Kan forelder være BPA?

Her kan du lese og skrive om BPA (borgerstyrt personlig assistent), Uloba og hvordan gå frem for å søke om både hjemmehjelp og annen praktisk bistand.

Moderators: Stjernøye, Suebird

Post Reply
Vannflaske
Stamgjest
Stamgjest

Kan forelder være BPA?

Post by Vannflaske »

Jeg har fått innvilget BPA. Tror ikke jeg orker å gjennomføre intervjuer, og jeg gruer meg til å bruke mye energi på å bli kjent med en ny person og lære opp han/henne. Finnes det noen måte å søke om at mor (eller far) kan være BPA? Kommunen har sagt at foreldre bare kan være tilkallingsvikar. Om ikke mor kan, kan f.eks. søsken, tanter, nevøer osv?

feria
Husvarm
Husvarm

Re: Kan forelder være BPA?

Post by feria »

Jeg lurer på det samme, og også om familie generelt kan være det? Jeg vet at venner kan være assistenter ihvertfall.
ME-diagnose fra ME/CFS-senteret OUS mai 2013. Syk siden tidlig tenår.

bethen
Stamgjest
Stamgjest

Post by bethen »

Jeg tror dere må søke kommunen dersom det er familiemedlemmer. Jeg vet ikke hvilke kriterier som tilsier at man skal få kunne bruke familiemedlemmer som assistent. Før evt. Henvendelse til kommunen om dette ville jeg ha søkt råd hos Uloba (hvis dere har BPA via Uloba) og hørt hvordag dere skal gå frem.

Jeg har det inntrykket at det bare skal brukes i tilfeller der drn fast ansatte er syk. Men kan hende er det noen unntak.

Det er en forutsetning for å ha BPA at man skal kunne være arbeidsleder, noe som bla. innebærer å ansette og lære opp assistenter. Ha medarbeidersamtaler, følge opp sykemeldinger osv. Hvis man ikke klarer det kan familie være arbeidsleder for deg, det heter fungerende arbeidsleder. Kan ikke familien din hjelpe deg med ansettelsesprosessen og opplæringen?

Lykke til!

Hilsen Bethen

Vannflaske
Stamgjest
Stamgjest

Post by Vannflaske »

Takk for svar!

http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/do ... ?id=445628
Der brukeren selv står for utvelgelsen, vil kommunen ha adgang til å stille som vilkår at disse ikke ansettes. Kommunen kan imidlertid selv åpne for å ansette nærstående som assistenter dersom man i enkeltstående tilfeller finner at det er hensiktsmessig.

Vannflaske
Stamgjest
Stamgjest

Post by Vannflaske »

Fikk brev fra komunen i dag. Det er ikke lov til å ansette hverken søskenbarn, venner eller noen man kjenner godt. Så tullete regler! Det hadde jo spart oss for mye enrgi om man kunne ansette noen man kjenner godt så slapp man å bruke opp energien på å bli kjent med en ny person og lære opp denne personen.

lena fra sør
Fast plass
Fast plass

Post by lena fra sør »

Hei Vannflaske.

Når jeg fikk BPA fikk jeg kommunen til å ansette en god venn av familien. Ikke en av mine, venninner,, men vi kjente personen godt. Og jeg brukte nettopp dine kriterier,,, jeg orket ikke forholde meg til en ny person. Heller ikke mine to små barn.
Det gikk :to:
Prøv igjen. Tror ikke det er så "strengt" som nære familiemedlemmer.

Post Reply