Muskelsmerter og muskelspenninger

Lurer du på om dine symptomer kan stemme med M.E.-diagnose? Her kan du lese om andre som også lurer på det samme, og lese svarene de har fått på sine spørsmål. Du har også muligheten til å stille spørsmål her inne som andre brukere muligens kan svare på. VIKTIG: Ingen her inne kan stille en M.E.-diagnose. Man må igjennom en lang utredning om man mistenker man har M.E., for å få stilt eller utelukket en slik diagnose.

Moderators: tomers, Simira

Post Reply
prognosis_negative
Ny bruker
Ny bruker

Muskelsmerter og muskelspenninger

Post by prognosis_negative »

Hei!

Jeg har et spørsmål vedrørende ME/CFS diagnostisering, spesielt om kriteriet "muskelsmerter". Jeg har lenge plages med muskelspenninger, musklene i skuldre, mage, ansikt, hals, osv, er nesten alltid spent, og spenningene blir sterkere når jeg anstrenger meg eller blir utmattet. Dette gjør jo nødvendigvis vondt, men kvalifiserer det som muskelsmerter når man utfører en diagnose?

Det tok forsåvidt en lang stund før jeg forstod at det var spenninger, det måtte hjelp til fra en psykomotorisk fysioterapaut før jeg forstod hvor anspent jeg er, og nå har jeg litt kontroll over det hele gjennom å utføre dyp avspenning/meditasjon hver dag.

Er det noen andre som har noe erfaring med dette?

HeltUtmattet
Stamgjest
Stamgjest

Re: Muskelsmerter og muskelspenninger

Post by HeltUtmattet »

Hei der! :)

Legger ut link til canada kriteriene som leger bruker når de skal diagnostisere ME/CFS.

http://me-foreningen.com/meforeningen/w ... eriene.pdf

Smerte er allerede nevnt i punkt 4.

Er du forresten ferdig utredet med tanke på din anspenthet. Følger det med skjelvinger eller vridninger av nakke på noe vis. Er nevrolog involvert i utredningen?

Jeg spør bare fordi jeg selv har cervikal dystoni, og det du beskriver ligner på dette. Det finnes i mange varianter. Har hatt min diagnose i 23 år nå. Blir behandlet med botox injeksjoner hver 3. mnd. Du kan bare spørre meg om du lurer på noe i den retningen.

Lykke til!

prognosis_negative
Ny bruker
Ny bruker

Post by prognosis_negative »

Takk for svar! Det var interessant å lese om dystoni, dette var noe jeg ikke har hørt om før, men jeg tror ikke det passer for mine plager. Anspentheten har blitt forklart psykisk så langt, jeg har litt problemer med angst. Men jeg mistenker at det kan være koblet til utmattelse/ME på et eller annet vis, men om det er årsak eller virkning vet jeg ikke...

moo
Husvarm
Husvarm

Post by moo »

Jeg har flukterende smerter i hele kroppen. Spesielt i øvre del av nakke / rygg musklatur. Kan sette seg egentlig over hele kroppen. I tillegg har jeg veldig ofte pulserende muskel spasmer. Har ME-diagnose fra Aker-Sykehus og har vært kronisk syk i ca 5 år (syk i nær 10+ før diagnose).

Det er ikke mye som hjelper meg, men jeg har funnet ut at dersom jeg i dårlige faser tar turen til en flink naprapat nær meg som kjenner diagnosen og utfordringene med "lite trening" så har det hjulpet meg lokalt; men er ingen kur på noen måte. Tar bare lokale spenninger i en periode.

Prøv også å se om varmekrem osv kan hjelpe deg noe. For meg er smertene en del av et stort ME-bilde med mye mas så jeg føler jeg takler smertene bedre enn mye av det andre som feks kronisk svimmelhet / båtfølelse, sosial isolasjon, osv. Men men if life gives you lemons... :-)

Lykke til!

Post Reply