Lavkarbodiett- ketose og stor bedring i formen.

Om kosthold, ernæring, fordøyelse, matintoleranse og dietter. Inkluderer tråder om pH-balanse i kroppen, laktat og natron.

Moderators: mhj, Milou

Leo123
Husvarm
Husvarm

Post by Leo123 »

Juni wrote:
Leo123 wrote:

Men det er kanskje vanlig at man blir så dårlig hvis man gir kroppen sukkersjokk etter å ha vært uten sukker og raske karbohydrater lenge?

Mvh Juni
Total katastrofe for meg også, tror nok det "bare" var sukker, karbohydrater osv ja.

Et eple og timevis på dass dagen etter, helt ute av kontroll.

Lærdommen er enkel, holde dietten... :D

Tina
Administrator

Post by Tina »

Blir litt skeptisk jeg når dere får slike reaksjoner på å spise frukt eller brød.
Ødelegger en magen helt for senere tro? Jeg tenker ikke å gå på denne dietten i evigheter.

En annen ting, hva er egentlig forskjellen mellom Fedom og Ketose?
-Sammen er vi sterke-

Leo123
Husvarm
Husvarm

Post by Leo123 »

Tina wrote:Blir litt skeptisk jeg når dere får slike reaksjoner på å spise frukt eller brød.
Ødelegger en magen helt for senere tro? Jeg tenker ikke å gå på denne dietten i evigheter.

En annen ting, hva er egentlig forskjellen mellom Fedom og Ketose?
Etter hva jeg har lest på lavkarbo.no forumet (hvor man også finner veldig mange oppskrifter) er det flere som kan veksle mellom ketose og ikke-ketose uten problemer med magen. Har ikke lest at noen får varige problem med magen pga dietten.

Selv har jeg blitt mye bedre i magen, alle tendenser til halsbrann er borte, og jeg har vært plaget i snart 20 år, jeg slipper å gå på do nesten hver gang jeg har spist, noe jeg måtte før.
-------------

Fedon og ketose er to varianter av samme greia, men Fedon stresser ikke med at folk skal holde seg i ketose, det er en mer "vanlig" lavkarbodiett med ett moderat karboinntak, som i seg selv er nok til å gi vetkreduksjon. Fedon ligner noe på Atkins "vedlikeholdsfase" hvor man har introdusert en del karbo.

For min del så handler det om å holde ketosen for å slippe muskelsmerter og oppleve økt energi og mer velvære. Ved hjelp av ketosesticks så prøver jeg å spise "mest mulig" karbohydrater uten å ramle ut av ketose, men i begynnelsen var karboregimet stramt for å komme i og holde ketosen, da ønsket jeg også vekttap.

Siden jeg gikk ned 10 kg relativt fort (nå 15 kg, dvs fra 108 kg og jeg er mann på 40, 182cm høy, muskuløs under alt fettet ;-)) så er ikke vekttap viktig for meg lengre.

Jeg prøver nå å finne en balanse hvor jeg beholder helseffekten uten å gå så mye ned i vekt, men det er ikke enkelt... har fortsatt noen kilo å gå på men jeg har ikke veid under 85kg som voksen, men dengang var jeg veltrent og uten fett på kroppen, så jeg prøver å stabilisere vekta.

Har nå kjøpt proteinpulver, type "vektløftergreier", som jeg spiser som en dessert etter de fleste måltid. Håper da å få i meg nok mat/proteiner til å stabilisere vekttapet.

Sålangt har det bremset vektnedgangen, men ikke stoppet den. Når jeg går under 90kg vil jeg prøve å introdusere flere karbohydrater, evt. prøve å bryte ketosen for å stabilisere vekta.

Uansett, for meg har det vært min første, og jeg må si veldig vellykket, slankekur. Det har samtidig vært det som har gitt best resultater i forholde til ME noen gang i løpet av alle disse årene med denne forferdelige sjukdommen.

Så nå fremstår jeg som en nyslank 40 åring i sitt livs beste form etter å ha fått ME for en del år siden.

Lavkarbodiett ble også tatt opp som noe som fungerte for flere under ett mestringskurs for de med ME som jeg fulgte, så vi er nok en del som har oppdaget effekten av en slikt kosthold.

Jeg ser egentlig ikke på det som en diett lengre, all den tid jeg har ME, som jeg jo har, og effekten av kostholdet er så stor/positiv, så kan jeg ikke se at jeg har noe valg. Om jeg blir evig ME syk så blir dette mitt evige kosthold, enkelt og greit.

Nå vet jeg at kostholdet har veldig mye å si, jeg kan ikke droppe å gjøre noe med det med det resultatet at jeg blir mye dårligere av ME. Det ville være å svikte meg selv, min familie, arbeidsgiver osv.

Effekten er så god for meg at det ville bli som å droppe å ta medisinen som virker svært godt. Men det meste som virker har noen bivirkninger, men sett i sammenheng er de små i forhold til alle fordelene (i mitt tilfelle).

