Hvordan kan jeg få en personlig assistent?

Her kan du lese og skrive om BPA (borgerstyrt personlig assistent), Uloba og hvordan gå frem for å søke om både hjemmehjelp og annen praktisk bistand.

Moderators: Stjernøye, Suebird

Jen
Husvarm
Husvarm

Re: Hvordan kan jeg få en personlig assistent?

Post by Jen »

hjerter wrote:
Mirabell wrote: Bare pass på, hvis du har barn, å formulere deg på en måte som ikke gjør at det kan se ut som om du ikke klarer å ta av deg barna dine (har hørt om tilfeller der de sendte bekymringsmelding til barnevernet på grunnlag av slik søknad).
JA, det er VELDIG viktig! hadde kordinator fra kommunen her og var LIVREDD for barnevernet...det gjør at jeg tar meg veldig sammen og blir sykere etterpå, men verdt det for barnevernet blir jeg ihvertfall syk av...
Huff ja, jeg har hatt kontakt med barnevernet pga bekymringsmelding ang min sønns hudsykdom, siden han ser så skitten ut(selv om han bader/dusjer hver dag) Dette var en grusom belastning for oss, og jeg tok meg ekstremt i sammen ved møtet, og gjorde meg friskere enn jeg var. Heldigvis ble saken henlagt. Ja, jeg ønsker hjelp, men ikke i fra barnevernet, barnevernet gir meg bare angst, selv om hun dama var utrolig koselig. Naboen hadde noen fra barnevernet som var ufyslige. Og så klart kan barnevernet være til hjelp for mange. Men det virker som at de som virkelig vil ha hjelp/trenger hjelp, ikke får det.

BPA hadde vært veien til et bedre liv. Hva er forskjellen fra bpa i kommunen, og bpa ULOBA?
Litt er bedre enn ingenting

lena fra sør
Fast plass
Fast plass

Re: Hvordan kan jeg få en personlig assistent?

Post by lena fra sør »

BPA gjennom kommunen, vil si at det er kommunen som lønner den ansatte, så han blir komunalt ansatt. Gjennom ULOBA er det de som lønner og papirene går gjennom dem.
Jobben er den sammen og det er jammen ikke rare forskjellen. Litt flere rettigheter med ferier og slit i ULOBA har jeg hørt.

Jeg har aldri tenkt på barna at jeg ikke må nevne dem. For jeg strekker jo aldri til. Og vi har aldri hørt at kommunen eller noen andre har nevnt barnevernet, selv ikke når vi klagde.

Håper dere får hjelp

Post Reply