Jøss, det var spennede lesing. En krigsseiler i slekten er jo konge i seg selv! Må ha vært veldig traumatisk å bli torpedert ute i nattemørket under andre verdenskrig!
Ikke funnet noen konger i vår slekt enda, men en haug med baroner og grever etc. på min kones side. Mine svigerforeldre visste det ikke selv, så det var ekstra morro å finne ut av. Så nå kaller jeg kona konsekvent for baronessen!

Frederik Ferdinand Clüver som bodde på Stadsbygd (Brødreskift gård) er direkte ane av min kones far. Han er av ren adelslekt hvor alle hans aner er av adelslekt helt tilbake til år 1000 om enn ikke enda lenger bakover. Det begynner å bli vanskelig å finne noe når man nermer seg år 1000! Adelen giftet jo seg utelukkende med hverandre, og det var jo mye adel i europa i middelalderen. Frederik levde på 1700 tallet i norge, og absolutt ALLE hans aner har etternavn som starter med "von ett eller annet". De mest kjente jeg har funnet er von Keyserligt og von Slippenbach, men det er mange flere navn hvor jeg finner historie. Går man 6 genrasjoner bak Frederik så er det 62 familier involvert som stamfedre. Alle er av adelslekt. Vi snakker tysk, nederlands, tysk-baltisk adel (Westfalia), og svensk adel mm.. I Frederiks tid var jo adel avskaffet for lenge siden, og hans norske kone er den første jeg finner av "dødelig" blod i den slekta. Veldig spennede å grave i dette. På min side fant jeg også en kar som har vært slått ridder av paven (Torbjørn Slede Oma f. 1225), den slekta har vært det som kalles fogder o.l. og mange av de har jobbet i det gamle norske "rettsvesenet" (ala Gulating). Jeg visste heller ikke om dette og nå har jeg virkelig fått blod på tann når det gjelder slektsforskning.