Og husk en ting, man kan kose seg med rødvin, feite og deilige oster, oliven, spise pinnekjøtt/ribbe til jul og drikke akevitt og ("lite") øl, man kan virkelig kose seg og "fråtse" hvis man ønsker det. Hvitvin og reker til sommeren, ikke noe problem. Det er sjokolader og sukkerfritt godteri i stort utvalg, særlig på "godisjapper" i sverige. Man kan leve fullverdig i matveien uten noe særlige problemer.

Men gjærbakst og en del godteri savner jeg, men det blir stadig fjernere og søtsuget reduseres relativt raskt.

Juni
Rotfast
Rotfast

Post by Juni »

Tøtta wrote: Stivelse er rene rottegiften for meg. Jeg blåses opp 1-2 buksestørrelser, og magen blir øm og vond. Forstoppelse og elendighet er ikke godt i tillegg til det andre jeg sliter med. Et liv uten stivelse er derfor rene nirvana :P
Akkurat slik er det for meg også. Prøvde en uke med brød igjen og magen trøblet skikkelig. Oppblåst som en ballong, masse luft, løs mage. Jeg skal høre med fastlegen om jeg har tatt prøver for cøliaki.

Ellers så er hovedårsaken til at lavkarbo blir min kostholdsfilosofi fremover at jeg var svært nær ved å utvikle diabetes type 2. I tillegg har jeg høy kolesterol, høye leverprøver og tendenser til høyt blodtrykk (dvs det man kaller metabolsk syndrom). Jeg skal sjekke alle disse prøvene på nytt når jeg har gått litt lenger på dette kostholdet. Det er vanlig at slike prøver normaliserer seg når man kutter ut sukker og raske karbohydrater og får stabilisert blodsukkeret.

Smertene mine er helt borte og jeg har ikke lenger hevelser (vann) i kroppen. Magen er bortimot flat, jeg får på meg ringer som jeg ikke har fått på meg på årevis, skoene er ikke trange lenger. Jeg har hatt så store hevelser i fingrene at jeg har hatt problemer med å bøye fingrene (knytte neven).

Jeg trengte å gå ned i vekt og jeg tror at jeg må holde blodsukkeret stabilt for å unngå å gå opp igjen. Som slankekur er dette bare egnet for dem som har mye å gå ned.

Men en lite tankevekker er at når jeg går fra et vanlig kosthold med sukker/raske karbohydrater til lavkarbo, så får jeg umiddelbart positive resultater i form av mindre smerter, mer energi, bedre søvn, mindre oppblåst/hevelser i kroppen, større velværefølelse. Altså en endring som medfører umiddelbare positive resultater. Så når jeg går motsatt vei, fra lavkarbo til vanlig mat, blir jeg kjempedårlig med en gang. Det er jo helt tydelig at kroppen sier fra at den maten ikke er bra for meg. Og kanskje blir reaksjonen til en ME-syk kraftigere enn for en som har bedre helse i utgangspunktet. Men jeg synens denne erfaringen har vært tankevekkende.

Det finnes eksempler på ME-syke som har blir friske av å kutte ut sukker. Jeg leste for mange år siden en ukebladreportasje om Kirsti Carr.

Sukker er over og ut for meg. Jeg er ikke hysterisk i forhold til kunstig søtning og jeg kommer til å lage en dessert en gang i blant med kunstig søtstoff. I små mengder tror jeg det er ufarlig. I går laget jeg en nydelig bringbærfromasj med friske bringebær til. Det smakte himmelsk og innehold nesten ingen karbohyrater.

Jeg spiser lavkarbokost først og fremst for helsen skyld.

Jeg tror ikke at det er noen som blir for tynne av et slikt kosthold. Kostholdet er så riktig for kroppen at man bare går ned det man trenger og så stabiliserer det seg rundt kroppens ideelle vekt. Det kan kalles et selvregulerende kosthold. Jeg har også lest et sted at undervektige kommer opp til normalvekt med et slikt kosthold. Så denne kostholdsfilosofien har jeg tro på.

Mvh Juni
[i]Delt glede er dobbel glede, delt sorg er halv sorg[/i]

Leo123
Husvarm
Husvarm

Post by Leo123 »

Juni wrote:
Jeg spiser lavkarbokost først og fremst for helsen skyld.

Mvh Juni
Det du beskriver er klin likt min egen opplevelse. :)

Jeg har også alltid reagert positivt på antibiotika, gjør du det?

Ut fra egen erfaring, som jo ikke er store grunnlaget, men dog, så anbefaler jeg andre MEere å prøve. Gi det en måned, se om det virker.
------------

Blir litt sånn hallelulja og misjonsreligiøs når jeg opplever noe som fungerer så bra, skulle ønske flest mulig prøvde.

Men ME er jo så ulik så det er sikkert ikke rette medisin for alle.

