Har vært arbeidsufør med diagnosen ME i 3 år, ble syk en del før jeg ble sykemeldt, dvs ble aldri ordentlig frisk etter kyssesyken for over 5 år siden.
Har slitt forferdelig med fall i blodsukker etter jeg ble syk, dvs jeg gikk helt i kjelleren med økte smerter og total fatique hvis jeg ble sulten eller fikk fall i blodsukker. Måtte derfor sørge å alltid holde meg sånn rimelig mett og ha tilgang til mat. Hvis jeg "gikk på en smell" (ble sulten) så var resten av dagen kjørt.
Etterhvert krøp vekta sakte oppover, naturlig nok når man er lite aktiv og må spise for å redusere smerter og blodsukkerfall. Jeg/familien har alltid hatt ett sunt kosthold, så det var på mange måter ikke så mye å hente, dvs ikke så mye å kutte ut.
Slanking basert på sultekurer var helt uaktuelt pga plagene det ville medføre. Hørte så rykter om lavkarbo og ketose, leste meg opp på det vha nettet og et par kokebøker med lavkarbodiett.
Tok det store steget, dvs. gikk i butikken og handlet, fant oppskrifter til brød, pannekaker, middager, lunsj, frokost osv. Kjøpte såkalte "ketostix" på apoteket som påviser ketose, dvs om man brenner fett pga karbomangel.
La meg på max 15 karbo om dagen for å komme i ketose. Etter et par døgn følte jeg meg sånn passe "rar", skjønte at noe hadde skjedd og jeg var i ketose. Akkurat i overgangen til ketose ble jeg litt susete og fikk hodepine, men etterpå, ja det ble en helt annen verden.
Jevnt blodsukker har gitt meg mye mindre smerter. Kosthold basert på proteiner og fett har gitt meg mindre sult, mer energi og rett og slett en drastisk bedring. Langt fra frisk, men mye friskere.
Har på mange måter innsett at jeg rett og slett må holde dette kostholdet resten av livet. Jeg velger å ikke se på det som en diett, eller kur, dette må vare.
Omleggingen er ikke ille i det hele tatt. Middager blir som før, bare at jeg kutter potet/ris/pasta og i stedet spiser mer salat osv ved siden av. Halvferdige blandingsprodukter til middag fungerer dårlig så det blir flere basert på rent kjøtt/fisk osv. Wok passer feks perfekt som lavkarbo.
Har funnet en enkel oppskrift på brød, så det blir brødbaking en gang i uka. Pannekaker og vafler er det også oppskrifter på, gode er de også. Snacks og kaker kan man bake, sjokolade og godteri finnes i stort utvalg, veldig billig i Sverige (men man må begrense seg, sukkerfritt gir dårlig mage hvis det blir for mye).
Angående ketose så glemte jeg meg og spiste ett eple før jeg "kobla på" og skjønte at jeg bomma litt. Dagen etter satt jeg mye på do for å si det sånn...

Et bedre liv rett og slett. Har nå kommet i så god form at jeg skal prøve meg så smått tilbake i jobb.
Og vekta? Nesten 10 kilo ned på 9 uker, men det ser jeg bare på som en bonus. Et liv med mindre fatique og smerter, det er belønning det! Og alt uten å sulte eller noe, men heller spise bedre mat enn før. Røykelaks og egg, bacon, kjøtt og fisk, hjemmebakt brød. Gode salater og i det hele tatt. Ja tilogmed såkalt "lite" øl (ikke verdens beste akkurat, ikke for en som liker ordentlig øl i hverfall), tørr rødvin er ok, akkevitt osv.
Kan anbefales!