Fra Aap til Ung ufør - forventet utbetaling?

Her ligger relevante trygdeforskrifter, samt råd, tips og egne erfaringer i møte med trygdesystemet og andre offentlige etater når det kommer til trygd, sykepenger, rehabilitering og arbeid. Vi har en trygdeveileder.

Moderators: Stjernøye, Suebird

Post Reply
Lykketrollet
Husvarm
Husvarm

Fra Aap til Ung ufør - forventet utbetaling?

Post by Lykketrollet »

Jeg har gått på Aap nå i 2,5 år og har nylig fått beskjed, etter arbeidsavklaring som viste 0 arbeidsevne per dags dato (ME av alvorlig grad), at jeg vil gå over til ufør. Jeg er i dag 25 år og vil dermed gå under kategori Ung ufør.

Per i dag får jeg utbetalt ca. 5150 kr hver 14. dag!

Hva kan jeg vente å få i mnd på ung ufør??
Vil jeg kunne få slettet mitt studielån i laanekassen som ung ufør?
"If I lay here
If I just lay here,
would you lie with me
and just forget the world?" - Snow Patrol

UNGOGSJUK
Husvarm
Husvarm

Re: Fra Aap til Ung ufør - forventet utbetaling?

Post by UNGOGSJUK »

2.5år på ap og søker uføre trur jeg kan være vanskelig. Mange som har ME får kun vanlig uføre selv om dem er under 26år. Men varig ung ufør er 17.547kr før skatt.
Du må søke om at ditt lån skal bli slettet, men det også er vanskelig. Hehe.

Marthe87
Stamgjest
Stamgjest

Post by Marthe87 »

Hei,

mitt uføretidspunkt er også satt til under 26 år men, det er bare ett av flere krav for å få godt ung uføre tillegget.
Jeg oppfylte ikke de andre (mener NAV, jeg anker) og får minstepensjon ufør som er 14 500 kr i mnd.
Litt mer en AAP men ikke mye å leve av.

Vet dessverre om mange unge med ME som ikke får uføre-tillegget, men minstepensjon.

Lykketrollet
Husvarm
Husvarm

Post by Lykketrollet »

Takk for svar! Jeg får bare vente å se vedrørende ung uføre. Sendte inn søknad om ung uføre tillegg til aap i november 2012!! Klagesak inne som fremdeles er under vurdering. Var min saksbehandler på Nav som sa at jeg kom til å gå over på uføre nå (ikke noe jeg ønsker selv, for da får jeg ikke videre oppfølging på samme måte)!! Jeg har noen tilleggsdiagnoser, så vet ikke om det er avgjørende for at jeg får uføre innvilget før 48 mnd på Aap. De har jo vurdert mitt arbeids- og funksjonsnivå nå og sett at jeg ikke klarer å ta bussen 5 min eller såvidt klarer å sitte oppreist under møtene på Nav. :syk: Alt av utprøvde tiltak har gjort meg sengeliggende, dessverre :cry: Er 14500 det du får utbetalt i mnd på minstesats?
"If I lay here
If I just lay here,
would you lie with me

Marthe87
Stamgjest
Stamgjest

Post by Marthe87 »

Ja, det er minstesats og da betaler man 0 i skatt. Så blir litt mer enn AAP pga det, men ikke mye.
Er jo mer enn 28 dager i en mnd.

xatiramx
Husvarm
Husvarm

Post by xatiramx »

UNGOGSJUK wrote:2.5år på ap og søker uføre trur jeg kan være vanskelig. Mange som har ME får kun vanlig uføre selv om dem er under 26år. Men varig ung ufør er 17.547kr før skatt.
Du må søke om at ditt lån skal bli slettet, men det også er vanskelig. Hehe.
hei.
er du sikker på at varig ung ufør er 17.547?
i mitt skriv står det 17.085
500 forskjell i mnd. blir fort litt penger når mnd. samler seg opp, spesielt når det ikke er så mye i utganspunktet.

Lykketrollet
Husvarm
Husvarm

Post by Lykketrollet »

Har fått innvilget Ung uføre til AAP nå i første omgang. Etterbetalingen fra dag én på AAP fikk jeg etter 3 uker, heldigvis :-) Må nok vente med å søke varig ung uføre og dermed også sletting av studielån i Lånekassen.
"If I lay here
If I just lay here,
would you lie with me

BeHappy
Husvarm
Husvarm

Post by BeHappy »

Marthe87 wrote:Hei,

mitt uføretidspunkt er også satt til under 26 år men, det er bare ett av flere krav for å få godt ung uføre tillegget.
Jeg oppfylte ikke de andre (mener NAV, jeg anker) og får minstepensjon ufør som er 14 500 kr i mnd.
Litt mer en AAP men ikke mye å leve av.

Vet dessverre om mange unge med ME som ikke får uføre-tillegget, men minstepensjon.
Hei, har du eller noen andre her en link til god og utfyllende informasjon om kravene vedrørende Ung ufør?
Glad for å få tips :) Vanskelig å finne på NAV sine sider.

Lykketrollet
Husvarm
Husvarm

Post by Lykketrollet »

-Kravene er at du har fått en alvorlig og livsvarig sykdom før fylte 26 år. Noe mer info enn det har ikke jeg fått.

Kan jo si litt om min søkeprosess;

Jeg søkte Ung uføre etter kun en samtale med min saksbehandler hos Nav, altså ingen skriftlig søknad om ung uføre. Fikk avslag på søknaden i første omgang med begrunnelse at ME ikke er en varig sykdom. Klagde så på avslaget og fikk lege- og spesialisterklæringer av min private psykolog, Dps, fastlegen, ME-spesialist ved Aker og spesialister ved Rehabiliteringssenter jeg har deltatt på (ble sendt hjem etter 10 av 30 dager fordi jeg ble dausjuk av opplegget). I tillegg leverte jeg flere epikriser fra ulike undersøkelser og operasjoner jeg har gjort med aktuelle funn, samt resultater av utprøvde medisiner/behandlingsmetoder (alt har gjort meg dårligere). Ung uføre fikk jeg innvilget til slutt etter en helhetsvurdering av helsen min. Denne vurderingen ble gjort av en lege i Nav-systemet. Jeg har flere diagnoser utover ME'en og ME av moderat/alvorlig grad. Fra jeg søkte ung uføre til jeg fikk dette innvilget tok det 1,5 år. Jeg er 25 år og har hatt AAP i 2,5 år.

Du bør/må altså;
- Være under 26 år/blitt syk før fylte 26 år
- Helst ha noen tilleggsdiagnoser
- Overøse Nav med dokumentasjon om din helsetilstand fra flere leger/behandlere.

Lykke til :-)
"If I lay here
If I just lay here,
would you lie with me

Post Reply