AAP kompensasjon for mistet særfradrag

Her ligger relevante trygdeforskrifter, samt råd, tips og egne erfaringer i møte med trygdesystemet og andre offentlige etater når det kommer til trygd, sykepenger, rehabilitering og arbeid. Vi har en trygdeveileder.

Moderators: Stjernøye, Suebird

Post Reply
Tomt Batteri
Stamgjest
Stamgjest

AAP kompensasjon for mistet særfradrag

Post by Tomt Batteri »

Hei!

Jeg fikk i dag brev om ny dagsats. Jeg har en uføregrad på 100%. Jeg får ikke dette til å stemme. I brevet er dagsatsen min økt med 19 kr. Det står at hvis uføregraden er større enn 67% vil kompensasjonen utgjøre 39% av av særfradraget for 2010 per år.

Så her er regnestykket.

Fullt særfradrag for 1 år kr 19368 * 39 prosent = 7554 i kompensasjon per år.
Kr 7554 / 260 dager per år = 29 kr
Så dagsatsen skulle ha blitt økt med 29 kr hvis en hadde fullt særfradrag fra før.

Er det noe jeg har regnet feil her som dere andre ser?

Lille P
På øverste hylle
På øverste hylle

Post by Lille P »

I meldekortene krysser man av fra man-søn, om jeg ikke husker feil, og mulig det da betyr at man får for 7 dager i uka..? Og at det er 19*7dager, osv..?

Bare en tanke. Alt dette her gjør meg helt svimmel, så klarer ikke få oversikten helt..
ME syk i 19 år..
Mitt motto: LEV mens du kan, om så bare for 5 minutter i gangen!! :D

[url=http://meforum.diskusjonsforum.no/meforum-about3530.html]Tråden min[/url]
Noen som vil ha noen å snakke tull med, bare send PM :D

tjukkebolla
Utestengt

Post by tjukkebolla »

På AAp får man bare betalt for 5 dager i uken. Er i alle fall det jeg har klart lese meg til. Jeg skjønner bare mindre og mindre av det der jeg. Ikke har jeg fått noe beskjed om dagsrater eller noe. Bare fått beskjed om at jeg skal melde inn elektronisk og så fått en liste med noe minid og sånn. Har ikke det noe sted jeg. Skjønner ikke hva det er en gang. Får dra på NAV i morgen og be dem gi meg det inn med t-skje og hjelpe meg.
[b]Livet er et eneste stort lerret - kast all den malingen du kan på det.[/b]

Tahnee
Fast plass
Fast plass

Post by Tahnee »

Man får bare for 5 dager i uken ja. Logisk det. De som er i jobb, får jo ikke betalt for lørdager og søndager hvor de har fri! De får betalt for den jobben de har gjort i ukedagene.

Selvsagt er dette annerledes for folk som har jobb i helgene som en del av sin normale arbeidstid. Men alle regnes som arbeidere i 5 dager pr uke i dette landet. Så de som jobber helg, har jo ofte fri i ukedagene i forbindelse med at de har jobbet helg. Men det er logisk at vi bare får trygd for 5 dager i uka. Hadde vi jobbet, hadde vi fått for fem dager da også. Eller en fastlønn beregnet ut fra 5 dagers arbeid. eller timebetaling for 37,5 timer pr uke, som jeg mener at 100% stilling er nå. (Det varierer litt for noen plasser er en uke 35,5 timer)

Jeg har også fått dagsatsen min økt med tilsvarende Tomt Batteri. 19 kroner. Jeg mener det har stått i et av de brevene vi har fått, eller på nav.no eller hvor det nå var at vi ikke får full kompensasjon for at vi mister særfradraget. Vi ser nå at vi får 19 kroner mer, men skulle det tilsvart det vi mister i særfradrag, skulle det vært en større økning enn 19 pr dag. Med andre ord, vi taper på dette i forhold til slik vi hadde det før da vi kunne trekke et beløp av på skatten. Pluss at vi nå skattes på samme måte som arbeidstakere.

Tomt Batteri
Stamgjest
Stamgjest

Post by Tomt Batteri »

Lille P wrote:I meldekortene krysser man av fra man-søn, om jeg ikke husker feil, og mulig det da betyr at man får for 7 dager i uka..? Og at det er 19*7dager, osv..?

Bare en tanke. Alt dette her gjør meg helt svimmel, så klarer ikke få oversikten helt..
God ide Lille P! Jeg tenkte ikke på dette.
Skal vi se: 7554 kr i kompensasjon for 1 år delt på 365 dager = 20,69 kr

20,69 kr er iallefall nærmere 19 kr, men det stemmer ikke helt.
Skulle ønske de bare hadde glemt av en tier slik at det blir 29 kr når de har oppdaget feilen.

Hvis kompensasjonen skulle erstatte 100% av særfradraget vårt skulle vi hatt følgende.
Ved fullt særfradrag fikk vi 19368 kr per år. Det er 28% av dette beløpet vi satt igjen med i mindre skatt. Det vil si 19368 * 28% = 5424 kr.
Så for at de skal klare å gi oss 5424 kr i erstatning for særfradraget må de gi oss dette beløpet pluss skattetrekket vårt. Og da har de et problem fordi vi har alle forskjellig skattetrekk. Så for å ta ett eksempel. 5424 / 260 dager = 20,86 kr dette beløpet er det vi må sitte igjen med etter vi har betalt skatt. Så la oss si at en betaler 30% skatt så blir det 20,86 kr pluss 30% = 29,8 kr. Så resultatet blir at de må betale 29,8 kr for at vi skal sitte igjen med 20,86 kr i dagsats.

