Kan ME konstateres ved blodprøve?

Lurer du på om dine symptomer kan stemme med M.E.-diagnose? Her kan du lese om andre som også lurer på det samme, og lese svarene de har fått på sine spørsmål. Du har også muligheten til å stille spørsmål her inne som andre brukere muligens kan svare på. VIKTIG: Ingen her inne kan stille en M.E.-diagnose. Man må igjennom en lang utredning om man mistenker man har M.E., for å få stilt eller utelukket en slik diagnose.

Moderators: tomers, Simira

Post Reply
Thlian
Ny bruker
Ny bruker

Kan ME konstateres ved blodprøve?

Post by Thlian »

Var hos legen for noen uker siden og tok blodprøver for å sjekke om jeg har en kronisk tilstand som han sa. På bakgrunn av at jeg sliter med spesielt kalde fingre/likfingre som er utrolig smertefullt på sitt verste.

Nå kom jeg over denne siden og symptomliste på ME ved en tilfeldighet når jeg søkte på kramper/leamus følelse i halsen og en ubehagelig følelse i den delen av brystet som fører til mye raping. I tillegg plages jeg mye med ekstrasystoler/ekstraslag på hjertet som jeg har vært utredet for, med ca 1000 ekstraslag i døgnet. Noe som konstateres som normalt og ikke noe jeg skulle bekymre meg for å bare leve med. Andre kjenner det mindre enn noen, men jeg er en av dem som kjenner diase vwldig godt.

Problemet nå er at jeg føler at jeg holder på å bli gal av disse ekstraslagene i tillegg til all rapefølelsen. Så kjenner jeg meg igjen i veldig mange av symptomene som er listet opp.

Tidligere var jeg også i god form og trente en del og fikl en positiv effekt av den, fikk en boost og følte meg gladere. Men etter at ekstraslagene begynte for over 1,5 år siden så har jeg gradvis begynt å tåle fysisk anstrengelse dårlig og føler at jeg får igjen for det etterpå ved å føle meg helt elendig. Blir fort sliten og går ofte med en slapphetsfølelse, svimmel til tider spesielt ved å snu på hodet. Kvalm til tider, husker dårlig, får ikke med meg beskjeder spesielt godt, sover dårlig. Skal jo sies at sliter med angst men går ikke på medisiner lenger fordi en livstilsendring gjorde livet til det bedre inntil dette begynte å oppstå.

Jobber offshore og er offshore, og deretter blir fortvilelsen større når det ikke er hjelp å søke eller spørre til råds på de ekstra dårlige dagene.....

hufsamor
Groddfast
Groddfast

Re: Kan ME konstateres ved blodprøve?

Post by hufsamor »

Me kan dessverre ikke konstanteres ved blodprøver.
Ta med symptom listen til legen din og hør om du kan få en utredning.
Hvis ikke han tar det alvorlig, prøv privat lege

Simira
Moderator

Post by Simira »

ME er en utelukkelsesdiagnose, det vil si at du må sjekkes for en god del andre sykdommer (med veldig like symptomer) som KAN påvises ved hjelp av ulike tester, før man kan sette ME-diagnose. Og for det må du i tillegg oppfylle diagnosekriteriene. Det krever en ganske grundig utredning.

Kakefatet
Husvarm
Husvarm

Post by Kakefatet »

Hei. Ekstraslag er et helve*** å leve med. Har selv mye ekstraslag, og mange her inne har det. Jeg har vært innlagt flere ganger pga det, på det værste hadde jeg over 30 ekstraslag i minuttet, og hvert eneste et var som en hammer i brystet ilag med adrenalinsfølelse som knocka ut hele systemet. SÅ, ekstraslag vet jeg litt om. Det GÅR over. Det er ofte værre i perioder. Hvor lenge periodene varer kan variere. Du kan be om å få prøve betablokker å se om det har noe effekt på deg, men betablokker har også en bakside om at en kan bli litt slapp ( vertfall til å begynne med ) og det er ikke like interessant for alle. Ivertfall ikke om man er slapp som et udyr fra før. Eneste tipset jeg har er å akseptere de. Ikke tenk på de, men bare aksepter at de er der. Stress fører ofte til mye mer ekstrasystoler, ilag med røyk, koffein osv. Du KAN prøve Q10 tilskudd, noe forskning på feltet viser at Q10 kan hjelpe noen med ekstrasystoler. Regner med du har tatt mye blodprøver og ingen av de viser mangler. Ekstraslag kan hos mange være kroppens måte å fortelle deg at noe ikke er som det skal, som for. eks at du mangler noe, eller at du stresser for mye, sover for lite osv. Tenk over din livssituasjon om det er noe som kan føre til dette. Psyke og kropp (soma) henger ihop. Uten tvil.

Om du har ME, vel, det er et veldig godt spørsmål. Desverre er det ingen blodprøve som kan påvise det, de vet jo enda ikke hva ME er for noe. Det kommer seg, og kan se ut til at puslespillet blir lagt bit for bit, men det er nok en lang vei å gå enda. ME er en utrolig kompleks sykdom, og svært vansklig å forholde seg til for helsevesenet, noe fordi at den er så forskjellig fra individ til individ og noe fordi at den har så uendelig mange symptomer. MEN, der er symptomer som går igjen og igjen hos pasienter med ME. For din egen del så bør du håpe at du ikke har det, det er en grusom sykdom. Og svært utfordrende å leve med. En annen ting er utredning. Det tar år å få en utredning. Ofte er det mange individ som aldri havner på en ME diagnose pga inkompetanse i helsevesent og av og til er det andre veien akkurat pga det samme.

Om du har seriøse bekymringer for at det kan være M.E så bør du ta opp det med fastlegen din. Har du en dyktig fastlege så kan litt om sykdommen så stiller han nok mye spørsmål rundt symptomene dine og henviser videre etter det. Har du en tulling som fastlege som desverre veldig mange er så blir du ledd av og blir fortalt at M.E ikke er noe sykdom ( selv om forskning har påvist MYE endringer i kroppen til en ME syk ). Får du sistnevnte så skift lege med en gang. Du skriver at du har problemer med angst. Jeg ville ha fått bukt med dette før jeg tok opp ME med fastlegen. De har veldig fort for å avskrive alt til angst / depresjon.
Angst og depresjon kan føre til veldig mange av symptomene som en ME syk har. Sliter du mye mot angst bør du kanskje vurdere medisin mot det. Angst er helt forferdelig og ødeleggende. Anbefaler Cipralex da det ofte er angst dempende.

Post Reply