Hva betyr diagnosekoden?

Moderators: tomers, Simira

eardstapa

Hva betyr diagnosekoden?

Post by eardstapa »

Har du fått en epikrise med en diagnosekode (ICD-10) du ikke kjenner?
Her kan du finne ut hva den betyr

Milou
Administrator

Post by Milou »

Finnes det en oversikt over refusjonskoder? Jeg tenker da på kodene leger oppgir på resepter.

For moro skyld prøvde jeg å sjekke mine, men det ble helt feil: Tidlig stadium av trakom, lett dysplasi i skjede, og traumatisk amputasjon av ankel og fot! :mrgreen:

Det var ICPC-koder som var oppgitt, men jeg finner altså ikke noe søkbart register over disse. Fikk meg en god latter i alle fall!
* Milou *

Eirran
Administrator

Post by Eirran »

En alfabetisk oversikt over ICPC-diagnoser finner du her:

http://www.kith.no/sokeverktoy/icpc-2/b ... etisk.html

Fra og med side 64 i denne http://www.kith.no/upload/1895/ICPC-2-bok_110304.pdf er kodene listet systematisk.

Milou
Administrator

Post by Milou »

Takk, Eirran! :tob:
* Milou *

Solgløtt
Blomstrer
Blomstrer

Post by Solgløtt »

Så at me og kronisk tretthet , begge har A04.
Virket litt rart på meg, men.....
TTT (Ting Tar Tid)

Eirran
Administrator

Post by Eirran »

Solgløtt:

Jeg tror du skal huske på at dette er fastlegenes diagnosesystem.
For en fastlege kan det være vanskelig å skille mellom ME og kronisk tretthet så lenge det ikke fins noen diagnosetester.

Og de er nødt for å skrive en kode på sykemeldingen.

Solgløtt
Blomstrer
Blomstrer

Post by Solgløtt »

Da kan det kanskje være at flere "ting" har A04 koden ?
Lette egentlig etter koden for kronisk utmattelses syndrom. Fant ikke det, der
TTT (Ting Tar Tid)

Eirran
Administrator

Post by Eirran »

Ja, de sykdommene som er listet opp som A04 er:

Asteni INA, Generell tretthet, Kraftløshet, Kronisk tretthet, ME (myalgisk encefalomyelopati), Myalgisk encefalomyelopati, Postviralt tretthetssyndrom, Postviralt utmattelsessyndrom, Slapphet, Slapphet/tretthet, Svakhetsfølelse generell

I de offisielle klassifikasjonssystemene fins ikke sykdommen Kronisk utmattelsessyndrom.

Da er et for meg enda mer uforståelig at det er nettopp det navnet som brukes i "dagligtale" om ME.
Men det er en helt annen diskusjon :)

Rasmus
Husvarm
Husvarm

Post by Rasmus »

Eirran wrote:Ja, de sykdommene som er listet opp som A04 er:

Asteni INA, Generell tretthet, Kraftløshet, Kronisk tretthet, ME (myalgisk encefalomyelopati), Myalgisk encefalomyelopati, Postviralt tretthetssyndrom, Postviralt utmattelsessyndrom, Slapphet, Slapphet/tretthet, Svakhetsfølelse generell

I de offisielle klassifikasjonssystemene fins ikke sykdommen Kronisk utmattelsessyndrom.

Da er et for meg enda mer uforståelig at det er nettopp det navnet som brukes i "dagligtale" om ME.
Men det er en helt annen diskusjon :)
Det er vel slik at spesialisthelsetjenesten bruker ICD-10. Der er koden G93.3 Postviralt utmattelsessyndrom - Godartet myalgisk encefalomyelopati. Står ikke noe om kronisk, altså, men postviralt og ME er da inkludert i teksten....

Fikk omsider denne koden etter å ha vært utredet i det vide og brede. Og nær et år etter at Paul Kavli hadde satt diagnose, men uten å bruke noe kodesystem. Kavli har så vidt jeg forstår ikke den formelle kompetansen som kreves for å bruke ICD, selv om han er blant de fremste legene når det gjelder realkompetanse. Han bruker vel evt ICPC-2 dersom alle relevante prøver og utredninger alt er gjennomført.

Eirran
Administrator

Post by Eirran »

Rasmus:

Ja det var hele mitt poeng at ICD-10 IKKE bruker KUS som betegnelse, selv om det er den mest vanlige i "dagligtale" (dessverre).

Historisk kommer dette "rotet" (min mening :) ) av at Simon Wessely (engelsk psykiater) i sin tid forsøkte å så tvil om ICD-10-koden G93.3 (en enkelt og grei "innføring i problemet" kan du finne her: http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1015463 )

Paul Kavli er utdannet kirurg, derfor er han vel verken kvalifisert til å klassifisere sykdom under Nevrologi via ICD-10 og bruke ICPC-2 som almennleger bruker.
Det er nok kanskje grunnen til at han ikke oppga noen kode.
[url=http://www11.nrk.no/urort/user/?id=30627]Du må værra frisk for å værra sjuk[/url]

Jakobine
Husvarm
Husvarm

Re: Hva betyr diagnosekoden?

Post by Jakobine »

Min lege bruker koden ICPC-2 P29, og når jeg slår det opp, står det følgende:

P29Psykiske symptomer/plager IKA
korttekst: Psykiske symptomer/plager IKA
inkl: avvikende atferd
dårlig hygiene
hallusinasjoner
mistenksomhet
multiple psykiske symptomer/plager
spiseforstyrrelser IKA
vrangforestillinger

Og nå angrer jeg på at jeg gjorde dette nå, for nå er jeg sint og lei meg, for her kjenner jeg meg ikke igjen! IKKE en god måte å begynne natten på :cry:

(Det skal sies at hun har gitt diagnosen navnet "slitenhetssyndrom" ...)

Kan jeg spørre hvilke diagnoser dere andre har hatt i påvente av en me-diagnose? Jeg skjønner jo at legen må slrive noe på sykemeldingen, men jeg føler meg mistrodd når hun skriver at det er psykisk. Og så begynner jeg jo å lure på om det er derfor hun er så opptatt av at jeg skal holde meg i aktivitet ...??

kristina
Husvarm
Husvarm

Re: Hva betyr diagnosekoden?

Post by kristina »

Jeg har koden A04 hos fastlege, og har hatt denne på sykmeldingen siden jeg ble sykmeldt. (før jeg fikk diagnosen me) Hos psykologen har jeg 69.3. (Nå skriver ikke hun ut sykmelding da, men jeg ser at hun skriver det på andre papirer.)

Jakobine: Ja skjønner at du synes dette blir helt feil, når du ikke kjenner deg igjen i beskrivelsen av koden!

Post Reply