Her er flere eksempler etter forskjellige skattetrekk prosenter:
20% skatt 20,86 / 0,80 = 26,07 kr i kompensasjon
25% skatt 20,86 / 0,75 = 27,81 kr i kompensasjon
30% skatt 20,86 / 0,70 = 29,80 kr i kompensasjon
35% skatt 20,86 / 0,65 = 32,09 kr i kompensasjon
40% skatt 20,86 / 0,60 = 34,76 kr i kompensasjon

Så dette er hva vi trenger å få for å ha samme resultat som om vi hadde beholdt særfradraget. Så nav har virkelig hatt ett problem for å få dette til å bli rettferdig. Det virker som om de bare har måttet tatt ett snitt slik at noen kommer dårligere ut og noen bedre ut. Men hvis det er riktig at de gir oss 19 kr blir resultatet helt elendig. For en må trekke fra skatt av 19 kr og da blir det ikke mye igjen!

Hvis det er riktig med 29 kr så ser det ut som nav har tenkt av vi betaler 28% skatt som snitt. Og da vil de som betalte 28% skatt komme like godt ut som før :)

Tomt Batteri
Stamgjest
Stamgjest

Post by Tomt Batteri »

De skriver at vi skal få 7554 kr per år i godtgjørelse. Hvordan kom de fram til 19 kr da? 19 kr ganger 260 dager er 4940 kr. 7554 kr minus 4940 kr er 2614 kr.

Det vil si at det mangler 2614 kr for per år.

Er det flere av dere på TU som bare har fått 19 kr mer i dagsats?

Frøken Ustabil
Husvarm
Husvarm

Post by Frøken Ustabil »

Tomt Batteri wrote:De skriver at vi skal få 7554 kr per år i godtgjørelse. Hvordan kom de fram til 19 kr da? 19 kr ganger 260 dager er 4940 kr. 7554 kr minus 4940 kr er 2614 kr.

Det vil si at det mangler 2614 kr for per år.

Er det flere av dere på TU som bare har fått 19 kr mer i dagsats?
Jepp, fått melding om at jeg får kr. 19,- på dagsatsen. Og jeg betaler 36% i skatt!!! Dette blir det mye igjen av, ja. :cry:
Frøken Ustabil

shadow
Bofast
Bofast

Post by shadow »

hvorfor betaler du 36 % i skatt?? skjønner ingenting nå jeg.. Det var enormt mye :shock:
Mener du at Nav har økt prosentsatsen pga at utbetalingene bil noen kr høyere pr mnd??? eller er denne satsen det du har betalt hele tiden??
Er usikker på hvordan alt vil bli i fht skatteprosent nå fremover da særfradraget blir så redusert.... :?
- Shadow

Er under behandling ved Norsk borreliosesenter og Strømmen medisinske senter med god effekt.

DragonEye
På øverste hylle
På øverste hylle

Post by DragonEye »

Fikk brev i går om det samme, opp 19,- kr pr. dag jeg også...

Men hva skjer med skatten nå, tro? Blir det skattesmell på 19000 kr i år, kanskje?! :?
Det ordner seg nok! ;)

Frøken Ustabil
Husvarm
Husvarm

Post by Frøken Ustabil »

shadow wrote:hvorfor betaler du 36 % i skatt?? skjønner ingenting nå jeg.. Det var enormt mye :shock:
Mener du at Nav har økt prosentsatsen pga at utbetalingene bil noen kr høyere pr mnd??? eller er denne satsen det du har betalt hele tiden??
Er usikker på hvordan alt vil bli i fht skatteprosent nå fremover da særfradraget blir så redusert.... :?
Denne prosentsatsen hadde jeg under 2 år med rehabilitering og også mitt første år på TU. Dette er uavhengig av NAV. Det er enten jeg selv eller i samarbeide med skatteetaten at dette blir endret. Ville forundre meg mye om NAV går inn i den problemstillingen. Vet ikke engang om de har lov til det.
Frøken Ustabil

Frøken Ustabil
Husvarm
Husvarm

Post by Frøken Ustabil »

DragonEye wrote:Fikk brev i går om det samme, opp 19,- kr pr. dag jeg også...

Men hva skjer med skatten nå, tro? Blir det skattesmell på 19000 kr i år, kanskje?! :?
Det har du jo nå evt mulighet til å endre på. Det vil jo ikke gjøre seg gjeldende før selvangivelse neste år. Vi ligger jo hele tiden på etterskudd i så måte. Kanskje noe å tenke på for noen og enhver det. Du kan jo foreta en analyse selv på det.
Frøken Ustabil

bibliotekaren
Stamgjest
Stamgjest

Post by bibliotekaren »

Jeg blir også trukket bra mye i skatt og kan ikke helt se for meg dette særfradaget? Hvor kommer det inn i bildet?
Har prøvd å spørre "de vise", men får ikke noe vettugt svar.

Post Reply