De finner ikke ut hva som feiler meg

Lurer du på om dine symptomer kan stemme med M.E.-diagnose? Her kan du lese om andre som også lurer på det samme, og lese svarene de har fått på sine spørsmål. Du har også muligheten til å stille spørsmål her inne som andre brukere muligens kan svare på. VIKTIG: Ingen her inne kan stille en M.E.-diagnose. Man må igjennom en lang utredning om man mistenker man har M.E., for å få stilt eller utelukket en slik diagnose.

Moderators: tomers, Simira

Ava83
Er av og til innom
Er av og til innom

Re: De finner ikke ut hva som feiler meg

Post by Ava83 »

Takk for svar og info :)
Nå skal jeg til legen i morgen, så da får vi se hva han sier. Tar med utskrift av veilederen. Men vil dere anbefale meg å krysse ut på de symptomene jeg har på listen i forkant av timen? Eller skal han gjøre det?
Så er det viktig for meg å få frem til han at jeg er ikke syk fordi jeg er lei, jeg er lei fordi jeg er syk!

Ole-mann
Bærer frukt
Bærer frukt

Post by Ole-mann »

Jeg synes du bør gjøre det. Du kan skrive ned det som er viktig for deg og du kan be om mer utredning.

Ava83
Er av og til innom
Er av og til innom

Post by Ava83 »

Ole-mann wrote:Jeg synes du bør gjøre det. Du kan skrive ned det som er viktig for deg og du kan be om mer utredning.
Tusen takk igjen, Ole-mann :sol: Nå er skjemaet skrevet ut og krysset av for mine symptomer- Det var mange! Da føler jeg meg litt mer klar for legetime :?

Silver
Husvarm
Husvarm

Post by Silver »

Hvordan gikk det hos legen, Ava83?
Jeg forstår godt at det er vanskelig. Hadde selv ikke så lett for å forklare fastlegen alt sammen, selv om jeg hadde med lister over symptomer og kunne selv se at det stemte med ME. Jeg tok meg sammen to ganger og nevnte det, men hun sa at det kunne jeg ikke ha, siden jeg ikke hadde immunsvikt.
Det tok 3,5 år før jeg endelig fikk diagnosen, etter at en vikarlege henviste meg for utredning for ME bare ved å høre noen få setninger om hvordan jeg hadde det.

Ava83
Er av og til innom
Er av og til innom

Post by Ava83 »

Silver wrote:Hvordan gikk det hos legen, Ava83?
Jeg forstår godt at det er vanskelig. Hadde selv ikke så lett for å forklare fastlegen alt sammen, selv om jeg hadde med lister over symptomer og kunne selv se at det stemte med ME. Jeg tok meg sammen to ganger og nevnte det, men hun sa at det kunne jeg ikke ha, siden jeg ikke hadde immunsvikt.
Det tok 3,5 år før jeg endelig fikk diagnosen, etter at en vikarlege henviste meg for utredning for ME bare ved å høre noen få setninger om hvordan jeg hadde det.
Hei:)
Takk for hyggelig melding!

Det gikk egentlig greit, jeg tror nok legen er litt utdatert på ME informasjon, og han var fortsatt opptatt av at alle symptomene jeg hadde på veilederen også kunne være symptomer ved depresjon. Og synes det var rart et eksempel han kom med, om en lege som hadde sagt til en pasient- heldigvis har du bare ME, det er jo bra, for det er ikke alvorlig som kreft o.l, og det kan du bli frisk av...

Men han sa jeg hadde misforstått sist, at han absolutt ikke tvilte på at jeg var syk, det så han osv, men at man blir så sliten og lei til slutt at psyken gjør at man føler seg verre enn det man er. Og at han som lege måtte innom det temaet. Jeg følte likevel at jeg fikk frem mange gode poeng, og selv om han med de fleste sa at de også kunne være ved psykisk sykdom, så hadde han heldigvis problemer med å svare på feberen.
Jeg var også temmelig bestemt på at jeg absolutt ikke er psykisk syk.

Han henviste meg til nevrolog for utredning, så da er det bare å vente på time der :trøtt:

Ole-mann
Bærer frukt
Bærer frukt

Post by Ole-mann »

Fremskritt! :-)

Ava83
Er av og til innom
Er av og til innom

Post by Ava83 »

Ole-mann wrote:Fremskritt! :-)
Uten din hjelp og informasjon, så hadde jeg vært mye mer usikker hos legen. Tusen takk!! Ja, nå skjer det endelig fremskritt :D

Silver
Husvarm
Husvarm

Post by Silver »

Bra at du kommer til nevrolog. Håper det er en som har litt greie på ME. Jeg var hos åtte stykker uten at de så tegninga. Det var litt sånn "kan du lukke igjen øynene og peke på nesa, ja, da er det ikke noe nevrologisk".
Hvis du ikke får forståelse hos nevrolog, kanskje det er en idé å be om nevropsykologisk utredning. Da jeg hadde vært hos nevropsykolog klappet de endelig igjen med depresjonssnakken.

