diskriminering og stereotypi innenfor helsevesenet? Jeg føler selv at kvinner blir tatt mindre alvorlig enn menn, og at det tar mye lenger tid til at legen begynner å lete etter annen diagnose enn "sliten" og ikke minst til de vurderer behandling for kvinner enn for menn. Jeg regner med at det finnes annen diskriminering også, avhengig av alder, livssituasjon etc. Mange leger jeg har truffet tar svært fort til stereotyper eller flaue unnskyldninger. Da jeg ble syk 33 år gammel, var det f.eks. leger som sa at jeg var i naturlig alder for overgangsalder, "litt reumatisme" osv osv. 33 år gammel!!! Hva slags menn er det som mener kvinnene er gamle og må regne med litt sykdom når de er 33?

- rutiner i NAV. Det administrativet rotet i NAV gjør folk sykere. Det er det ikke mye tvil om, etter min mening. Og når nå NAV har blitt kritisert så kraftig som de har - hvorfor skal NAV sine offere fremdeles kritiseres og stigmatiseres? Jeg fatter det bare ikke, jeg.

- Man må redusere og ikke øke administrasjonsabeidet som syke må utføre. Det er jo for pjokkern x% stilling bare det! Det er ok med plikter og administrering når man er frisk nok. Men ikke for folk som har nedadstigende kurve.

Jeg frykter at den politikken de styrer mot nå gjør at det kommer til å ta enda lenger tid før man tar diagnose og behandling på alvor. Dermed øker langtidsfraværet FORDI folk ikke får rett diagnose og behandling - og blir sykere! OG får senskader, blir feilbehandlet , må klage og administrere mer, får fysiske og psykiske bivirkninger, blir økonomisk lidende osv osv. Samt at folk blir stemplet i helsevesenet som gjenganger og blir dermed enda mindre sannsynlige kandidater for riktig diagnosesetting og behandling.

Jiiiihaa - hvor det går. Det er en SKAM at de begynner i feil ende.

Her kan man forresten legge inn kommentarer, Jens sin blogg: http://jensstoltenberg.no/-/bulletin/sh ... er?ref=mst

Jeg har ikke orket selv, fordi det ser ut til at man må melde seg inn? Og jeg er litt for pjusk til å tenke komplisert for tiden....

Jeg oppfordrer alle som legger inn innlegg til å tenke tiltak som politikerne faktisk kan henge seg opp i. Som -"at fastlegen skal ansvarliggjøres i forhold til diagnose." Dette vil gjøre at legen kanskje tenker seg om to ganger før de slenger ut av seg en psykisk diagnose på folk med reumtiske plager.
- "at spesialistsenter har en fast kontaktperson/spesialist opp mot hver pasient". Jeg treffer en ny lege hver gang, og de tar ikke to øre for å motsi og undergrave hverandre. Man kan få og bli fratatt diagnoser fortere enn heisen går mellom etasjene på sykehuset.

Håper noe av dette ble fornuftig. Klarer ikke lese igjennom for å sjekke om det høres fornuftig ut.
Jeg har lært mye av ME. Om endringer, lengsel og smerte.
Men mest av alt har jeg lært om lykke.
Min blogg: [url=http://englerisneen.com]Kattene mine lager engler i sneen[/url]

Post Reply