Ned i vekt...

Om kosthold, ernæring, fordøyelse, matintoleranse og dietter. Inkluderer tråder om pH-balanse i kroppen, laktat og natron.

Moderators: mhj, Milou

DragonEye
På øverste hylle
På øverste hylle

Post by DragonEye »

Tusen takk for meldinger, alle sammen! :) :klem:

Sol: 15 kg er kjempebra, ja! :)
Ang lever og galle, slik jeg har forstått det:

Leveren produserer galle, som lagres og konsentreres i galleblæra. Når man spiser mat med fett, trengs det galle for å fordøye fettet, og galleblæra pumper galle ut i tarmen for å dele fettet opp i mindre biter.

Gallestein dannes dersom det er ubalanse i gallen, (for mye av det ene eller andre av stoffene gallen er bygd opp av). Vanligvis er det for mye kolesterol som krystalliseres, men det kan også være for mye bilirubin f.eks.

Mange går rundt med gallestein uten noen symptomer, men dersom en stein blir med gallen ut i galleveien og setter seg fast, gjør det vondt. Galleblæra klemmer og klemmer seg sammen for å pumpe ut galle som skal møte fett i tarmen, men pga steinen som blokkerer galleveien, kommer ikke gallen ut.

Det er sånn jeg har forstått det, ihvertfall... :wink:

Sue: Jeg har ikke satt meg inn i GR, men jeg følger med på kaloriene jeg putter i meg. Jeg spiser "hva som helst", men holder altså øye med kaloriene. Nå, pga gallestein, passer jeg mest på å ikke få i meg noe med fett i. Det gjelder både sundt og usundt fett. Spiser ikke laks, f.eks.

Etter at de har fjerna galleblæra, håper jeg at jeg kan spise "hva som helst" igjen. (Kan, med takke på smerter, ikke mtp vekt. ;) Jeg har f.eks. ikke lyst til å gå glipp av juleribba, for å si det sånn! ;) )

Jeg har lest at noen kan leve/spise som normalt etter fjerning av galleblæra, mens andre må være forsiktig med enkelte ting. Spesielt i den første tiden etter operasjonen. Håper og krysser fingrene for at jeg blir en av dem som kan leve/spise normalt etter op. :tob: Det er en ting å velge å gå på diett og spise slik og sånn, noe helt annet når man MÅ spise bare utvalgte ting... ;)

:klem:
Det ordner seg nok! ;)

DragonEye
På øverste hylle
På øverste hylle

Post by DragonEye »

Idag har jeg vært til gastroscopi, og alt så fint ut. :) Undersøkelsen var ikke så ille som jeg trodde, men det var jo litt ubehagelig. Heldigvis spydde jeg ikke, det var det jeg var litt bekymra for! :P

På tirsdag skal jeg til konsultasjon på Bærum sykehus, og så håper jeg at jeg får fjernet galleblæra så fort som mulig. *hoppe opp og ned* *utålmodig* hehe..
Det ordner seg nok! ;)

lykkefund
På øverste hylle
På øverste hylle

Post by lykkefund »

Jeg er så imponert over vekttapet og det må jo gjøre at velværen og livsgleden også kommer tilbake. Og om legene sier det ikke er sundt å gå sammen så raskt så skal du belønne deg selv med en seiersdans over at du har klart å gå ned i vekt, du har ME og andre plager. Er ikke det flott!!!
Dette klarer du vidre kjempegodt!!!

jeg må gå mine trinn alene- og jeg skal klare det:-)

http://surekrokodiller.blogspot.com/
http://byskogenkafe.blogspot.com/ sybloggen min

Tromsøpalmen
Husvarm
Husvarm

Post by Tromsøpalmen »

UL viste ingen gallestein hos meg. Men jeg fikk medisiner på legevakten som skulle få gallestein til å løsne, tro om det er årsaken til at UL var fin eller om jeg rett og slett hadde en annen type magesmerte.
Så bra at du får hjelp nå DragonEye :)

DragonEye
På øverste hylle
På øverste hylle

Post by DragonEye »

Lykke: Tusen takk, ja det er herlig å ha blitt lettere, og å kunne kjøpe klær i vanlige butikker igjen! :tob: Jeg vil gjerne ned rundt 20 kg til, får bruke tiden til hjelp, og se hvor langt ned jeg klarer å komme! ;) :klem:

Tromsøpalmen: Håper de finner ut av det, da! Har du tatt gastroscopi? Der sjekker de for magesyreproblemer og magesår og sånt. Det er jo godt å finne ut av hva symptomene kommer av, så man kan ta rette forholdsregler. Lykke til! :klem:
Det ordner seg nok! ;)

DragonEye
På øverste hylle
På øverste hylle

Post by DragonEye »

I dag har jeg vært til konsultasjon hos en hyggelig lege på Bærum Sykehus. Jeg skal komme inn til operasjon av galleblæra, forhåpentligvis før jul. :tob:

Krysser fingrene for at jeg kommer inn fort, og at alt går som det skal! :wink:
Det ordner seg nok! ;)

DragonEye
På øverste hylle
På øverste hylle

Post by DragonEye »

I dag har jeg fått brev, skal fjerne galleblæra 3/12! :D

Kjempefornøyd med å komme inn så tidlig, men gleder meg ikke så mye til narkosen, har reagert på narkose og bedøvelse før. (Før jeg visste at jeg hadde ME.) Ble veldig kvalm, svimte av, fikk skjelvninger og hjertebank mm... Har sagt ifra av jeg ikke tåler adrenalin, så det går forhåpentligvis bedre denne gang. :tob:
Det ordner seg nok! ;)

hønepøne
Husvarm
Husvarm

Post by hønepøne »