Ava83
Er av og til innom
Er av og til innom

Post by Ava83 »

Silver wrote:Bra at du kommer til nevrolog. Håper det er en som har litt greie på ME. Jeg var hos åtte stykker uten at de så tegninga. Det var litt sånn "kan du lukke igjen øynene og peke på nesa, ja, da er det ikke noe nevrologisk".
Hvis du ikke får forståelse hos nevrolog, kanskje det er en idé å be om nevropsykologisk utredning. Da jeg hadde vært hos nevropsykolog klappet de endelig igjen med depresjonssnakken.
Uff, det må ha vært en lang og slitsom prosess for deg :cry:
Jeg spurte legen om de hadde peiling dit han henviste meg, og han sa de hadde et ME-team (avdeling) der. Så da får vi håpe han har rett :himle:

Lurer på en annen ting. Jeg har kraftige smerter i rygg, voksesmertelignende smerter i lår og vondt i nakken. Går nå daglig på Pinex forte og neurontin, men synes ikke de tar smertene skikkelig. Hva bruker dere andre av smertelindring? Jeg har tidligere prøvd smerteplaster og ketorax, men det var før jeg opererte bort livmor, og har egentlig ikke lyst til å gå på så sterke smertelindrende igjen.

Silver
Husvarm
Husvarm

Post by Silver »

Ja, det har vært slitsomt og en lang prosess, mest fordi det er så himla tøft å kjempe og argumentere når man er så syk. Men jeg har likevel hatt litt hell, siden fastlegen har støttet meg hele veien, og aldri betvilt det jeg har fortalt. Det var bare litt vanskelig for henne å sette diagnosen. Det fins mange som har hatt en enda tøffere vei til avklaring.
Bra at du kommer et sted med ME-avdeling. Da er det godt sjanser for rett diagnose, tror jeg.

Når det gjelder smerter, har jeg ikke så nye å bidra med. Jeg sliter mest med hodepine. Smerter i kroppen hadde jeg mye det første året, men når jeg tar litt hensyn er det lite av det. Jeg vet det er mange tråder om smertestillende her inne, så hvis du orker å søke litt, finner du nok noe. Evt. kan du legge en ny tråd om det.

Ava83
Er av og til innom
Er av og til innom

Post by Ava83 »

Hvor lang tid tok det fra du ble syk til de satte diagnosen, Silver? Skjønner godt at det må ha vært tøft å stå på sånn mens du var syk :trøtt: Godt at du hadde en støttende fastlege!

Legen skulle ta noen telefoner og rådføre seg litt om andre medisiner, så hører jeg forhåpentligvis fra han snart.

Var forresten på helsenorge og kikket på ventetider til me utredning. 52 uker dit jeg er henvist :shock:

tomers
Moderator

Post by tomers »

Er utrolig mange som ikke helt finner ut hva som feiler de, noen har ME og andre har andre sykdommer, selv fikk jeg ME diagnosen og var ikke fornøyd med det og undersøkte meg videre da det er lettere og gripe tak i problemet når man vet hva som feiler seg.
Nakkesmertene var for meg noe som tydelig ikke var helt standard men jeg var ikke helt sikker da jeg ikke var vant til å være syk og jeg hadde jo ikke vært i en ulykke som jeg kunne huske, men jeg visste at det var mange sykdommer som hadde mye av de samme symptomene.
Men jeg bestemte meg for å undersøke videre da jeg ville ha svar på det med nakken, fikk overtalt legen til å sende meg til MR og der fant de 5 skader i nakken og deretter leste jeg meg opp og fikk sjekket meg via bevegelsesrøntgen og fant ut at jeg også hadde instabile nakkeskader noe som er ganske alvorlig.
disse skadene ga meg utmattelse og alle symptomene ME pasienter har, jeg sov masse, hadde ingen energi, vondt i kroppen osv
Dette hjalp meg nok til at jeg kunne begynne på behandlinger som kunne bedre min hverdag.
Så et tips er ihvertfall å sjekke nakken din grundig
«Når du står i dritt til halsen, kan du ikke henge med hodet»

Post Reply