Søknad om BPA. Noen råd?

Her kan du lese og skrive om BPA (borgerstyrt personlig assistent), Uloba og hvordan gå frem for å søke om både hjemmehjelp og annen praktisk bistand.

Moderators: Stjernøye, Suebird

Post Reply
rakella
Husvarm
Husvarm

Søknad om BPA. Noen råd?

Post by rakella »

Jeg skal søke om BPA og lurer på om det er noen som har erfaring med å søke selv til kommunen eller har bedre erfaringer med å gå igjennom ULOBA? Jeg har mest lyst til å sende en søknad og legge ved erklæringer fra fastlegen og ergoterapeuten og så håpe på det beste. Hvis jeg har forstått det rett må jeg igjennom to hjemmebesøk hvis jeg velger ULOBA. Et fra kommunen og et fra ULOBA. Tenker at det er enklere og mindre slitsomt hvis jeg prøver selv, men da er det kanskje større fare for avslag?

Jeg er sikker på at både legen og ergoterapeuten skriver gode erklæringer som anbefaler BPA assistent for meg, men vet at bydelen sikkert vil prøve å avslå hvis de har mulighet for det. Snakket med hun som hadde ansvaret for søknader og hun sa først at det sansynligvis ville bli avslag da jeg ikke har hjemmehjelp fra før. Frem til nå har min mann gjort alt, men det blir altfor slitsomt for ham i lengden når han er i full jobb. Jeg trenger også mye mer hjelp enn det han har mulighet for å gi.

Hun jeg snakket med i bydelen kom mer på gli da jeg fortalte at jeg har endel tilbud fra NAV og bydelen fra før: jeg har uføretrygd, grunnstønad, hjelpestønad, tt-kort og hjelpemidler i hjemmet. Har en funksjonsevne på max 15% og trenger hjelp til det meste i hjemmet. Hun sa at jeg kan jo sende inn en søknad og så kommer det noen på et hjemmebesøk.

Går det an å koble inn ULOBA i en klageprosess hvis en får avslag? Synes det hele tiden er så mye en må søke om og så altfor lite krefter, men føler ikke jeg kan gi opp. Vet at hverdagen min ville bli mye bedre hvis jeg hadde hatt en BPA assistent.

Er det noen som har erfaringer de vil dele om søknadsprosessen til BPA assistent, enten gjennom ULOBA eller hvis dere har gått gjennom det på egenhånd? Er glad for alle innspill til hva jeg bør gjøre. Får ergoterapeuten som skal skrive en erklæring for meg på hjemmebesøk i morgen. Er første gang hun skal skrive en slik erklæring så hadde vært fint hvis jeg kunne gitt henne noen tips til hva hun må ha med i en slik erklæring.
Tro på dine drømmer....
....for drømmer kan bli sanne

huldra
Fast plass
Fast plass

Post by huldra »

Hvordan gikk det? Fikk du BPA eller ble det avslag? Svaret mitt er sikkert for sent for deg, men for andre: Advokaten min sier at ved avslag på søknad om BPA kan man gjennom sosialkontor få dekket kostnad til bruk av advokat på anken (for de som ikke får fri rettshjelp).
Med vennlig hilsen
:rs: HULDRA

Emme
Blomstrer
Blomstrer

Post by Emme »

Etter det jeg vet om andre som har søkt er det ekstremt vanskelig å få BPA.

Er det noen som har fått innvilget nok timer og som ikke har støtt på problemer?
[url=http://emhsten.blogspot.com]Emme[/url]

rakella
Husvarm
Husvarm

Post by rakella »

Jeg fikk ikke innvilget BPA i første omgang, men det var pga mitt eget valg. På hjemmebesøket fra bydelen kom det frem at Oslo kommune ikke lenger kan sette i gang nye avtaler med ULOBA. Da jeg ønsket å bruke dem til å ha arbeidsleder kurs så valgte jeg å heller vente til den tvisten mellom Oslo kommune og ULOBA forhåpentligvis blir over. Derfor valgte jeg på hjemmebesøket å heller motta praktisk bistand, med en garanti på at det kan omgjøres hvis jeg heller ønsker BPA.

