Blodprøver, analyser, referanseområder - Sjekk "Blåboka

Moderators: tomers, Simira

Post Reply
123 GT
Husvarm
Husvarm

Blodprøver, analyser, referanseområder - Sjekk "Blåboka

Post by 123 GT »

Jeg ser det er mange som sliter med å forstå hva diverse blodprøve-resultater betyr, osv. Alle laboratorier har en såkalt "Blåbok" som inneholder det meste av opplysninger som er av interesse. Noen laboratorier har lagt sine blåbøker ut på internett, og etter min mening er Haukeland Universitetssykehus's Blåbok den mest brukervennlige.

http://www.helse-bergen.no/search/handboksok.asp

Hovedårsaken til at jeg mener denne er den beste, er p.g.a. søkemulighetene. Her kan du f.eks. bruke et hvilket som helst søkeord med eller uten "trunkering" (tror det er det det kalles....).

F.eks. hvis du ønsker å vite noe om hvilke prøver som kan si noe om binyrebark-problematikker så kan du bruke følgende søke-string: binyrebark*, og da vil du få opp 17 treff (noen av de samme analysene blir listet to eller tre ganger fordi Haukeland har flere laboratorier som kan analysere de samme prøvene).

PS! For ordens skyld minner jeg om at:
1) Alle offentlig tilgjengelige blåbøker inneholder kun de mest vanlige analysene.
2) Referanseområdene varierer noe fra laboratorium til laboratorium.
Med vennlig hilsen
123 GT

[b]"En primærlege er en lege som kan ingenting om nesten alt, mens en spesialist er en lege som kan alt om nesten ingenting."[/b] [i]fritt sitert etter 123 GT[/i]...... :wink:

mamsen
Har mange innlegg
Har mange innlegg

Post by mamsen »

Dette var flott 123GT
klem mette
Bak skyene er himmelen alltid blå !

Post Reply