Lavkarbodiett- ketose og stor bedring i formen.

Om kosthold, ernæring, fordøyelse, matintoleranse og dietter. Inkluderer tråder om pH-balanse i kroppen, laktat og natron.

Moderators: mhj, Milou

Enna
Ny bruker
Ny bruker
Posts: 3
Joined: Mon Nov 23, 2009 20:11
Location: Nordland

Post by Enna »

Det kan godt være det, Lennie, ille ble det ihvertfall.
Nå vil eg spise meg tilbake til et lavkarbokosthold (ikke ketose), der jeg fremdeles kutter ut melk, hvitt mel og hvitt sukker (det har jeg gjordt i et halv år nå). Men innfører frukt, flere grønnsaker og bakverk uten hvitt mel igjen. Men skal i størst mulig grad droppe sukker og heller få karboene fra frukt og juice. Leste en plass denne formelen "karbo gr minus fiber gr= 0".

Men at ketose virker er helt sikkert og de som tåler kuren er heldige. Men jeg ser på 18 kiloene jeg har brukt et år på at det var fornuftig å ta det rolig for hunden har strammet seg fint opp igjen. Så ikke ha det for travelt.
Antagelig ME fra tenårene på 70 tallet etter en kyssesyke men fikk endelig gehør i fjord for at det var noen annet enn bare angst og depresjon som feilte meg. Flyttet da til ny kommune, ny lege, nytt liv:)

Leo123
Husvarm
Husvarm
Posts: 93
Joined: Wed Oct 03, 2007 23:31

Post by Leo123 »

På vei inn i ketose første gangen følte jeg meg litt "fjern", varm i hue og litt bortevekk, nesten som jeg var lett ruset. Det varte i en halv dag eller så, mener å huske at det inntraff på slutten av døgn to etter at jeg kuttet karboer.

De to andre gangene jeg har gått ut av ketose har det kun vart noen timer hvor jeg har følt meg "lettere ruset" på vei inn i ketosen. Ketosesticken har ikke gitt utslag før etter ca 3 døgn.

Men det jeg merker det mest på er at de verste ME symptomene dempes umiddelbart
---------------

Ser forøvrig på lavkarbo.no forumet, og andre plasser, at en del blir enspora og ensidig i kostholdet når de legger om til lavkarbo. Ikke minst spiser mange mye animalsk og melkefett.

Jeg tror ikke noe på at usunt fett blir sunt sånn helt uten videre. Jeg ville kuttet fokuset på smør, bacon, rømme og siktet mot sunne oljer, grønnsaker, feit fisk osv. Mulighetene til å lage variert og god mat er utømmelige, også på lavkarbo.

Ser også at en del tror/bruker lavkarbo som en sultekur, dvs spiser for lite. Da er noe av poenget borte for min del siden sult og lavt blodsukker øker mine ME symptomer.

Men jeg må ærlig innrømme at jeg sliter med å få i meg nok fett/olje da jeg aldri har vært noe "fettmennske" i spiseveien. Men feit fisk sklir ned, og husk at det finnes mer enn røykelaks.

hønepøne
Husvarm
Husvarm
Posts: 51
Joined: Wed Jan 23, 2008 19:18

Post by hønepøne »

Takk for tips Tina!
Skal prøve å få i meg litt nøtter og rømme og se om det kan hjelpe litt.
Har du gått på denne dietten lenge Tina?

Ser at du også har noen av mine symptomer når du går på denne kosten.
Lurer på hvorfor en blir sånn og hvor lenge det varer?
Vil gjerne komme inn i den behagelige tilstanden jeg:)

Gratulerer med å gått ned så mange kilo du også, for enkelt er det ikke:)
Det er mye å gå ned 22kg og 4,2 kg på en uke er jo også mye.

Jeg liker mye av denne maten, men kjenner lysten på sjokolade og søte ting. Dumt å være så glad i det søte.