Edit: Også det at jeg blir dårlig med en gang hvis jeg går over til kosthold med karbo, blir dårlig med alle ME symptomer i løpet av timer, tar litt lengre tid å bli bra igjen når jeg går tilbake til lavkarbo, gjerne ett par døgn. Virker som i/ute av ketose er grensa for meg.

lenemoren73
Rotfast
Rotfast

Post by lenemoren73 »

Jeg skulle prøve meg på en slik ketosediett men opplevde å få en voldsom uro i kroppen av det, så jeg måtte bare gi meg dessverre, for hadde en venninne som gikk ned 14 kg på et blunk og som følte seg så opplagt som aldri før.
Så det å gå i ketose er nok ikke for alle, for det er jo egentlig en belastningstilstand for kroppen!!!!
Du ska få en dag i mårrå som rein og ubrukt står, med blanke ark og fargestifter tel.......

Enna
Ny bruker
Ny bruker

Post by Enna »

Jeg har også prøvd meg på denne dietten i 14 dager nå men er blitt veldig dårlig. Det kjennes ut som muselaturen ikke vil bære meg, muskelkramper i hele kroppen og en voldsom uro/angst i kroppen. Så jeg har bestemt meg for å hoppe av igjen. Det er bedre å være såpass i form at jeg klarer å gå små turer enn å ligge hjemme i sengen å ta av.

Tina
Administrator

Post by Tina »

Det hørtes ikke noe godt ut.
Jeg har fått en lignende opplevelse da jeg spiste rugknekkebrød, flere ganger om dagen,som i en anbefalt diett av balderklinikken.
Fikk en slags føling på en måte.

Har tålt dette overraskende bra. Spiste du en del kjøtt, rømme, egg osv.? Eller ble det mest grønnsaker?
Jeg kjenner at om jeg ikke får i meg nok fett så blir jeg rar og tom.
-Sammen er vi sterke-

hønepøne
Husvarm
Husvarm

Post by hønepøne »

Hei Juni og Leo123!!
Gratulerer begge to med at dere har klart å gå så mye ned
i vekt på lavkarbo, Imponerende!!!
Har visst ikke fått med meg alt dette før nå jeg.
Men sånn er det jo når en ikke klarer å huske stort av det en
leser:(
Jeg har forsøkt denne dietten nå i noen få dager, men blir
veldig slapp, uvel, helt gele i bena og får indre oro (som lavt blodsukker)
Er det normalt at man blir sånn den første tiden?

Hvor land tid vil det ta før kroppen er i ketose der den bruker kroppens fettreserver som energikilde, og går over i en tilstand som er veldig behagelig.
Når blodsukkeret blir stabilt og sultfølelsen forsvinne og ketose gir god energi?
Jeg har litt samme problemer som du hadde da du startet. Jeg er overvektig, litt høyt blodsukker, høyt kolesterol, høyt BT.
Har også mye vann og hevelser i kroppen , fingrene oh tær.
Har ikke fått på meg gifteringen på 7-8 år.

Nå er jeg så lei av å være overvektig hvor det er tungt bare å bøye
seg eller gå opp en trapp. Skulle gjerne gått ned 20-30 kg

Takk for at dere skriver om dette her og de erfaringene som dere
har gjort underveis.
Håper jeg kan få noen gode råd her, det hadde været veldig fint:)

Vennlig hilsen hønepøne

Tina
Administrator

Post by Tina »

Hønepøne:
Jeg synes at jeg har fått stoppet litt av denne uroen, slappheten ved å spise nøtter og rømme til noen av måltidene.
Men vet ikke om det hjelper deg.
-Sammen er vi sterke-

Enna
Ny bruker
Ny bruker

Post by Enna »

Jeg spiser koteletter, fisk, rømme, agurk, paprika, kremfløte, blomkål, brokkoli, smør, ost, kjøttpålegg, egg...ingen lettprodukter, mye fett. Har prøvd å variere med kjøtt og fiske (laks, kveite) til middag annenhver dag.
Alle symtomer er : hjertebank, uro/angst, gele i bein og armer, svimmelhet, veldig slapp, nummen i fingre og tær, muskelkramper i hele kroppen.
Symptomene har bygget seg opp siste uken.

Har tatt av 22 kg siden i fjord sommer, men etter 18 kg stoppet det opp og derfor ville jeg prøve denne kuren. Har tatt av 4,2 kg på to uker nå (tror ikke det er noe særlig vann i det). Selv om det er helt topp å ta av, tør jeg ikke fortsette.
Antagelig ME fra tenårene på 70 tallet etter en kyssesyke men fikk endelig gehør i fjord for at det var noen annet enn bare angst og depresjon som feilte meg. Flyttet da til ny kommune, ny lege, nytt liv:)

Lennie
Moderator

Post by Lennie »

Ååå, nam, nam... Rømme, fløte... :wink:

Jeg går på diett basert på resultat fra intoleranse test og generelle råd Lillestrøm helseklinikk gir til sine M.E pasienter. Det utelukker bl.a. melkeprodukter helt over en periode.

Kanskje du ikke tåler de produktene du har gått over til på denne lavkarbodietten Enna?
Lennie

Post Reply