Ventetid fra BPA er innvilget til assistenten begynner

Her kan du lese og skrive om BPA (borgerstyrt personlig assistent), Uloba og hvordan gå frem for å søke om både hjemmehjelp og annen praktisk bistand.

Moderators: Stjernøye, Suebird

Post Reply
inaktiv bruker
inaktiv bruker

Ventetid fra BPA er innvilget til assistenten begynner

Post by inaktiv bruker »

Når man har fått søknadden innvilget og valgt tilbyder, sånn ca hvor lang tid bør man regne med at det tar? Jeg har forstått at jeg må delta på to dagers kurs og en del møter før intervjuing av assistenter. Hvis det er slik at det tar noen måneder så er jeg redd det blir for mye for meg. Jeg hadde håpet på et hurtigere opplegg, men dette er visst opplegget for syke.

lena fra sør
Fast plass
Fast plass

Re: Ventetid fra BPA er innvilget til assistenten begynner

Post by lena fra sør »

Joda :wink:
Når jeg fikk BPA innvilget, gikk alt på skinner.
Siden jeg hadde en "kandidat" til jobben slapp jeg å gjennom flere møter.
Han signerte kontrakt med Kommunen,, og begynte med det samme.

Jeg fikk også tilbud om et "2-dagers kurs" som gikk på dette med å være arbeidsgiver, sjef osv. Valgte det viktigste og tok noen korte dager. Jeg forsto på min saksbehandler at kurset var valgfritt, men ment som info og lære.
Men mann lærer jo litt underveis :wink:
Har du en som eventuelt kan jobbe for deg, så tror jeg det blir enkelt. Da slipper du/kommunen å lyse ut en stilling.

Lykke til. BPA er blitt min redning.
Men skjønner at ting fort blir mye.
For meg/oss, var det aller verst og bli hørt og få søknaden gjennom.

inaktiv bruker
inaktiv bruker

Post by inaktiv bruker »

Jeg har fått beskjed om at kurset er lovpålagt, at jeg ikke kan ha BPA om jeg ikke har tatt kurset....
Dessverre har jeg ingen kanditat klar, det tar vel litt tid å få inn søknadder og velge ut en. Jeg ønsker meg veldig en stillegående BPA, så jeg må vel bare smøre meg med tålmodighet. Det er vel verdt det til slutt.

hopeful
Husvarm
Husvarm

Post by hopeful »

Jeg fikk også vite at dette kurset var obligatorisk å delta på før oppstart av BPA. MEN, kurset er for arbeidsleder av BPA, noe som vanligvis er brukeren selv. Men dersom man selv er for syk til å klare å delta på kurset, så kan man jo oppnevne andre som arbeidleder. I mitt tilfelle ble Mannen arbeidsleder og dro på kurset. Har du noen rundt deg i nettverket som kan dra på dette kurset og " på papiret" bli arbeidsleder - foreldre, en venn etc. Lykke til!

Post Reply