Kan man få også praktisk bistand fra et privat firma?

Her kan du lese og skrive om BPA (borgerstyrt personlig assistent), Uloba og hvordan gå frem for å søke om både hjemmehjelp og annen praktisk bistand.

Moderators: Stjernøye, Suebird

Post Reply
Mirabell
Fast plass
Fast plass

Kan man få også praktisk bistand fra et privat firma?

Post by Mirabell »

Kan man, i likhet med BPA, få praktisk bistand fra et privat firma, som kommunen så betaler? Forstår det slik at noen av dere har en slik ordning?

Er egenandelen i tilfelle den samme?

Kan man selv velge (kreve) å få bistand eller BPA fra privat leverandør istedenfor en kommuneansatt?

Andebecca
Stamgjest
Stamgjest

Re: Kan man få også praktisk bistand fra et privat firma?

Post by Andebecca »

Tenker du på ULOBA kanskje? Om du går inn på ULOBAshjemme så ligger det en oversikt over hvilken kommuner som bruker dem. Andre kan søke særskilt, men innbilder meg at det kan være vanskelig å få til..

Vannflaske
Stamgjest
Stamgjest

Post by Vannflaske »

Du kan velge et av de firmaene kommunen din har avtale med. Når du får innvilget BPA skal du få en oversikt over tilbyderne. Egenandelen er lik uansett hvilken tilbyder du velger.

Mirabell
Fast plass
Fast plass

Post by Mirabell »

Spørsmålet mitt ble misforstått. Jeg vet at man kan få BPA gjennom private firma. Men begrepet "praktisk bistand" er noe annet enn BPA. Kan man få det som kommunene kaller "praktisk bistand" fra et privat firma også, i likhet med BPA? Og få dette dekket av kommunen?

Vannflaske
Stamgjest
Stamgjest

Post by Vannflaske »

Praktisk bistand også ja, du skal få velge tilbyder. Prisen skal være lik uavhengig av hvilken tilbyder.

Julie
Stamgjest
Stamgjest

Post by Julie »

Det er vel det som ofte kalles "fritt brukervalg"? Og har stort sett hørt om det fra Oslo, men det kan komme av at jeg leser Aftenposten innimellom ;)

Her er en reportasje som snakker litt om det å kunne velge privat tjenestetilbyder av hjemmetjenester, som betales på samme måte som kommunal hjemmehjelp så vidt jeg skjønner. Ser ut som det i hovedsak er de større byene som har et slikt tilbud?
http://byavisa.no/2010/11/09/derfor-kjo ... emmehjelp/
He attacked everything in life with a mix of extraordinary genius and naive incompetence, and it was often difficult to tell which was which. (Douglas Adams)

Post Reply