Pers. ass og hjemmehjelp

Her kan du lese og skrive om BPA (borgerstyrt personlig assistent), Uloba og hvordan gå frem for å søke om både hjemmehjelp og annen praktisk bistand.

Moderators: Stjernøye, Suebird

Post Reply
crix
Er av og til innom
Er av og til innom

Pers. ass og hjemmehjelp

Post by crix »

Føler bare for og skrive :shock:
Har hatt BPA i fjord 22 t i uken, men da var det faktisk slik at kommunen anbefalte min bpa og gå igjennom mitt medisins skap for og lete etter dop, for de trodde jeg var neddopet siden jeg hadde på solbriller. Jeg prøvde da en periode uten briller, nettop for frykten at jeg skulle bli stemplet som en narkoman:-) Det funka jo dårlig for jeg måtte kaste ned på smertestillende i hauger å lass for å klare meg uten..

Utenom spurte saksbehandler om min assistent hadde noe formening om hva som foregikk på soverommet til meg og min ektefelle, om jeg hadde energi til ja...

og saksbehandler noterte hvert eneste besøk jeg var på. dvs var jeg på apoteket for et av barna måtte ha paracet, sto det i vedtaket ' .... er nå frisk nok til og gjøre ditt og datt, så henne passere bil i den og den farten, og kl slett... det ble notert over alt hvor jeg var faktisk... og det var jo temmelig uheldig tenkte jeg igjennom året at jeg hele tiden når jeg fikk krefter til og komme meg ut av senga ble møtt av saksbehandler og noterer mine steg. Men jeg skjønner nå at det dreide seg om psykelig bessatlig het og førte til personforfølgning. Jeg orket pga dette ikke kjempe for og ha BPA mer, og har nå på 5 mnd ikke sett saksbehandleren som jeg hele tiden ''tilfeldig'' møtte på før.

Saksbehandler ønsket også at min bpa skulle finne punkter for og gi til barnevernet, for at barna skulle bli tatt fra meg. Da kom det f eks frem at jeg hørte kanskje litt høy musikk.......

jeg vil bare si til dere som ønsker bpa, hvertfall hvis det er i stokke.......... DET ER IKKE VERDT D! Du får brev i posten ang møter, seminar, kurs og hvor og hva de har observert av deg 2 ganger i uken, og svarer du ikke opp disse brevene så er du ikke ''istand'' til og være arbeidsleder, og får brev ang dette............ :-) nå får jeg hjemmehjelp, og har vert våken hele natta for jeg gruer meg så forferdelig. Jeg prioterte og vaske d jeg orket i helgen, og brukte de musklene som gjorde minst vondt og bruke Og ser nå at at det er jo de gjøre oppgavene hjemmehjelpen fikk lov å gjøre. og jeg har kun 5 t i uken, så nå kommer de snart og jeg aner ikke hvor jeg skal begynne, for jeg får ikke lov og sette de til oppgaver jeg trenger som med en pers ass. kommer aldri til og funke:-( har aldri vert så sliten på lenge

Ole-mann
Bærer frukt
Bærer frukt

Re: Pers. ass og hjemmehjelp

Post by Ole-mann »

Velkommen til forumet! :-)

Kan ikke du få ektefellen din til å ta kontakt med kommunen og gi beskjed om at dere kontakter advokat og går til avisene hvis de fortsetter å blande seg inn i privatlivet? En BPA har ikke noe med privatlivet ditt å gjøre, såvidt jeg vet?

hjerter
Rotfast
Rotfast

Post by hjerter »

:shock: :shock: :shock:

Dette er grunnen til jeg har kuttet all kontakt med hjelpeapperatet og aldri mer skriver under på noen verdens ting innen f.eks. Psykiatrien.

Jeg er overrasket, men samtidig ikke for opplevd så mye dritt selv.

Aldri hatt det så jævlig som da jeg hadde kontakt med psykiater og barnevernet var inni bildet.

Noen ganger tenker jeg at jeg ikke ville blitt så stk uten slike opplevelser for det tapper for krefter.

Jeg fikk igjennom at de skulle ta blodprøver av meg når legen så hvor stressa jeg ble av uinprøver, men jeg ville selv vise at jeg var ikke rusa....virket veldig rusa på mitt sykeste.

Var befriende å levere rene prøver, men de tappa så mye blod at de stoppa det, men jeg har dette vise tilbake på nå for kom inn bekymring om rus i den tiden alle prøvene var rene!

Kutt ut hele hjelpen, de hjelper deg jo ikke!

Blir så sint!!!
Tenk at det er 3 år siden jeg ble medlem her og fremdeles kriger mot de samme symptomene...

Mirabell
Fast plass
Fast plass

Post by Mirabell »

Crix, jeg mener det der er klart brudd på taushetsplikten. En BPA har taushetsplikt, og kan heller ikke gå til kommunen (selv om kommunene betaler BPA) med slike opplysninger. Dette er virkelig ille å høre. Jeg ville meldt vedkommende tror jeg.

