Veien videre - kan dere hjelpe?

Lurer du på om dine symptomer kan stemme med M.E.-diagnose? Her kan du lese om andre som også lurer på det samme, og lese svarene de har fått på sine spørsmål. Du har også muligheten til å stille spørsmål her inne som andre brukere muligens kan svare på. VIKTIG: Ingen her inne kan stille en M.E.-diagnose. Man må igjennom en lang utredning om man mistenker man har M.E., for å få stilt eller utelukket en slik diagnose.

Moderators: tomers, Simira

tomers
Moderator

Re: Veien videre - kan dere hjelpe?

Post by tomers »

Hei du jeg tittet på symptomlisten din og øresus får man enten etter en støyskade eller en høy nakkeskade dvs skade i C4, C3
Jeg hadde selv verking i muskler/ledd, svimmel/uvell, øresus, energitap og energinivæet brukte lang tid på å komme seg opp kan spise et godt måltid for så å bli trøtt igjen osv.
Jeg fikk ut av det en ME diagnose men mente det var en annen forklaring på problemene så jeg sjekket videre da alt stemte med ME, men ikke øresusen.
Så jeg kontaktet dr stokke i oslo og fikk en sjekk der og det viste seg at det var noen instabile nakkeskader som forårsaket disse plagene.
Les mer om instabilitet her
http://drstokke.no/submenu.asp?id=57

Se også symptomene som er veldig like i mange tilfeller,.
«Når du står i dritt til halsen, kan du ikke henge med hodet»

Nysgjerrigpia
Husvarm
Husvarm

Post by Nysgjerrigpia »

Hmm.. Spennende Tomers, men jeg kan ikke huske at jeg har hatt noen grunn til å få en nakkeskade...?

Har vært syk på "ordentlig" nå siste måneden - luftveisinfeksjon - og jeg håpet at jeg da skulle bli ordentlig frisk også, men de samme symptomene kom tilbake dessverre - sår hals/klump i halsen, søvn som sitter i kroppens muskler, liten utholdenhet både fysisk og psykisk (ca to timers intervaller tror jeg før jeg må ha en virkelig timeout - jeg måtte avslutte et møte fordi hodet stoppet opp og jeg ble febervarm i ansiktet) og feberfølelse som stiger ved anstrengelse... Jeg ville dette skulle bli borte med det "ordentlige" syke.... Og legen mener jeg "bare" er mystisk, men fortsetter å ta prøver og å sende meg videre til spesialister for det ene og det andre...

Nysgjerrigpia
Husvarm
Husvarm

Post by Nysgjerrigpia »

Har dessuten hatt hjertebank ved lengre dagers aktivitet - men ikke akkurat rett rundt da anstrengelsen skjedde... Virker nærmest uforklarelig at hjertebanken skal komme og jeg kan ikke helt forklare hva som gjør at det kommer.

Isra
Ny bruker
Ny bruker

Post by Isra »

Du kan feks dra til en Nevrolog nyskjerrigpia. Der kan du bli utredet skikkelig med blodprøver, og bli henvist til andre relevante undersøkelser. Men det viktigste er nok å komme til en forståelsesfull lege, som tar me på alvor osv.. Sår hals, febervarme i ansiktet og lavgradig feber ved anstrengelse er typsik for me.
Jeg er ny her inne, men har hatt me i 14 år. Fikk me etter kyssesyken, og det første jeg merket var at jeg ble svimmel, fikk feberfølelse, sår hals og influensa følelse etter anstrengelse. Drakk kaffe og presset meg til å klare jobb, studier osv. Noe som gjorde meg gradvis dårligere. Nå vet jeg ikke hvordan alle med me reagerer på kaffe, men jeg tåler det ikke.

Lykke til :)

Nysgjerrigpia
Husvarm
Husvarm

Post by Nysgjerrigpia »

Takk for svaret Isra. Jeg tåler egentlig ikke kaffe noe godt, men føler at jeg må drikke det for å komme meg gjennom enkelte perioder.

Det mest skremmende nå er at jeg merker at.. å.. jeg får ikke til å samle tankene mine til å formulere det jeg vil.. OG jeg merker dette skjer oftere og oftere, spesielt om jeg har gått utover lommen av energi som jeg ser ut til å ha. Jeg har en lege som tar meg på alvor og som helt klart ser at på sikt kanskje må vi se på muligheten for at dette er ME, men inntil videre testes jeg for alt mulig annet som det kan være. Han har fokus på mage og så skal jeg sjekke halsen hos spesialist også snart pga langvarig sår hals (klump i halsen).

Tanken på at dette "bare" er en stressreaksjon er der også. Men en stressreaksjon ville vel ikke vært så fysisk...? Jeg tviler og tror om hverandre og det er frustrerende. Jeg skulle gjerne hatt et godt svar på hva det er som feiler meg... Nakken min tror jeg ikke det er, men jeg skal huske på det, Tomers. Stoffskiftet må også utredes virkelig nøye - jeg har vurdert Bjørn Øverbye eller Balderklinikken, men må vente inntil sommeren tror jeg. Spørs hvor desperat jeg blir etter et svar - for jeg begynner jo å lure på om jeg kommer til å klare full jobb...

Nattsvermer
Stamgjest
Stamgjest

Post by Nattsvermer »

Joda, du kan bli så syk som resultat av stress.. Jeg ble det! Kan du ikke gå til Baumann, som er mye rimeligere enn Balder?
Fastlege 2013: Du har ME og bipolar 2
Endokrinolog høst 2014: Blodprøvene forklarer ingen av dine symptomer. Konklusjon: ME eller noe psykisk
Privatlege november 2014: Rister på hodet av de to andre og konkluderer med lavt stoffskifte og binyretretthet
2015: Jeg er på vei til å bli frisk!!!

Nysgjerrigpia
Husvarm
Husvarm

Post by Nysgjerrigpia »

Baumann - hvor er det?

Nysgjerrigpia
Husvarm
Husvarm

Post by Nysgjerrigpia »

Er det på Klinikken for liten og stor..?

Nattsvermer
Stamgjest
Stamgjest

Post by Nattsvermer »

Nysgjerrigpia wrote:Er det på Klinikken for liten og stor..?
Stemmer :)
Fastlege 2013: Du har ME og bipolar 2
Endokrinolog høst 2014: Blodprøvene forklarer ingen av dine symptomer. Konklusjon: ME eller noe psykisk
Privatlege november 2014: Rister på hodet av de to andre og konkluderer med lavt stoffskifte og binyretretthet
2015: Jeg er på vei til å bli frisk!!!

Isra
Ny bruker
Ny bruker

Post by Isra »

Skjønner veldig godt at det er frustrerende nyskjerrigpia. Stress kan gi mye fysiske plager. Har du vært utsatt for langvarig stress før du ble syk? ME diagnosen setter legen først når alt annet er utelukket, og det er bra du har en lege som tar deg på alvor.

Isra
Ny bruker
Ny bruker

Post by Isra »

Det du skrev angående at du ikke klarer å samle tankene for å formulere det du vil, er jo også typisk for ME. Men sikkert hos andre tilstander også, så utrolig vanskelig da.

Nysgjerrigpia
Husvarm
Husvarm

Post by Nysgjerrigpia »

Jeg har hatt mange år med et stressnivå som har vært veldig høyt både fysisk og psykisk. MEN - jeg har vært utbrent en gang før og dette er annerledes.. Det er dette som er så frustrerende. Og denne feberlignende greia var heller ikke der da. Men legen er på saken. Antar at jeg blir undersøkt opp og i mente fremover. Blir som Dr.House dette..

Post Reply