Kan noen hjelpe? Har vært syk lenge. Trenger råd/tips!

Lurer du på om dine symptomer kan stemme med M.E.-diagnose? Her kan du lese om andre som også lurer på det samme, og lese svarene de har fått på sine spørsmål. Du har også muligheten til å stille spørsmål her inne som andre brukere muligens kan svare på. VIKTIG: Ingen her inne kan stille en M.E.-diagnose. Man må igjennom en lang utredning om man mistenker man har M.E., for å få stilt eller utelukket en slik diagnose.

Moderators: tomers, Simira

karoline37
Ny bruker
Ny bruker

Kan noen hjelpe? Har vært syk lenge. Trenger råd/tips!

Post by karoline37 »

Hei :)

Litt om meg:

Desember i fjor begynte jeg å kjenne at jeg var svimmel, hjertebank, tungpustet, brystsmerter osv. Fastlegen min sendte meg til en hjertespesialist, og der fant de ingen ting (jeg er ung, røyker ikke, ingen hjertefeil i familien, ikke overvektig, trener osv.) Etter dette ble brystsmertene litt bedre, men utmattelsen fortsatte og ble bare verre og verre. Jeg fortsatte å trene og drikke alkohol på fester osv. Jeg kjente vel at jeg tålte alkohol mye dårligere, ble fortere full og veldig redusert dagen etterpå. Livet fortsatte som normalt, mye stress med eksamener og skole. I mai toppet det seg helt. Jeg var så svimmel, sliten og følte meg utrolig rar. Vanskelig å konsentrere seg, problemer med hukommelse, vanskelig å bedømme avstander. Den 18 mai var jeg på legevakten og da var jeg så utmattet at jeg så vidt klarte å reise meg opp, og husket ikke nesten hva jeg het, hvilket år det var osv. Jeg dro hjem til foreldrene mine (der er også fastlegen min). Etter en blodprøver viste det seg at jeg hadde høye leververdier. Etter litt videre utredning kom det frem at jeg hadde kyssesyken (i leveren visstnok, fikk ikke så veldig vondt i halsen). Så lå jeg rett ut i en måned. Svettet og ristet, fikk nesten ikke i meg mat (var veldig kvalm), fikk ikke sove, var engstelig hele tiden, veldig utmattet, ekstrem hodepine (trykkende). Jeg gikk ned veldig mye i vekt og var ekstremt redusert. Så begynte jeg å føle meg litt bedre. Formen kom seg veldig, og ca. etter en måned begynte jeg å trene litt igjen, men tok det veldig forsiktig med alkohol. Så etter noen uker med at formen var bedre, skulle jeg flytte fra en leilighet til en annen og livet begynte å bli ganske stressende igjen. Nå er brystsmertene tilbake for fult (kjennes ut som et trykk i brystet), er tungpustet, og føler meg veldig utmattet. Tankene har også blitt litt "tåkete" igjen...

På dette tidspunktet vet jeg vel ikke helt hva jeg skal gjøre. Har god oppfølging hos fastlegen, men føler meg engstelig hele tiden. Når man har brystsmerter tenker man vel som oftest det verste...Men føler at jeg er godt utredet! For tiden ligger jeg rett ut hver dag, prøver å få inn en liten tur til butikken hver dag, men noen dager sliter det meg også helt ut. Begynner å bli litt deprimert. Føles ut som livet er satt på vent...

Setter veldig stor pris på om noen der ute kan fortelle hvis de har hatt lignende erfaringer, råd osv. Trenger noen å prate med... Har ellers et godt støtteapparat, kjæreste, foreldre og venner. Men alle rundt meg er nok, som meg, litt forvirret over hva som skjer med meg. Uvisstheten tærer også veldig på meg.

På forhånd tusen takk for all tilbakemelding! :)

Nattsvermer
Stamgjest
Stamgjest

Re: Kan noen hjelpe? Har vært syk lenge. Trenger råd/tips!

