Jeg har fått utbetaling fra forsikringsselskap på uføreforsikring.
Min dekning består av bl.a. annen sykdom som typisk dekker ME og tilsvarende. Jeg var dekket med både tap i fremtidig ervervsinntekt samt mén erstatning. Vilkårene er jo forskjellig fra forsikring til forsikring, men mine er at jeg på tap i fremtidig ervervsinntekt skulle være over 50% syk i mer enn 5 år, eller at sykdommen anses som varig. Typisk vil forsikringsselskapet anse vedtak fra NAV om VU som varig, men hvis det ikke står det eksplisitt i vilkårene vil en epikrise eller uttalelse fra lege om du anses som varig ufør være godt nok. Du må nok ta en runde med de på det området....
Når det gjelder mén erstatning har jeg en uttalelse fra Dr Nyland i Bergen på at jeg har en varig medisinsk invaliditetsgrad (VMI) på 25-35%. Denne uttalelsen har forsikringsselskapet bedt om og betalt, og uten en sånn spesialist erklæring er det vanskelig å få beskrevet sin VMI, og heller ikke selskapet til å godta den. For å få utbetalt mén erstatning sier vilkårene som regel at man må ha en VMI på over 50%.
Jeg har brukt en advokat til å hjelpe meg, og store deler av regningen til advokaten er betalt av rettshjelpsdekningen i min innboforsikring, så husk å undersøk om det er mulig for deg også.
Med hensyn til utbetalingsstørrelser, selv om jeg har en stor forsikring er min erfaring at den ikke dekker det reelle tapet uansett, men det hjelper på økonomien. Selv om forsikringsvilkårene er tunge å lese anbefaler jeg at du leser de, de er ikke så vanskelig når man først setter seg ned og prøver.