Hva skal jeg gjøre når samboeren min går over til fullt...

Her kan du lese og skrive om BPA (borgerstyrt personlig assistent), Uloba og hvordan gå frem for å søke om både hjemmehjelp og annen praktisk bistand.

Moderators: Stjernøye, Suebird

Post Reply
luluthecat
Husvarm
Husvarm

Hva skal jeg gjøre når samboeren min går over til fullt...

Post by luluthecat »

Jeg har begynt å får litt små panikk for hva jeg skal gjøre når samboeren min går over til fulltid på jobb.

Slik som det er nå, har han fri på mandag og fredag. Han kjører meg til diverse timer jeg har (fysioterapeut, psykolog) og er med med på handel for å kjøpe inn mat og dvs.

Jeg har ikke sertifikat. Så er det sånn at jeg klarer ikke gå lenger enn ca. 15 minutt, og klarer heller ikke bære ting.

Er det andre som er i samme funksjonsnivå som meg? Hvordan gjøre dere slike ting? Jeg er vel mest sengeliggende, dvs 6-7 timer i dagen, har ikke rullestol, og er litt redde for å bli fengsel i eget hus.... :(

helt meg selv
Bofast
Bofast

Post by helt meg selv »

Jeg har det litt som deg. Jeg klarer bare kjøre litt selv og er derfor avhengig av sjåfør eller offentlig transport. Heldigvis orker jeg å ta offentlig transport, klarte det ikke før. Finn ut hvordan du enklest kan komme til/fra psyk/fysio og prøv om det er mulig for deg. Evt kan du prøve å få time i helgen eller på ettermiddagene. Hvis det er helt umulig for deg å komme til time ville jeg undersøkt med NAV hvilke rettigheter du har og hvilke plikter de medfører.

Kan du gjøre avtale med en nabo om å kjøre deg mot et lite vederlag?

Handlingen blir ikke noe problem, vil jeg tro. Hvis du/dere skriver handlelister og planlegger middager kan dere handle på kveldene eller i helgene. Med lister tar det ikke lange tiden, i ukedagene på kvelden er det gjerne lite kø, praktisk!

For at du ikke skal få fengselfølelsen i huset ditt tror jeg det er viktig å komme seg ut og variere innholdet i dagene. Du kan f.eks gjøre bestemte ting bestemte ukedager og variere hvilket rom du oppholder deg i.

Planlegg små utflukter som kan gi deg det lille du trenger. Noen ganger er det kanskje nok å sitte på terrassen fem minutter og høre fuglene synge og vinden blåse i håret?

Klem fra meg.
.. med ønske om gode dager!
Bloggen min

berysk
Husvarm
Husvarm

Post by berysk »

Du har rett på drosjerekvisisjon til lege, og psykolog i alle fall. Fysio er jeg ikke sikker på.
Spør NAV.
Du betaler en egenandel på drosje.
Har datter født i 1988 som fikk diagnosen ME etter 2 år i helsesystemet. Hadde kyssesyken da hun var 15 og ble aldri helt frisk etterpå.

luluthecat
Husvarm
Husvarm

Post by luluthecat »

helt meg selv wrote:Jeg har det litt som deg. Jeg klarer bare kjøre litt selv og er derfor avhengig av sjåfør eller offentlig transport. Heldigvis orker jeg å ta offentlig transport, klarte det ikke før. Finn ut hvordan du enklest kan komme til/fra psyk/fysio og prøv om det er mulig for deg. Evt kan du prøve å få time i helgen eller på ettermiddagene. Hvis det er helt umulig for deg å komme til time ville jeg undersøkt med NAV hvilke rettigheter du har og hvilke plikter de medfører.

Kan du gjøre avtale med en nabo om å kjøre deg mot et lite vederlag?

Handlingen blir ikke noe problem, vil jeg tro. Hvis du/dere skriver handlelister og planlegger middager kan dere handle på kveldene eller i helgene. Med lister tar det ikke lange tiden, i ukedagene på kvelden er det gjerne lite kø, praktisk!

For at du ikke skal få fengselfølelsen i huset ditt tror jeg det er viktig å komme seg ut og variere innholdet i dagene. Du kan f.eks gjøre bestemte ting bestemte ukedager og variere hvilket rom du oppholder deg i.

Planlegg små utflukter som kan gi deg det lille du trenger. Noen ganger er det kanskje nok å sitte på terrassen fem minutter og høre fuglene synge og vinden blåse i håret?

Klem fra meg.
Takk for en hyggelig svar. Det var masse god og praktisk ideer :)

Klem :)

luluthecat
Husvarm
Husvarm

Post by luluthecat »

berysk wrote:Du har rett på drosjerekvisisjon til lege, og psykolog i alle fall. Fysio er jeg ikke sikker på.
Spør NAV.
Du betaler en egenandel på drosje.
Ok! Skal se på det! :) Takk :)

lena fra sør
Fast plass
Fast plass

Post by lena fra sør »

Hei )))
Du har rett på "drosjelapper" også. En får utdelt så, så mye i vært halv år. De kan brukes til alt. Sosialt, handlig, osv. Mener du får det gjennom NAV. Vært å søke på. Om ikke kan en jo søke Hjelpestødnad, å bruke pengene på å betale noen for jobben. Det måtte jeg. Nå har jeg fått personlig assisten gjennom kommunen. Veldig godt på mange måter. Lykke til !
Lena fra sør.

Post Reply