Prøver dette en stund til for å se om jeg kommer inn i den behagelige tilstanden, for da blir det ingen problemer med å fortsette iallefall:)

Vennlig hilsen hønepøne

User avatar
marimor
Administrator
Posts: 5805
Joined: Tue Nov 14, 2006 17:55
Location: Oslo

Post by marimor »

Jeg tror ikke noe på at usunt fett blir sunt sånn helt uten videre. Jeg ville kuttet fokuset på smør, bacon, rømme og siktet mot sunne oljer, grønnsaker, feit fisk osv. Mulighetene til å lage variert og god mat er utømmelige, også på lavkarbo.
Enig, det synes å virke sånn når jeg leser om manges kostomlegging her og der at man glemmer at mye faktisk er mettet og dårlig fett. (som også er tyngre fordøyelig for mange med ME, og ikke minst vil føre til høyere koresterol etterhvert) Skal man kjøre ett fettrikt kosthold bør man kjøre på med mest rød fisk som du sier (laks, ørret, tunfisk), nøtter (uten olje og salt), avocado, olivner, oljer (olivenolje, kaldpresset raps osv) og andre ting med enu eller flerumettet fett fremfor mettet fett. Når det er sagt så har jeg hørt at tine smør skal være så natulig lagd at man visstnok forbrenner alt fettet fortere enn margarin feks, og ikke er usunt. Men alt med måte sier jeg. Det meste blir "usunt" om man spiser det mange ganger om dagen...

lykke til alle som er på "slankern" :tob:
Be yourself, everybody else is taken :snill:

Juni
Rotfast
Rotfast
Posts: 2020
Joined: Sun Apr 22, 2007 15:27

Post by Juni »

hønepøne wrote:Jeg har forsøkt denne dietten nå i noen få dager, men blir veldig slapp, uvel, helt gele i bena og får indre oro (som lavt blodsukker) Er det normalt at man blir sånn den første tiden?
Det er vanskelig å svare på hvorfor du blir sånn. Det kan være mange grunner til det. Det kan være at du har spist noe du ikke tåler. Det kan være at du har lavt blodsukker (mest sannsynlig er det forklaringen). Kroppen bruker litt tid på å omstille seg. Du har sannsynligvis (som meg) foret kroppen din med raske karbohydrater i lang tid og har derfor en høy insulinprodusjon og en høy insulinutskillelse. Noe som gir tendenser til lavt blodsukker og symptomer som kan minne om de en diabetiker får ved føling.

Det er anbefalt å ta tilskudd av vitaminer og mineraler, spesielt magnesium skal være viktig. Sjekk f.eks www.ketolyse.no . Der kan du få bestilt tilskudd tilpasset et slik kosthold. Noen av plagene som enkelte får i ketose kan skyldes ubalanser. Selv har jeg hatt litt krampetendenser i leggene og vært litt svimmel når jeg reiser meg. Dette er visst veldig vanlig. Anbefaler på det sterkeste å lese boken til legen Torkil P. Andersen "Slank med ketolysekuren". Den kan bestilles fra samme nettside som jeg henviser til over.

Jeg har ikke tatt noen tilskudd mens jeg har hatt dette kostholdet. Jeg har vært usikker på de tilskuddene jeg har i skapet fra før, om det er tilsetningsstoffer (karbohydrater) i dem som kan vippe meg ut av ketosen. Og jeg har ikke kommet så langt at jeg har fått sjekket opp i dette enda.
hønepøne wrote:Hvor land tid vil det ta før kroppen er i ketose der den bruker kroppens fettreserver som energikilde, og går over i en tilstand som er veldig behagelig.
Når blodsukkeret blir stabilt og sultfølelsen forsvinne og ketose gir god energi?
Det varierer fra person til person hvor rask man kommer i ketose. Det tar fra noen dager og opp til en uke, forutsatt at du har kuttet kraftig ned på karbohydratene. For å komme i ketose må kroppen tømme glykogenlagrene sine. Har du store glykogenlagre og er i svært liten aktivitet, kan det ta litt lenger tid enn hvis lagrene ikke er så store og man er fysisk aktiv (trener). Kjøp gjerne ketostix på apoteket, slik at du kan sjekke urinen din. De er billige (60 kr). NB! Minner om at det er viktig å drikke mye vann (2-3 l/dag) når man er i ketose (for å få en god gjennomskylning av nyrene). Hvor sterk rosafargen på ketostixen er, har ingenting å si. Man er i ketose selv om den kun er lyserosa. Er den mørk lilla betyr det bare at man har drukket for lite vann.

