Lavkarbodiett- ketose og stor bedring i formen.

Om kosthold, ernæring, fordøyelse, matintoleranse og dietter. Inkluderer tråder om pH-balanse i kroppen, laktat og natron.

Moderators: mhj, Milou

Leo123
Husvarm
Husvarm
Posts: 93
Joined: Wed Oct 03, 2007 23:31

Lavkarbodiett- ketose og stor bedring i formen.

Post by Leo123 »

Hei.

Har vært arbeidsufør med diagnosen ME i 3 år, ble syk en del før jeg ble sykemeldt, dvs ble aldri ordentlig frisk etter kyssesyken for over 5 år siden.

Har slitt forferdelig med fall i blodsukker etter jeg ble syk, dvs jeg gikk helt i kjelleren med økte smerter og total fatique hvis jeg ble sulten eller fikk fall i blodsukker. Måtte derfor sørge å alltid holde meg sånn rimelig mett og ha tilgang til mat. Hvis jeg "gikk på en smell" (ble sulten) så var resten av dagen kjørt.

Etterhvert krøp vekta sakte oppover, naturlig nok når man er lite aktiv og må spise for å redusere smerter og blodsukkerfall. Jeg/familien har alltid hatt ett sunt kosthold, så det var på mange måter ikke så mye å hente, dvs ikke så mye å kutte ut.

Slanking basert på sultekurer var helt uaktuelt pga plagene det ville medføre. Hørte så rykter om lavkarbo og ketose, leste meg opp på det vha nettet og et par kokebøker med lavkarbodiett.

Tok det store steget, dvs. gikk i butikken og handlet, fant oppskrifter til brød, pannekaker, middager, lunsj, frokost osv. Kjøpte såkalte "ketostix" på apoteket som påviser ketose, dvs om man brenner fett pga karbomangel.

La meg på max 15 karbo om dagen for å komme i ketose. Etter et par døgn følte jeg meg sånn passe "rar", skjønte at noe hadde skjedd og jeg var i ketose. Akkurat i overgangen til ketose ble jeg litt susete og fikk hodepine, men etterpå, ja det ble en helt annen verden.

Jevnt blodsukker har gitt meg mye mindre smerter. Kosthold basert på proteiner og fett har gitt meg mindre sult, mer energi og rett og slett en drastisk bedring. Langt fra frisk, men mye friskere.

Har på mange måter innsett at jeg rett og slett må holde dette kostholdet resten av livet. Jeg velger å ikke se på det som en diett, eller kur, dette må vare.

Omleggingen er ikke ille i det hele tatt. Middager blir som før, bare at jeg kutter potet/ris/pasta og i stedet spiser mer salat osv ved siden av. Halvferdige blandingsprodukter til middag fungerer dårlig så det blir flere basert på rent kjøtt/fisk osv. Wok passer feks perfekt som lavkarbo.

Har funnet en enkel oppskrift på brød, så det blir brødbaking en gang i uka. Pannekaker og vafler er det også oppskrifter på, gode er de også. Snacks og kaker kan man bake, sjokolade og godteri finnes i stort utvalg, veldig billig i Sverige (men man må begrense seg, sukkerfritt gir dårlig mage hvis det blir for mye).

Angående ketose så glemte jeg meg og spiste ett eple før jeg "kobla på" og skjønte at jeg bomma litt. Dagen etter satt jeg mye på do for å si det sånn... :? Ellers bruker jeg ketostix om kvelden for å sjekke om jeg fortsatt er i ketose hvis jeg er noe i tvil i forhold til hva jeg kan spise.

Et bedre liv rett og slett. Har nå kommet i så god form at jeg skal prøve meg så smått tilbake i jobb.

Og vekta? Nesten 10 kilo ned på 9 uker, men det ser jeg bare på som en bonus. Et liv med mindre fatique og smerter, det er belønning det! Og alt uten å sulte eller noe, men heller spise bedre mat enn før. Røykelaks og egg, bacon, kjøtt og fisk, hjemmebakt brød. Gode salater og i det hele tatt. Ja tilogmed såkalt "lite" øl (ikke verdens beste akkurat, ikke for en som liker ordentlig øl i hverfall), tørr rødvin er ok, akkevitt osv.

