Stopp av AAP ved søknad om VU

Her ligger relevante trygdeforskrifter, samt råd, tips og egne erfaringer i møte med trygdesystemet og andre offentlige etater når det kommer til trygd, sykepenger, rehabilitering og arbeid. Vi har en trygdeveileder.

Moderators: Stjernøye, Suebird

Milou
Administrator

Stopp av AAP ved søknad om VU

Post by Milou »

Etter oppfordring fra min saksbehandler leverte jeg søknad om Varig Ufør i desember, altså for åtte måneder siden.

Denne uke fikk jeg melding om endring av vedtak:
Du søkte om uførepensjon 12-12-11 og har krav på arbeidsavklaringspenger i 8 måneder mens din søknad er til behandling. Du er derfor innvilget arbeidsavklaringspenger til og med 11-08-12, og vedtaket kan ikke forlenges utover dette.
I dag ringte jeg og ble satt på vent i 20 minutter før jeg fikk snakke med NAV Forvaltning. Søknaden min er ikke behandlet, men det skal etter planen skje i neste uke.

Om det blir avslag, står jeg helt uten penger. Da må jeg klage på vedtaket, evt. søke på nytt. (Nå har jeg altså en halv AAP-utbetaling til gode, etter det vet jeg ingenting).

Jeg har aldri tidligere hørt at AAP stoppes åtte måneder etter innlevering av søknad om VU, har andre opplevd dette?

Og dere som har fått avslag på søknaden, får dere heller ingenting? Hvordan skal man klare seg økonomisk?
* Milou *

Monalisa
Fast plass
Fast plass

Re: Stopp av AAP ved søknad om VU

Post by Monalisa »

Legen min frarådet meg å søke VU - pga at om jeg ikke får innvilget blir jeg sett på som arb.dytkig - og må gå på sosialen å få penger der.. Derfor er det viktig med støtte fra lege/spesialist osv før søking om VU - noe jeg skal sørge for å få før jeg evt søker om VU..
Håper det ordner seg for deg, din saksbehandler har jo rådet deg til å søke!!!
Startet med utredning og behandling ved Strømmen Medisinske Senter, august 2012.
[url]http://strommenmedisinskesenter.no[/url]

Miapia
Groddfast
Groddfast

Post by Miapia »

Har heller ikke hørt at man bare har krav på AAP i 8 mnd... står det noe om det på nav sine sider?
"Kindness is the language which the deaf can hear and the blind can see."
Mark Twain

Fjellrypa
Stamgjest
Stamgjest

Post by Fjellrypa »

Skremmende!!! Dette visste heller ikke jeg. Og som du sier; hva om man får avslag?

Men 8 mnd., og du ennå ikke har fått svar? 4-7 mnd. sa de til meg...

Håper det ordner seg for deg, Milou!!! :klem:

krikkert
Groddfast
Groddfast

Post by krikkert »

Enkelte NAV-kontorer har en praksis om at dersom du søker om VU uten samtykke fra ditt NAV-kontor (eller hvis du klager på VU-avslag) vil du automatisk miste retten til AAP etter hovedregelen i § 11-13 første ledd og gå over på unntaksregelen etter annet ledd bokstav c (den som ikke på annet grunnlag har krav på AAP kan få det i åtte måneder mens krav om uførepensjon behandles).

Dette har Sivilombudsmannen nylig gitt NAV kraftig kritikk for, i denne ferske uttalelsen (sak 2012/941) påpeker SOMB at NAV alltid skal foreta en konkret vurdering av om vilkårene for AAP etter § 11-13 første ledd er oppfylt, og det at man har fremsatt krav om uførepensjon eller klaget på avslag av krav om uførepensjon kan ikke alene være grunnlag for å vurdere at vilkårene i første ledd ikke er oppfylt.