Det er det lave blodsukkeret som får oss til å kjenne sultfølelse slik at vi spiser mer. Når blodsukkeret er stabilt og man ikke inntar sukker og raske karbohydrater, vil sultfølelsen endres. Dog kan jeg si at jeg ikke har hatt like liten sultfølelse som det andre forteller om. Hos meg har det sin naturlige forklaring. Jeg bruker et medikament som har som bivirkning at man får økt apetitt og denne kjemiske påvirkningen er såpass sterk at jeg ikke mister sultfølelsen helt. Men jeg kjenner veldig godt at jeg har fått et mer stabilt blodsukker.
hønepøne wrote:Nå er jeg så lei av å være overvektig hvor det er tungt bare å bøye seg eller gå opp en trapp. Skulle gjerne gått ned 20-30 kg
Anbefaler deg forumet på www.lavkarbo.no . Dette kostholdet er spesielt godt egnet ved overvekt av den størrelsen du nevner, og særlig hvis man har tendenser til høyt BT, høy kolesterol og blodsukkersvingninger.

:klem: Juni
Last edited by Juni on Tue Nov 24, 2009 20:25, edited 1 time in total.
[i]Delt glede er dobbel glede, delt sorg er halv sorg[/i]

Juni
Rotfast
Rotfast
Posts: 2020
Joined: Sun Apr 22, 2007 15:27

Post by Juni »

Leo123 wrote: Jeg tror ikke noe på at usunt fett blir sunt sånn helt uten videre. Jeg ville kuttet fokuset på smør, bacon, rømme og siktet mot sunne oljer, grønnsaker, feit fisk osv. Mulighetene til å lage variert og god mat er utømmelige, også på lavkarbo.
Den svenske legen Annika Dahlqvist er ekspert på kosthold bestående av lite karbohydrater og mye fett (LCHF-kost), som er nesten identisk med ketolyse/lavkarbo. Hun anbefaler et høyt inntak av både animalsk og marint fett, samt vegetabilsk fett. Det er det samme hvilken type fett du spiser, bare det er naturlig fett. Det som er skadelig for kroppen, er fettet som er bearbeidet, som f.eks margarin, transfett og herdet vegetabilsk fett/hydrolysert fett (som f.eks i kjeks og ferdig kaker). Det er altså ikke noe galt i å spise biff og meierifett!

Jeg prøver å spsie så variert som mulig og inntar naturlig fett i form av både animalsk og vegetabilsk.

Juni
[i]Delt glede er dobbel glede, delt sorg er halv sorg[/i]

Leo123
Husvarm
Husvarm
Posts: 93
Joined: Wed Oct 03, 2007 23:31

Post by Leo123 »

Men vet vi om fett i meieriprodukter er bearbeidet? Jeg aner ikke hva meieriene driver med men vet at melk er det som kommer ut av kua, så selger de en haug med greier med ulik fettgehalt.

Forøvrig høres det jo fornuftig ut, men fortsatt sliter jeg litt med å "tro" at feks bacon plutselig er sunt å spise hver dag.

Men da kan jeg jo bare velge det vekk ;-)

User avatar
Tina
Administrator
Posts: 2554
Joined: Thu Sep 21, 2006 00:29

Post by Tina »

Etter det lille jeg vet om dette så har jeg skjønt det slik at når en går på denne kuren så er det viktig med skikkleig fett.

Jeg blir kvalm av bacon har jeg funnet ut, så jeg prøver å unngå det av den grunn.
Laks er supert :-)
-Sammen er vi sterke-

hønepøne
Husvarm
Husvarm
Posts: 51
Joined: Wed Jan 23, 2008 19:18

Post by hønepøne »

Tusen takk for utfyllende svar Juni :)
Det er riktig det at jeg har foret kroppen min med raske karbohydrater
i lang tid. Blodsukkeret mitt er litt høyt, men nå har det gått ned fra 6,2
til 5. men det bør enda lengre ned.
Ellers så tar jeg vit-D, sink, magnesium, q10, BioTre og B12 injeksjoner
hver uke.
Skal begynne med vit-c i morgen. Da skal jeg også få kjøpt meg ketostix.
Flott at du opplyser om fargen på stixen. Det er sikkert en grei måte å ha kontroll på maten og om jeg får i meg nok vann.
Jeg pleier å drikke ca to liter vann hver dag, men det kan jo være mulig at det blir for lite på en sånn diett.
Jeg sprakk i dag og spiste en brødskive, men ellers har jeg holdt meg til kostholdet.
Ja jeg må bare prøve ut dette helt til jeg føler mer velvære.