Selv har jeg hatt BPA i flere år, og er kjempeglad for ordningen. Det fungerer bra på alle måter, og taushetsplikt har jeg selvsagt diskutert grundig med assistentene. Men jeg har helt klart en annen kommune enn din....

crix
Er av og til innom
Er av og til innom

Post by crix »

Ja, mye bra å lese her;-) d er d som er problemet i 6 år har jeg nå hatt kommunal hjelp, og nå i november når de kutta det ut og jeg ikke fikk mer brev om hvor jeg hadde befinni meg til diverse klokkesletter, så ble jeg MYE bedre. Og da sier de at det er fordi jeg hadde BPA og dermed var d godt for meg. mens sannheten er at jeg var kjempe langt nede under BPA oppstyret, og når jeg fikk svar at saksbehandleren ikke skulle observere meg mer- ble jeg chill og ikke redd for at hun skulle stå å filme meg hvis jeg orket å vaske badet en dag. altså hu saksbehandleren der var psykelig besatt av meg.......... men jeg tror kanskje jeg skal sende brev til de øverste i kommunen og be dem gjennomgå saken......... det har vert en vanvittig påkjenning og kamp for og få hjelp samtidig så er det så givende for livet med m.e og få den. hvis den bare kunne blitt gitt riktig. saksbehandleren sa til og med til meg at kommunen hadde dårlig råd og derfor ikke kunne slenge inn timer. og sa faktisk også at om det oppsto en akutt situasjon der jeg skulle til doktoren for en time jeg måtte møte på, så kunne ikke min bpa skrape is av vindu på bilen for meg for og kjøre meg. da måtte mannen min komme hjem fra jobb og gjøre det. PSYCKO

Gila
Husvarm
Husvarm

Post by Gila »

For ei stund sia hadde jeg møte med Helse og velferdstjenesten i Trondheim kommune. Møtet var på kontoret til fastlegen min. Ei venninne har ei venninne som har BPA, hun anbefalte meg på forhånd om at jeg ikke måtte møte de alene hjemme hos meg. Hun som styrer med BPA er veldig vanskelig. Og det var hun. Det var et annet menneske der også som jeg ikke fikk med hvem var. Det ble et møte med utrulig masse info og motargumenter MOT mitt behov for BPA. Jeg skulle heller ha støttekontakt, hjemmehjelp, hjemmesykepleie, burke frivillighetssentralen , kontakte kultur og fritid, kontakte et velferdsenter, bestille matvarer fra butikk, kjøpe ferdig middag(og jeg som nesten ikke tåler noen matvarer) etc etc (her trenger jeg en BPA for å administrere alle forslagene deres ). Jeg ble totalt forvirret og sa at jeg ikke skjønte hva de snakket om i perioder og at vi måtte avslutte for jeg er for dårlig. Legen min prøvde å oppsummere og samle infoen, men hele møtet var gjennomsyret av at jeg ikke trengte BPA, dette var for funksjonshemmede som skal på jobb, og IKKE MINST de har ikke aning om hva ME innebærer. Spørsmålene de stilte avslørte dem. Etter mye forklaring om behov og funksjonsnivå, sa de spesielt at en støttekontakt kunne ta meg med på kino og teater. jeg ble rystet, og fortalte dem at jeg ikke hadde krefter til å gå på hverken kino eller teater.

Legen min vil at vi ikke skal gi oss, men dette orker ikke jeg. Jeg er for syk til å ta den kampen.

Da møtet ble avsluttet, marsjerte BPA-konsulenten ut av kontoret uten å si adjø til meg. Den andre hadde vett nok til å ta meg i hånden.

Gu, jeg er så lei av bli møtt av negative og ukyndige og kompetansesvake på ME.

hufsamor
Groddfast
Groddfast

Post by hufsamor »

Hjelpe og trøste :shock:

Stakkars dere!

Jeg vet det ikke hjelper stort, men her får dere en virtuell klem :klem:

lena fra sør
Fast plass
Fast plass

Post by lena fra sør »

Huff,, må legge igjen en god klem jeg også :klem:
Vannvittig at dere må oppleve dette. Grusomt......
Føler med dere.
Jeg fikk BPA tilslutt,, takke være minn mann og familie.

solskinnsbolla
Husvarm
Husvarm

Post by solskinnsbolla »

Jeg må komme med en liten "solskinnshistorie" her. Jeg tok i fjor kontakt med kommunen fordi jeg så at jeg trengte hjelp hjemme. Jeg så for meg at jeg kanskje fikk 2 timer hjemmehjelp, annenhver uke - som jeg måtte betale egenandel på selv... Men etter hjemmebesøk og samtale med kommunen anbefalte de meg å søke BPA. Og innen det var gått en mnd hadde jeg fått innvilget 10 timer pr uke og en BPA kunne starte umiddelbart. Dette fungerer veldig bra,og jeg føler at jeg selv er sjefen, det er jeg som disponerer timene og får gjort det JEG har behov for - uten å føle neg invadert eller overstyrt på noen måte. Så systeme funker i noen tilfeller, gudsjelov!

Post Reply