Kan anbefales!

Mirabell
Fast plass
Fast plass
Posts: 742
Joined: Fri Oct 24, 2008 23:57

Post by Mirabell »

To spørsmål:


Hva er ketose?



Hva lager man lav-karbo brød av? Er det bare veldig grovt brød? Trodde man ikke skulle spise noe brød jeg, på en slik diett.

Leo123
Husvarm
Husvarm
Posts: 93
Joined: Wed Oct 03, 2007 23:31

Post by Leo123 »

Mirabell wrote:To spørsmål:


Hva er ketose?



Hva lager man lav-karbo brød av? Er det bare veldig grovt brød? Trodde man ikke skulle spise noe brød jeg, på en slik diett.
Ketose vil si at man ikke spiser karbohydrater i det hele tatt, eller veldig lite. Når kroppen da har forbrent den siste karbohydrat så går den over til direkte forbrenning av fett. Logisk nok så er det derfor folk som sulter blir tynne.

Poenget med lavkarbo/ketose er at man spiser godt og mye uten å sulte, men kroppen brenner fett allikevel. En utfordring kan faktisk være å få i seg nok fett. Er ikke så "fettglad" selv men får i meg en del ved å bruke smakløse oljer, feks rapsolje, i stedet for å trøkke i meg mye animalsk og melkebasert fett, som jeg går veldig fort lei.

Tommelfingerregel sier 70/30 proteiner/fett. Da jeg supplerer kjøtt/fisk med grønnsaker så blir det noen karboer i døgnet, men hovedpoenget er å holde seg i ketose, noe jeg sjekker med disse ketostikkene som jeg kjøper på apoteket.
---------------

Ang. brød/bakevarer så trenger jo gjær sukker for å funke. Ergo kan man ikke spise gjærbakst. Brødet jeg baker minner mer om det surdeigsbrødet man får kjøpt, men smaker ikke surt.

Det består av egg, cottage cheese, mye kruskakli, solsikkekjærner, sesamfrø, linfrø, salt osv. I grunnen det man måtte ønske. Det blir en slags stiv røre som bakes i form.

Et mørkt brød som skjæres i tynne skiver. (Har så en boks med skiver i kjøleskapet og fryser resten ned, også i skiver).

Men på lavkarbo så blir brød mer en "påleggstransportør" siden man lasser på med pålegg. Med et slikt brød så slipper jeg å rulle inn pålegg i saltablader osv, noe jeg syns er ekstremt lite mandig... :?

Gjærbakt brød er mye bedre, men det jeg baker selv er mye bedre enn det surdeigsgreiene, som jeg overhodet ikke liker. Altså ett greit kompromiss.

Mirabell
Fast plass
Fast plass
Posts: 742
Joined: Fri Oct 24, 2008 23:57

Post by Mirabell »

Er det sikkert at gjær trenger sukker for å fungere? Har aldri hørt dette. Det er da ikke vanlig å bruke sukker når man baker brød (unntatt butikkbrød selvsagt)?

Jeg pleier å bake brød av glutenfri melblanding, og ha i kun olje, vann og en halv pose gjær. Følger oppskriften på pakken. Det er ikke noe sukker i det.

Det er jo karbohydrater i brød uavhengig av om det er sukker i eller ei. Jeg trodde det var derfor man skulle spise lite av det, jeg?

Leo123
Husvarm
Husvarm
Posts: 93
Joined: Wed Oct 03, 2007 23:31

Post by Leo123 »

Mirabell wrote:Er det sikkert at gjær trenger sukker for å fungere? Har aldri hørt dette. Det er da ikke vanlig å bruke sukker når man baker brød (unntatt butikkbrød selvsagt)?
Unøyaktig av meg. Man kan ikke bake gjærbakst uten stivelse eller sukker, dvs karbohydrater.