Post by Nattsvermer »

Hei! Jeg har et godt råd til deg - prøv mariatistel. Det er en urt du får kjøpt i kapsler på helsekost, og den bygger opp leveren din igjen etter den enorme påkjenningen den har vært igjennom. Jeg har nå brukt den i 2 måneder, og ble anbefalt av min privatlege å bruke den i et halvt år til. Jeg merker allerede bedring og bedre toleranse for alkohol. Du kan også se om du får tak i tørket ringblomst som du kan trekke te av, den styrker også leveren :)
Fastlege 2013: Du har ME og bipolar 2
Endokrinolog høst 2014: Blodprøvene forklarer ingen av dine symptomer. Konklusjon: ME eller noe psykisk
Privatlege november 2014: Rister på hodet av de to andre og konkluderer med lavt stoffskifte og binyretretthet
2015: Jeg er på vei til å bli frisk!!!

karoline37
Ny bruker
Ny bruker

Post by karoline37 »

Ok. Tusen takk for tips! Det skal jeg absolutt prøve :-)

Nattsvermer
Stamgjest
Stamgjest

Post by Nattsvermer »

Legen min anbefalte den også til en venninne av meg som skal utredes for ME nå, hun har hatt kyssesyken. Jeg tror mange blir varig syke fordi leveren ikke kommer seg. Ta 2-3 kapsler på kvelden, da du spesielt i begynnelsen kan bli ganske slått ut av dem. Anbefaler deg også å unngå sukker så godt du kan :)
Endokrinolog høst 2014: Blodprøvene forklarer ingen av dine symptomer. Konklusjon: ME eller noe psykisk
Privatlege november 2014: Rister på hodet av de to andre og konkluderer med lavt stoffskifte og binyretretthet

karoline37
Ny bruker
Ny bruker

Post by karoline37 »

Skjønner. Det kan nok godt stemme, har vært syk lenge nå. Skal ta en tur innom helsekostbutikk i morgen :) Spiser veldig sunt om dagen, holder meg unna fett, sukker, koffein osv.

swimfan
Stamgjest
Stamgjest

Post by swimfan »

Spør om utredning for POTS. Postural Orthostatic Tachycardia Syndrome.

Noen har det og ikke ME og noen har begge deler. Det du beskriver tyder mer i retning POTS.

Kan være vanskelig å få utredning for dette. Kikk på Facebook for norsk gruppe om det for mer info.

Nattsvermer
Stamgjest
Stamgjest

Post by Nattsvermer »

karoline37 wrote:Skjønner. Det kan nok godt stemme, har vært syk lenge nå. Skal ta en tur innom helsekostbutikk i morgen :) Spiser veldig sunt om dagen, holder meg unna fett, sukker, koffein osv.
Veldig bra! Vanlig mettet fett skal du ikke være redd for, det er bare sunt for oss. Men godt å høre at du holder deg unna sukker og koffein. Jeg trapper ned på koffein nå, det er ingen lett ting, jeg føler meg som en sånn tyggis du ser som er tråkka ned i asfalten :P

Gi gjerne en tilbakemelding på hvordan det går med deg!

Lois
Fast plass
Fast plass

Post by Lois »

Hjelper disse urtene, selv om man har normale lever prøver? Og hva er det som blir bedre ved disse urtene? Utmattelse, smerter eller andre ting? Vil gjerne høre erfaringer! Jeg ble syk etter kyssesyke, nå ME, men har hele tiden hatt normale leverprøver....

Lois
Fast plass
Fast plass

Post by Lois »

NAttsvermer: hvordan fikk du påvist binyretretthet? Og evt hvor? Og hva slags behandling får du?
Tusen takk hvis du svarer :)

Nattsvermer
Stamgjest
Stamgjest

Post by Nattsvermer »

Hei Lois! Jeg fikk det påvist hos privatlege Annegret Baumann i Oslo. Hadde veldig lav morgenkortisol og noe høyere på kvelden, og lavt av både dhea, progesteron og andre binyehormoner. Hos henne betyr ikke blodprøver alt, hun går mye ut ifra symptomer og sykehistorie. Og de norske referansegrensene bryr hun seg ikke om. Er du innafor i det offentlige kan det godt være hun mener at en verdi er for høy eller for lav. Derfor tror jeg mariatistel kan hjelpe deg :) Men om du går til Baumann får du en helhetlig behandling og god oppfølging :)

Behandlingen er som regel ortomolekylær, vitaminer og naturpreparater. Jeg har til enhver tid ca 10 bokser stående, og tar masse B12. Tatt hurtigvirkende i 9 måneder og skal nå over på depot fordi jeg ikke lenger kjenner at effekten blir borte før jeg får ny sprøyte. For binyrene er lakrisrot hovedgreia.

Lois
Fast plass
Fast plass

Post by Lois »

Takk for svar! Jeg bor langt fra oslo, men skulle gjerne gått til noen som ser litt utenfor boksen ja ;)

Nattsvermer
Stamgjest
Stamgjest

Post by Nattsvermer »

Det kan hende hun tar alle konsultasjoner over telefon. Jeg bor en time fra Oslo, og var bare på klinikken første gangen. På kflos.no finner du kontaktinfo, du kan jo sende en mail og spørre? Hun er rask til å svare :)

Post Reply