Jeg ble så inspirert når du fortalte at du hadde gått ned så mange kilo med dette kostholdet, så jeg vil gi det en sjanse.
Tidligere har jeg vært en jo jo slanker og i mange år sultet jeg meg hele uken, for å kunne kose meg med kake og sjokolade i helgene.
Nå blir det ingen sjokolade eller kaker på lenge.
Men hva med julen, kan vi unne oss litt søtsaker da tro???

Vennlig hilsen hønepøne

Leo123
Husvarm
Husvarm
Posts: 93
Joined: Wed Oct 03, 2007 23:31

Post by Leo123 »

hønepøne wrote:Tusen takk for utfyllende svar Juni :)

Men hva med julen, kan vi unne oss litt søtsaker da tro???

Vennlig hilsen hønepøne
Om jeg gjør det så vil jeg fort ende opp med å tilbringe romjula på do...

Men sukkerfri marsipan kan man jo lage, og mange andre god/søtsaker også, det er flust av oppskrifter.

Jula er jo baketid ;-)

I Sverige er utvalget sukkerfritt godteri stort, og billig. Men mange er basert på sukkeralkoholer og trøkker man i seg mye av de så er det også lakserende.

Leo123
Husvarm
Husvarm
Posts: 93
Joined: Wed Oct 03, 2007 23:31

Post by Leo123 »

Selv har jeg vært i ketose siden slutten av august, nå spiser jeg en del ferdig/blandingsprodukter uten å gå ut av ketose av det.

Jeg har satt en egen grense på maks 7 karbo pr. hundre gram, da kan jeg spise diverse kjøttkaker, karbonader, fiskekaker, lunsjkaker osv som bare er å plukke med seg i butikken.

Gir feks et par lunsjkaker et par minutt i microen (fysjom, jeg vet), litt roccula salat, en halv tomat, paprika, litt blomkål, purreløk, salt-pepper og en skvett rød eddik på salaten......ett raskt og greit måltid som tar meg 2 minutter å lage.
------------

Er også en del pølser jeg fint kan spise uten å gå ut av ketose eller bli dårligere. Poenget mitt er at man må prøve seg frem, man må ikke lage all mat fra scratch for å klare å holde seg i ketose, man kan "jukse" og spise en del blandingsprodukter som gjør hverdagen enklere.
------------

En ting til som jeg har erfart. Stort og raskt vekttap kan gi problemer med gallestein.

Men det er ikke noe man trenger å lure på om man har. Når det gjør så vondt at du ikke lengre tror du skal dø, men heller vil dø, og spyr av smerte, ja da er det ikke usannsynlig at det er gallestein.

Så kan damene skryte av sine fødsler så lenge de vil, jeg har hatt gallestein og ville nok foretrukket å trøkke ut en fotball "feil vei" :P

User avatar
Tina
Administrator
Posts: 2554
Joined: Thu Sep 21, 2006 00:29

Post by Tina »

Nå har jeg gått på denne dietten i en uke og testet meg med ketostick i går og var i full ketose :-)
Det var fint å se.
Jeg spiser en del kjøttdeig, kjøttkaker, sylte og pølser uten å ramle ut av ketose.
Buksa har blitt merkbart romsligere :-)

Nå skal ikke jeg ned mange kilo da jeg siden i vår har gått ned 5 kilo på magert kosthold og skal ned 4 til nå. Da er jeg mer enn fornøyd.
En kilo er allerede borte på en uke og det synes jeg er bra når jeg ikke er speisellt overvektig fra før og kiloene da sitter litt hardere.
Å holde seg unna godteri går fint.
Når jeg vil ha noe søtt tar jeg ett halvt glass cola zero eller en kopp te. Det funker fint for meg.

Kan en spise peanøtter, vanlig ost, baconcrisp?
Er det begrensninger på hvor mye en kan spise av det?
-Sammen er vi sterke-

Post Reply