Jeg fikk beskjed om at hvis ikke praktisk bistand fungerte godt nok kunne jeg få omgjort vedtaket til å få BPA, men da må jeg igjennom arbeidsleder kurs og annonsere etter assistent selv.

Foreløpig er jeg veldig fornøyd med praktisk bistand, føler det blir nesten det samme som om jeg skulle hatt BPA, og jeg kan lett søke om flere timer (trengte ikke nye legeerklæringer) hvis det jeg har nå blir for lite. Det er samme person som kommer til meg 3 ganger i uken i ca 4 timer hver gang. Det er meg som bestemmer arbeidsoppgavene hennes og hva jeg trenger hjelp til de dagene hun er her. Akkurat nå kjenner jeg at jeg vil fortsette med den ordningen. Jeg slipper å ta arbeidsleder kurset og det private firmaet vil ordne med vikar hvis hun jeg har her fast er syk eller skal på ferie.

Jeg har kanskje vært veldig heldig som har fått det så lett innvilget. Jeg tror det har hjulpet på søknaden at jeg har hatt en veldig grundig legeerklæring som sier at jeg trenger mye hjelp i hverdagen, samt mye informasjon om meg fra Haukeland sykehus, Ullevål og ME-klinikken. Bydelen fikk alt av relevant informasjon fra legen og ergoterapeuten min.
I tillegg skrev min mann søknaden hvor han skrev om alle ting jeg trengte hjelp til hjemme.

Hverdagen min har blitt mye lettere etter at jeg har fått hjelp hjemme på dagtid. Det er veldig godt å slippe å ha konstant dårlig samvittighet for at min mann må gjøre absolutt alt når jeg ikke klarer å bidra med noe. Det er også betryggende for min mann å vite at jeg har den hjelpen jeg trenger på dagtid slik at ikke han bekymrer seg så mye for meg når han er på jobb.
Tro på dine drømmer....
....for drømmer kan bli sanne

Emme
Blomstrer
Blomstrer

Post by Emme »

Det er bra å høre du får såpass mange timer i uka, andre jeg vet om har gjerne fått 7 t i mnd el 3 t i uka, da vanlig hjemmehjelp som kun tørker støv, støvsuger og vasker gulvet.

Tror du er heldig som har fått såpass :D
[url=http://emhsten.blogspot.com]Emme[/url]

Mirabell
Fast plass
Fast plass

Post by Mirabell »

Jeg fikk vite fra min kommune at uansett om jeg ønsker BPA eller ULOBA så må søknaden først gå via kommunen. Er dette normalt?
Jeg fikk også beskjed om at legeerklæring MÅ vedlegges søknaden.

Angel_-
Blomstrer
Blomstrer

Post by Angel_- »

Heisann Mirabell,

Når du søker om Bpa og får det innvilget så betyr dette at du får innvilget "Brukerstyrt personlig assistanse". Så når du har fått dette innvilget via kommunen så kan du noen stede velge om du skal drifte BPA`n igjennom kommunen eller Uloba.

Selv om du har bpa igjennom Uloba, så er det kommunen som innvilger og betaler for dine timer, ditt vedtak. Så derfor må du vel søke kommunen uansett. Uloba er en organisasjon, drevet av og for oss som trenger en personlig assistent. Når du får innvilget personlig assistanse må du kjøpe deg inn i Uloba og bli andelseier der. Så pengene kommer fra kommunen til Uloba.

Håper jeg svarte på det du lurte på! :D
"YOU must be the CHANGE you want to see in the WORLD!"
-Mahatma Gandhi

lena fra sør
Fast plass
Fast plass

Post by lena fra sør »

Hei !!

Jeg søkte kommunen om BPA. Helt på egenhånd. Så ingen annen utvei. Hadde ikke med attest fra legen min heller. Men jeg hadde diskutert det litt med han. Jeg fikk avslag. Anket å ble kaldt inn til møte. Hadde aldri noe møte hjemme. Legen var med på møte. Og da fikk jeg det gjennom. Fungerer topp !! Husk; legg alle "kort" på bordet, kortfattet og enkelt. Men ærlig.

Lykke til videre. Det er en stor lettelse i livet.

Post Reply