Noen spørsmål om BPA og Uloba

Her kan du lese og skrive om BPA (borgerstyrt personlig assistent), Uloba og hvordan gå frem for å søke om både hjemmehjelp og annen praktisk bistand.

Moderators: Stjernøye, Suebird

Post Reply
Mirabell
Fast plass
Fast plass

Noen spørsmål om BPA og Uloba

Post by Mirabell »

Kan man søke om dette selv om man "bare" er langtidssykemeldt og ikke uføretrygdet? Jeg har for tiden en "total kapasitet" på ca 20-25 prosent har jeg papir på fra lege, som kan bekrefte at dette vil ta lang tid.

Hva er det minste antall timer man kan få BPA for?

Er det gratis, eller betaler man en egenandel? Er det inntektsavhengig opp til en viss G?

Kan en BPA gjøre følgende type arbeid:
a) Hente barn i barnehagen? (det ville vært det aller viktigste for meg, for da ville jeg spart mye krefter).
b) Lage middag?
c) Være sammen med barna hjemme mens jeg hviler?
Siste punkt ville gjelde både på ettermiddag/kveldstid og i helger...

Hvis jeg ikke kan få BPA, finns det da noe annet jeg kan søke fra kommunen for det ovenstående?

bethen
Stamgjest
Stamgjest

Post by bethen »

Hei

Bare sett i gang og søk BPA, det tok meg 2 1/2 år å få det innvilget. Håper det går lettere for deg, inntrykket mitt er at de tar hensyn til at du har barn og kanskje du får hjelp litt tidligere.

Jeg hadde et funksjonsnivå på 30% men måtte desverre bli en del dårligere, og nesten ha kjørt samboeren i grøfta, før jeg fikk hjelp.

Det er ikke noe minste antall timer (tror jeg), jeg fikk 8 timer. Det kom en påstand fra kommunen om man måtte ha minst 15 timer - men det stemmer ikke. Jeg har sett mange som har ned mot 8 timer uken.

Jeg har hørt at det er gratis i noen kommuner, og egenandel andre steder. Tror det i så fall er snakk om ca. 1000-1500 kr. Detkan også avhenge av inntekt. Dette må du spørre kommunen din om.

En BPA gjør alt du trenger hjelp til, bare det er tillatt i følge arbeidsmiljøloven... :to:

Jeg skal snart i gang med min nyansatte assistent, og er veldig spent på hvordan det går.

Rådet mitt er at du starter opp dette mens du ennå har litt funksjonsevne. Det har vært tøft for meg med bare 10% å foreta annonsering, kurs og ansettelse. Men nå er alt klart og jeg kan forhåpentlig innhente gevinsten ved at jeg får all den hjelpen jeg trenger i hverdagen. :D

Hjemmehjelp er et alternativ, men de lager ikke mat og følger ikke barn så vidt jeg vet.

Hilsen Bethen

Post Reply