User avatar
Tina
Administrator
Posts: 2554
Joined: Thu Sep 21, 2006 00:29

Post by Tina »

Jeg lurer på en ting.
Hvor mye skal man spise i løpet av den dag.
Jeg prøver denne kuren her nå uten å vite så altfor mye om det, men jeg spiser egg og bacon til frokost, bacon og salat midt på dagen og etter det blir jeg nesten ikke sulten igjen. Spiser bittelitt salat bare for å spise noe, men det smaker ikke noe godt når en er mett.
Jeg blir stappmett i timesvis rett og slett.

Hvordan orke å spise mer? Er det greit å ikke spise mer når en føler seg stappmett eller skal en stappe i seg selv om det føles ut som det ikke er plass? :-)

Jeg tror jeg har gått ned 400 g på 2 dager.
Ganske utrolig! Særlig når en tenker på at jeg ikke har spist usunt eller for mye før.
-Sammen er vi sterke-

Leo123
Husvarm
Husvarm
Posts: 93
Joined: Wed Oct 03, 2007 23:31

Post by Leo123 »

Du sier ingenting om alder, vekt osv. Men det høres jo ut som du spiser alt for lite.

Poenget med denne dietten er jo at man kan gå ned i vekt uten å sulte, og man må spise relativt mye fett.

Når alt fettet kommer fra bacon så høres det veldig lite lurt ut, og salat og grønnsaker må man spise, det er godt hvis man legger litt flid i det, særlig når man kan fyre på med gode oljer, feta osv.

Fet fisk er jo en god kilde for både fett og protein, og mange andre fordelalktige greier. Mange sorter røkt fisk som smaker utrolig godt.
--------------

En diett på egg og bacon med litt salat til.... kan jo umulig være sunt.

----------------

For å snu det på hodet, spis "vanlig sunt" og allsidig men kutt ut sukker, poteter, pasta, brød og andre karbohydrater.

Da står du igjen med en haug med forskjellige grønnsaker, mange typer kjøtt, fisk, oljer, ost osv.

Det er relativt vanlig å spise en del Cottage cheese som små/mellommåltider, evt feit tyrkisk yoghurt, blandet med nøtter frø osv.

Mange spiser også avocado til små/mellommåltider.

Middag kan man jo spise som vanlig, bare kutte ut potetene osv og spise mer salat/proteiner i stedet.
-----------------

Man skal jo ikke proppe i seg, men man må jo spise nok, det er ikke en sultediett.

Juni
Rotfast
Rotfast
Posts: 2020
Joined: Sun Apr 22, 2007 15:27

Post by Juni »

Når man legger om til lavkarbokosthold så opplever alle å gå ned mye i vekt den første uken. Det har sin naturlige forklaring. Kroppen lagrer karbohydrater i form av glykogen. Glykogen binder mye vann. Når man inntar lite karbohydrater vil disse glykogenlagrene bli tømt og med det forsvinner vannet. Derfor går man ned 3-4 kg første uken etter å ha kuttet kraftig ned på karbohydratene. Dette er alså ikke tap av fett, men vann.

Ketose oppstår når glykogenlagrene er tomme og kroppen ikke har tilgang på karbohydrater som energikilde. Da vil kroppen bruke kroppens fettreserver som energikilde. Man opplever denne tilstanden som veldig behagelig. Blodsukkeret blir stabilt og sultfølelsen forvinner og ketosen gir en god energi.

Jeg har også fått en mye bedre helse etter å ha kuttet sukker og raske karbohydrater. Mitt kosthold består i hovedsak av egg, kjøtt, fisk, fete meieriprodukter, grønnsaker og nøtter. Jeg har gått ned mye i vekt og jeg føler meg bedre enn på lenge.

Jeg anbefaler forumet på lavkarbo.no for de som vil vite mer om dette. (og jeg svarer gjerne på spørsmål i den grad jeg kan være til hjelp:)


@Tina:

Menyen min en vanlig dag ser slik ut:

Frokost: Eggerøre av 2 egg og litt påleggsskinke, litt tomat og agurk.

Lunsj: Ørret med seterrømme og agurk.