Så flott D.E. at du har fått time til operasjon!!!
Tror ikke du trenger å være bekymret for narkose så
lenge du gir beskjed om ME og adrenalin. Det står det
nok om i journalen din fra før også.
Jeg ønsker deg så mye lykke til og jeg skal tenke på deg
3 desember:)
Du må holde oss oppdatert etterpå.
Dette skal gå så bra D.E.:)

Vennlig hilsen hønepøne

Milou
Administrator

Post by Milou »

Så bra! Lykke til! :)
* Milou *

Lille P
På øverste hylle
På øverste hylle

Post by Lille P »

Bra du har fått time! :tob:

Trøsten er jo at du slipper flere anfall etter det da.

Men, skriv ut det om operasjon; anbefalinger for ME-syke, det ligger her inne en plass, men klarer ikke finne de til deg nå.
Og send det inn på forhånd til legen som skal opperere, og ta med to-tre eksemplarer og, i tilfelle. Skriv gjerne med et brev selv, der du forklarer at du før har blitt dårlig av narkose, som trolig skyldes adrenalinen i denne, siden du har ME. Og spør om det er mulig at de passer ekstra på når du ligger til oppvåkning etterpå, og at du kanskje får lov å bli en dag ekstra om du ikke kommer deg så fort som du skal, pga narkosen.

Håper det går fint, og at kroppen ikke kommer til å savne funksjonene til galleblære for mye etterpå! (Utenom den funskjonen med smerter, hehe, den blir nok ikke savnet, ;-) )

ME syk i 19 år..
Mitt motto: LEV mens du kan, om så bare for 5 minutter i gangen!! :D

[url=http://meforum.diskusjonsforum.no/meforum-about3530.html]Tråden min[/url]
Noen som vil ha noen å snakke tull med, bare send PM :D

Mariellhei
Bofast
Bofast

Post by Mariellhei »

Da jeg tok galleblæra reagerte jeg på narkosen og fikk epileptiske krampeanfall. Jeg har jo epilepsi, men hadde aldri hatt sånne kramper før, så jeg vet ikke om det var pga ME'en eller epilepsien :?

Men da jeg skulle ha narkose neste gang, som var da jeg skulle ha coloskopi, så sa jeg ifra om dette som hadde skjedd sist gang, og de fulgte ekstra med. De visste ikke noe om dette på forhånd, og det har gjort meg litt bekymret i etterkant.. Hvor mye er det de ikke vet??
Ble lagt inn på oppvåkningen etterpå, selv om ikke det er vanlig, så jeg fikk god hjelp :) Og alt gikk greit! Anestesilegen sa at når jeg tok galleblæren fikk jeg gassnarkose, så da brukte de noe annet, Propofol i årene.

Haha.. forresten.. Jeg skulle til coloskopien pga kvalme, kronisk diarè, nedsatt matlyst, ja hele pakka, som i etterkant har vist seg å være ME.. Men det første han sa til meg var; Ja.. du har jo noen gallestein da.. Eehh... nei, galleblæra er operert ut for to tre år siden den, sa jeg så det er ikke årsaken!!!! :shock: OMG!! Går det ann?

Så bra du får operasjon så tidlig DE :) Blir deilig!
Hvor lenge har du hatt det fødselsmerket? - W. C. Fields

[url=http://meforum.diskusjonsforum.no/meforum-about9548.html&highlight=/]MiN TrÅd![/url]

DragonEye
På øverste hylle
På øverste hylle

Post by DragonEye »

Tusen takk for koselige tilbakemeldinger, jenter! :snill: :klem: til dere alle!

Lille P: Ja, jeg leter også etter anbefalninger for ME-syke ved operasjon, husker ikke hvor jeg har lest det, og er ikke sikker på om det er andre ting å passe på, enn å si fra ang adrenalin. Jeg har fylt ut et sånt helseskjema, der jeg har krysset av og forklart ting og tang, som jeg allerede har sendt til sykehuset. Men ville også gjrene lest igjennom den tråden om anbefalinger, i tilfelle det står noe mer viktig der... :klem:

Mariell: hmmm... nei, det er ikke godt å si hvor mye de sjekker ut på forhånd, jeg har selv hatt hårreisende opplevelser ved siste operasjon (2003) på RISK-hospitalet... :? Virket ikke som om de visste hva de drev med i det heletatt! Husker at jeg forklarte familien hvordan ting var når jeg ble operert: "De spretter deg opp, og så sier de at vi har dessverre glømt å kjøpe nål og tråd, så vi kan ikke sy deg igjen!" :mrgreen: / :x Selvfølgelig satt litt på spissen, men man vet ikke om man skal le eller gråte...

Jeg håper og tror at det blir bedre denne gang! :tob: Jeg skal opereres på dagkirurgen, og får reise hjem 1-2 timer etter operasjonen, dersom alt går som planlagt. Ser at du reiste hjem dagen etterpå, var det sånn kikkehullsoperasjon de brukte?

Jeg vil sende deg en ekstra god :klem: og si tusen takk for at du fortalte om gallesteinen, hvis jeg ikke hadde lest innlegget ditt den gangen, hadde jeg vel ennå trodd jeg hadde magekatarr, og gomlet link og pepcidduo uten lindring! :shock: :trøtt:
Det ordner seg nok! ;)

Post Reply