Har du ME?

Lurer du på om dine symptomer kan stemme med M.E.-diagnose? Her kan du lese om andre som også lurer på det samme, og lese svarene de har fått på sine spørsmål. Du har også muligheten til å stille spørsmål her inne som andre brukere muligens kan svare på. VIKTIG: Ingen her inne kan stille en M.E.-diagnose. Man må igjennom en lang utredning om man mistenker man har M.E., for å få stilt eller utelukket en slik diagnose.

Moderators: tomers, Simira

DragonEye
På øverste hylle
På øverste hylle

Har du ME?

Post by DragonEye »

Hei, alle sammen! Tenkte å starte en tråd med nyttige tips til alle som lurer på om de har ME! Var en av dem selv for ett år siden, og hadde 1000 spørsmål.

Jeg vil understreke at jeg absolutt ikke er noen lege, så mine anbefalinger og råd jeg kommer med, er på grunnlag av egen erfaring og synsing, og mye har jeg også selv lært her på forum, av folk som har vært her lengre enn meg!

Tenkte dette kunne bli en tråd der alle vi som har erfaring ang. utredning, kan komme med innspill og råd. Håper denne tråden vil være til hjelp for mange! :snill: :klem:
Det ordner seg nok! ;)

DragonEye
På øverste hylle
På øverste hylle

Post by DragonEye »

Har du ME?

Hvis du mistenker at du, eller noen du kjenner, kan ha ME – gir jeg deg følgende råd:

1. Les den komplette symptomlisten og kriterier for ME. Kjenner du deg igjen? Er det som å lese om seg selv? Hvis du ikke kjenner deg igjen, er det nok ikke ME. Men dersom du føler at beskrivelsene stemmer, vil jeg råde deg til følgende:

2. Print ut symptomlista, marker alle symptomer som stemmer med deg.

3. Print ut lista over alle prøver som skal taes. Lista ligger her på forum. (Da det ennå ikke er noen diagnostisk test for å påvise ME, må alle andre sykdommer med liknende symptomer utelukkes.)

4. Reis til legen din med disse listene, og be om utredning med tanke på ME. Få tatt alle blodprøvene, og få henvisning til nevrolog. (Nevrologen vil antakeligvis henvise deg til MR og evt. EEG.)

På grunn av lange ventetider hos spesialistene, kan det være smart å sjekke Fritt Sykehusvalg, for å se hvor de har kortest ventetid. Ring gjerne i tillegg, for å bekrefte ventetiden. Få henvisning av fastlegen til det stedet som har kortest ventetid.

I ventetiden kan det være smart å lese seg opp på ME, gjerne på ME-foreningens sider, eller her på forum. Les deg opp på ”AAA” (Aktivitetsavpassing/Energiøkonomisering)

Lev som om du har ME til det motsatte er bevist! Dersom det er ME du har, er det viktig å ikke overanstrenge seg. Det er viktig med mye ro og hvile, lytt til kroppen og ta signalene på alvor!
Det ordner seg nok! ;)

lykkefund
På øverste hylle
På øverste hylle

Post by lykkefund »

FABELAKTIG!!!!

Kjempebra, akkurat det jeg har bruk for :D :D

Stor klem :klem:
jeg må gå mine trinn alene- og jeg skal klare det:-)

http://surekrokodiller.blogspot.com/
http://byskogenkafe.blogspot.com/ sybloggen min

Fairy
Setter rotskudd
Setter rotskudd

Post by Fairy »

Supert initiativ, DE! :tob:

-Fairy-

Milou
Administrator

Post by Milou »

Til deg som lurer på om du har ME:

TA DETTE SERIØST!

Hadde jeg kunnet reise tilbake i tid, er det rådet jeg ville gitt meg selv.

Første gang det ble nevnt at jeg kunne ha ME, høsten 2006, søkte jeg litt på nettet og fant dette forumet. Og ble skikkelig skremt! Tenkte at nei, dette går jeg ikke med på :oops:

Jeg hadde en merkelig forestilling om at hvis jeg lot som ingenting, ville jeg bli bedre. At man ikke skulle grave seg ned i elendigheta osv. Og jeg trodde jeg måtte bruke energi før den forsvant...

Et år senere "gjenoppdaget" jeg forumet. Akkurat i tide! Da var jeg så dårlig at jeg knapt kom meg ut av huset. Er sikker på at hadde jeg ikke klart å stabilisere helsa (med AAA), hadde jeg vært helt sengeliggende nå.

Jeg anbefaler deg å lese alt du orker om ME. Og husk at det er en sykdom fastleger flest vet lite og ingenting om. Ignorer råd om å mosjonere og holde deg i aktivitet!

Les om AAA - aktivitetsavpasning. Det er i bunn og grunn ikke basert på annet enn sunn fornuft, og er det eneste som garantert virker.

Håper at det ikke er ME du har, men som nevnt ovenfor:
Lev som om du har ME inntil det motsatte er bevist.

Lykke til! :D
* Milou *

Milou
Administrator

Post by Milou »

ME-Foreningen: me-forening.no

ME-Nettverket: menin.no
* Milou *

Sommerfugl
Setter rotskudd
Setter rotskudd

Post by Sommerfugl »

Trenger tips og råd om utredning for barn.
Trenger vite alt mulig om det.

Hvor, hva hos hvem. Ikke sånn jeg har hatt det.
Men rolig,ikke skremmende og ikke så mye som jeg måtte gjøre.
Ingen spinalpunktion, det nekter jeg.

Greit å undersøke, og er det noe info rettet direkte mot barn?

Hjelp!

Milou
Administrator

Post by Milou »

Kontaktperson for foreldre / pårørende til barn og unge med ME:

Mette Schøyen i ME-foreningen
* Milou *

Sommerfugl
Setter rotskudd
Setter rotskudd

Post by Sommerfugl »

Tusen Takk Milou :klem:

Solstråle
Fast plass
Fast plass

Post by Solstråle »

MIDT I BLINKEN DENNE TRÅDEN :tob:
for de som er søkende, slipper å søke og lete å slite seg ut for å få de vanligste svareene eller spørsmålene.

Er det noen som kan påta seg å sette inn linken til foredraget til Paul Kavli?? (jeg er ikke så data proff at jeg kan det) Jeg mener den OG kan være til stor hjelp :D
Solstråleklem
EN VENN er en som FORSTÅR din fortid, og har TRO på din fremtid, og RESPEKTERER deg for deg du er I DAG!!!

Kalle føtter
Har mange innlegg
Har mange innlegg

Post by Kalle føtter »

- Kallemor -

Post Reply