Mellommåltid: Paranøtter

Middag: En ovnsbakt form av baconbiter, brokkoli, blomkål, matfløte og ost.

Kveldsmat: En omelett laget av egg, creme fraiche, baconbiter el skinke, purre og ost, servert med en salat.

Viktig å drikke mye vann når man har et slikt kosthold. Nyrene har behov for god gjennomskylling når man er i ketose.

Ketostix (en type urinstix) koster ca 60 kr på apoteket og er et godt hjelpemiddel for å se om man gjør det riktig.

En tommelfingerregel er at man skal innta 15-20 g karbohydrater pr dag (men ketosegrensen blir ansett for å være 50-60 g karb. pr dag, så man kan spise mer). Proteininntaket bør være 1 gram pr kg kroppsvekt, eller litt mer hvis man trener. Fettinntaket bør være høyere (i gram) enn proteiner og karbohydrater tilsammen.

Mvh Juni :D
Last edited by Juni on Fri Nov 20, 2009 23:36, edited 1 time in total.
[i]Delt glede er dobbel glede, delt sorg er halv sorg[/i]

User avatar
Tina
Administrator
Posts: 2554
Joined: Thu Sep 21, 2006 00:29

Post by Tina »

Leo123 wrote:

En diett på egg og bacon med litt salat til.... kan jo umulig være sunt.
Mulig du misforstod meg her.
Jeg tenker ikke på denne kuren som en sultediett, snarer tvert i mot.
Det jeg sier er at jeg etter å ha inntatt to måltider og da kun har kommet til lunsjen så blir jeg så mett at jeg nesten ikke blir sulten igjen den dagen, og dermed ikke har fått spist så allsidig som jeg ønsker.

Men det er mulig at magen må sprenges ut litt for å få plass til mer.
Jeg er vandt til å spise 2 havreknekkenbrøf fra morgenen av, og 2 til lunsj og så en middag for så å spise 2 knekkebrød igjen til kvelds.
Å spise så mektig mat så tidlig på dagen gjør at det føles som om jeg har spist to middager som aldri går ut av kroppen "satt på spissen".

Men jeg skal prøve å kutte ut kjøttet til lunsj og heller spise fet fisk og spare kjøttet til middag/kvelds.

Får se om det hjelper på :-)

Takk for gode tips, Juni :-) Fint å få gode tips til meny over en dag.
Jeg har tenkt å gi det en uke ihvertfall, så får jeg se om jeg kommer til å fortsette.
Hilsen en stappmett Tina, som til slutt ble sulten igjen og spiste mer til kvelds ;-)
-Sammen er vi sterke-

User avatar
Tøtta
Stamgjest
Stamgjest
Posts: 411
Joined: Sun Aug 27, 2006 18:13

Post by Tøtta »

Jeg var 14 dager på ketolyse dietten. Gikk ned 1-2 kg selv om jeg hele tiden var i ketose (sjekka dette hver kveld med urinstrips). I ettertid har jeg forstått at denne kuren er mest effektiv på de som er mer enn 10 kg overvektige, noe jeg i utgangspunktet ikke var. Kuren ble derfor feil for meg! Nå spiser jeg mere etter Fedon L sine anbefalinger. Har kuttet ut stivelse i form av hvitt mel, pasta, potet og ris. Det gjør at jeg klarer å holde vekta og t.o.m også gå noe ned i vekt, dog langsomt :)
En liten bivirkning som er jeg er veldig fornøyd med er at mage-/tarmsystemet fungerer fenomenalt godt for første gang på maaaange år! Enda en grunn til å følge Fedons prinsipper! Jeg er langt fra fanatisk. Har rett og slett lagt om til et kosthold som øker velværet i hverdagen :)
Stivelse er rene rottegiften for meg. Jeg blåses opp 1-2 buksestørrelser, og magen blir øm og vond. Forstoppelse og elendighet er ikke godt i tillegg til det andre jeg sliter med. Et liv uten stivelse er derfor rene nirvana :P

Leo123
Husvarm
Husvarm
Posts: 93
Joined: Wed Oct 03, 2007 23:31

Post by Leo123 »

Tina wrote:
Leo123 wrote:
Mulig du misforstod meg her.
Jeg tenker ikke på denne kuren som en sultediett, snarer tvert i mot.
Det jeg sier er at jeg etter å ha inntatt to måltider og da kun har kommet til lunsjen så blir jeg så mett at jeg nesten ikke blir sulten igjen den dagen, og dermed ikke har fått spist så allsidig som jeg ønsker.

