ME?Sykdomsfølelse

Lurer du på om dine symptomer kan stemme med M.E.-diagnose? Her kan du lese om andre som også lurer på det samme, og lese svarene de har fått på sine spørsmål. Du har også muligheten til å stille spørsmål her inne som andre brukere muligens kan svare på. VIKTIG: Ingen her inne kan stille en M.E.-diagnose. Man må igjennom en lang utredning om man mistenker man har M.E., for å få stilt eller utelukket en slik diagnose.

Moderators: tomers, Simira

Post Reply
Julieblomst
Husvarm
Husvarm

ME?Sykdomsfølelse

Post by Julieblomst »

Har I dag Vært til utredning for me hos Aasen. Stemte med alt han spurte meg om.Men det var en ting jeg ikke var helt sikker på om det var sykdomsfølelse. Jeg sa at jeg ofte nyser, kjennes ut som jeg har noe I halsen ofte,men ikke direkte influrnsafølelse.men at jeg ikke føler meg frisk kunne jeg si og uggen kan stemme.Kan man da ha ME?

Nattsvermer
Stamgjest
Stamgjest

Re: ME?Sykdomsfølelse

Post by Nattsvermer »

Følelsen av å ha noe i halsen er klassisk for stoffskiftesykdom. Dessverre er en ofte syk ganske lenge før dette slår ut på blodprøver..
Fastlege 2013: Du har ME og bipolar 2
Endokrinolog høst 2014: Blodprøvene forklarer ingen av dine symptomer. Konklusjon: ME eller noe psykisk
Privatlege november 2014: Rister på hodet av de to andre og konkluderer med lavt stoffskifte og binyretretthet
2015: Jeg er på vei til å bli frisk!!!

Julieblomst
Husvarm
Husvarm

Post by Julieblomst »

Nattsvermer wrote:Følelsen av å ha noe i halsen er klassisk for stoffskiftesykdom. Dessverre er en ofte syk ganske lenge før dette slår ut på blodprøver..
Jeg har lavt stoffskifte,og er medisinert. Det jeg mente var slimete I halsen,ikke at det nødvendigvis er noe der.......

Spørsmålet er vel egentlig om man kan ha me uten tydelig sykdomsfølelse/influensafølelse. Jeg trodde man kunne ha utmattelse og symptomforverring og ikke nødvendigvis sykdomsfølelse ifølge Canadakriteriene.

Nattsvermer
Stamgjest
Stamgjest

Post by Nattsvermer »

Det har jeg ikke noe svar på.. Men jeg ser at mange med LS blir bedre på naturlige medisiner, flere og flere blir ikke bra på syntetisk som Levaxin. Veldig ofte fordi binyrene svekkes av LS, og da er ikke Levaxin bra..
Endokrinolog høst 2014: Blodprøvene forklarer ingen av dine symptomer. Konklusjon: ME eller noe psykisk
Privatlege november 2014: Rister på hodet av de to andre og konkluderer med lavt stoffskifte og binyretretthet

HeltUtmattet
Stamgjest
Stamgjest

Post by HeltUtmattet »

Nå er det vel ikke ukjent at lavt stoffskifte for mange gir utmattelssymptomer. LS er jo en autoimun sykdom hvor imunforsvaret angriper egne celler i kroppen.

Så spørs det da om ikke ME også kan være en slik form for autoimun sykdom. Blir spennede å se det endelige resultatet av pågående multistudeie på Haukeland.

Ellers leser jeg flere steder at mange med LS ikke blir friske nok ut fra slik vi medisinerer LS i norge. I USA virker det som om de har kommet lengre, da det er mere vanlig å medisinere ut fra symptomer, og ikke ut fra om TSH, FT3 og FT4 er innenfor de vide europeiske verdiene. Er dette forresten noe du jevnlig følges opp på? Ber du om å få se dine egne blodverdier hver gang?

Jeg synes det er bra du tar dine symptomer på alvor jeg, og kontakter fastlege for å utelukke noe alvorlig.

Lykke til videre!

Nattsvermer
Stamgjest
Stamgjest

Post by Nattsvermer »

20 av de med LS har ikke antistoffer, altså har ikke alle en autoimmun form for sykdommen. Den kan da kureres :)

Julieblomst
Husvarm
Husvarm

Post by Julieblomst »

Har autoimmun type men er godt medisinert og fikk for 1 uke siden konstatert ME.

Post Reply