Vis til den uttalelsen, og klag over avslag på AAP -- for det er det du har fått. Krev at NAV vurderer din situasjon etter § 11-13 første ledd og ikke annet ledd bokstav c.

(Jeg godter meg litt nå, for Sivilombudsmannens holdning er den samme som jeg selv påpekte rimelig høylytt overfor mine tidligere kolleger for noen år siden. Den som ler sist ler best.)
krikkert er jurist med spesialisering i trygderett og tidligere ansatt i NAV. Mine svar er ikke offisielle svar. Jeg tar ikke imot spørsmål per PM lenger.

Milou
Administrator

Post by Milou »

Takk for svar, Krikkert! Og dere andre også. :)

Nå er det jo NAV som har bedt meg om å søke. Mitt opprinnelige vedtak på det som da het TU, skulle gå fram til slutten av august i år.
* Milou *

Fjellrypa
Stamgjest
Stamgjest

Post by Fjellrypa »

Skulle ønske det var en "Liker"-knapp her! Da hadde Krikkert fått en "liker" av meg nå! :tob:

Håper jeg finner igjen dette innlegget, dersom..... når jeg får svar fra NAV. :wink:

.

Gjest

Post by Gjest »

:D "Liker" :to:

Arielle
Ny bruker
Ny bruker

Post by Arielle »

Hei Malou, kan jeg spørre deg om hvordan det gikk? Fikk du VU? Jeg har havnet i samme situasjon som deg. Altså NAV har sjekket meg ut av AAP og bedt meg om søke VU. Lurer på om din VU søknad ble innvilget og lurer på hvordan prosessen har vært... Håper på svar.

Suebird
Administrator

Post by Suebird »

Godt SOMB reagerte på dette, for når ingen i de rette instanser ser at dette er riv ruskende galt så er det godt vi har andre som gjør det. Hvordan har det gått, Milou? :)
"I used to think of you that way, you know. Like the sun.
My personal sun. You balanced out the clouds nicely for me."
He sighed. "The clouds I can handle. But I can't fight with an eclipse." Bella/Jacob - Eclipse

Milou
Administrator

Post by Milou »

Jeg fikk innvilget VU etter åtte måneder og tre uker :)

Bortsett fra problemene nevnt i hovedinnlegget, har jeg ingen ting å utsette på NAV. De godtok min søknad og legens erklæring uten videre spørsmål.

Jeg har hatt mer eller mindre jevnlig kontakt med saksbehandler gjennom hele prosessen, som startet med rehabiliteringspenger i 2007. Ved hvert møte (pluss et der jeg var for dårlig, så jeg sendte moren min!) har jeg levert "statusrapport": en kort skriftlig oversikt over funksjonsnivå og hva jeg kan klare + hva jeg trenger hjelp til i hverdagen. Jeg tror dette kan ha bidratt til å tydeliggjøre at jeg ikke er i stand til å delta på arbeidsutprøving og lignende.

For å oppfylle kravene til daværende TU og AAP, må man være i behandling, og jeg leverte uoppfordret en hjemmesnekret behandlingsplan: en kort liste som besto av punktene kostholdsomlegging, aktivitetsavpassing og "lett egentrening".

Kan også legge til at mestringskurs, samtaleterapi eller utredning hos psykolog aldri har blitt nevnt av verken NAV eller lege. (Jeg har spesialisterklæring fra nevrolog).

Nå svarte jeg kanskje på mer enn det ble spurt om her, men jeg ønsker å presisere at jeg har veldig gode erfaringer med NAV; jeg har blitt møtt med respekt og hyggelige saksbehandlere som er engasjert i jobben sin!
* Milou *

Monalisa
Fast plass
Fast plass

Post by Monalisa »

Da er de greie på NAV der du er Milou - og du har vært heldig.. Og bra er det! Klem :)
Startet med utredning og behandling ved Strømmen Medisinske Senter, august 2012.
[url]http://strommenmedisinskesenter.no[/url]

Post Reply