Men det er mulig at magen må sprenges ut litt for å få plass til mer.
Jeg er vandt til å spise 2 havreknekkenbrøf fra morgenen av, og 2 til lunsj og så en middag for så å spise 2 knekkebrød igjen til kvelds.
Å spise så mektig mat så tidlig på dagen gjør at det føles som om jeg har spist to middager som aldri går ut av kroppen "satt på spissen".

Men jeg skal prøve å kutte ut kjøttet til lunsj og heller spise fet fisk og spare kjøttet til middag/kvelds.
En av "bivirkningene", som jo er en fordel er at man blir lengre mett av å spise mer fett og proteiner, og ikke minst får man jevnere blodsukker.

"Dofrekvensen" min har også gått drastisk ned, kan gå dager, uten ubehag mellom hver gang.

For meg går grensen ved ketose. Ramler jeg ut av ketose så er jeg tilbake der jeg alltid har vært, med økt fatique, muskelsmerter og hele pakka. I tillegg, siden jeg nå har dette kostholdet, så får jeg en heidundranes magesjau hvis jeg putter i meg karboer/sukker.

En gang glemte jeg meg, noe som skjer av og til, og spiste et eple som sønnen min ga meg. Dagen etter satt jeg nesten mer på do en noe annet.

Prøvde meg også på en "pause", dvs noen dager uten ketose, ble også total katastrofe med magesjau i flere dager pluss full oppblomstring av ME symptomer.

For meg har ketose sålangt vært min redningsplanke ut av ME. Har absolutt ME fortsatt men nå på ett nivå som gjør at jeg fungerer mye mer og bedre en før. Har begynt litt tilbake i jobb etter at jeg la om kostholdet. Men det må sies at jeg generelt har hatt en bedring over årene, kostholdet har på en måte vært den siste biten som skulle til.

Tenk det! :D

Men det krever litt innsats, og man bør vel ha ett normalt forhold til mat i utgangspunktet slik at man ikke blir helt "nazi". Og det er også en stor fordel om man er av typen som liker mye forskjellig og ikke har fordommer i forhold til mat, for man må utvide horisonten mye for å ikke gå drittlei, det er ikke bare bare når potetene, brødet, pastaen, godteri osv forsvinner ut av kostholdet.

Juni
Rotfast
Rotfast
Posts: 2020
Joined: Sun Apr 22, 2007 15:27

Post by Juni »

Leo123 wrote:

Prøvde meg også på en "pause", dvs noen dager uten ketose, ble også total katastrofe med magesjau i flere dager pluss full oppblomstring av ME symptomer.
Jeg opplevde akkurat det samme. I forbindelse med et selskap og at jeg oppholdt meg noen dager hos andre, bestemte jeg meg for å ta en pause for ketosen. Jeg har ikke spist frukt under ketosen (som hadde vart i to mnd) og det har vært et stort savn. Derfor gikk jeg litt amok med frukten. Jeg spiste to pærer og to bananer i løpet av kvelden. Jeg fikk så sinnsyke magesmerter, diare og ble knalldårlig. Jeg holdt på å besvime da jeg satt på do. Jeg var kaldsvett og gråblek i huden. Jeg tenkte først at det kunne ha noe med frukten å gjøre, men synes det var rart at jeg skulle bli så dårlig. Men det er kanskje vanlig at man blir så dårlig hvis man gir kroppen sukkersjokk etter å ha vært uten sukker og raske karbohydrater lenge?

Mvh Juni
[i]Delt glede er dobbel glede, delt sorg er halv sorg[/i]

Post Reply