Har du ME?

Lurer du på om dine symptomer kan stemme med M.E.-diagnose? Her kan du lese om andre som også lurer på det samme, og lese svarene de har fått på sine spørsmål. Du har også muligheten til å stille spørsmål her inne som andre brukere muligens kan svare på. VIKTIG: Ingen her inne kan stille en M.E.-diagnose. Man må igjennom en lang utredning om man mistenker man har M.E., for å få stilt eller utelukket en slik diagnose.

Moderators: tomers, Simira

DragonEye
På øverste hylle
På øverste hylle

Post by DragonEye »

Tusen takk for innspill og linker, dere! Akkurat sånn jeg hadde tenkt denne tråden! :wink: Bare å komme med mer!
Det ordner seg nok! ;)

Milou
Administrator

Post by Milou »

Når du oppsøker legen pga mistanke om ME, bør du i tillegg til en liste over symptomene dine ta med en oversikt over ditt funksjonsnivå.

Eksempel på punkter:

- Dette klarer jeg på en vanlig dag
- Dette klarer jeg på en god dag
- Dette klarer jeg ikke i det hele tatt

Skriv gjerne også litt om hvor lenge du kan holde på med en aktivitet av gangen og hva som skjer når du overanstrenger deg.

Husk at det er vanlig med forsinket reaksjon - at hvis du gjør noe krevende på tirsdag, kan du bli dårlig på fredag!
* Milou *

sofusen
Ny bruker
Ny bruker

;o

Post by sofusen »

Er det noen som har tips når legen ikke tror på en og sier en stråler av sunnhet? :wink:

Tonje85
Ny bruker
Ny bruker

Re: ;o

Post by Tonje85 »

sofusen wrote:Er det noen som har tips når legen ikke tror på en og sier en stråler av sunnhet? :wink:

Bytt lege, eller få en annen vurdering av en annen lege.

KristinH
Er av og til innom
Er av og til innom

Post by KristinH »

Tusen takk for gode råd!
Jeg er under utredning, og synes dette er vanskelig :(
Let it roll...

hønepøne
Husvarm
Husvarm

Post by hønepøne »

KristinH wrote:Tusen takk for gode råd!
Jeg er under utredning, og synes dette er vanskelig :(
Jeg er også under utredning og synes dette er vanskelig. Fikk avslag på henvisning hos Brubakk, så leter nå etter en annen som er spesialist på ME.
Er det noen som vet om det er spesialister som det ikke er så veldig lang ventetid hos?
Jeg ble sykemeldt i 2005 og går andre året på rehabilitering.
Har hele tiden vært til diverse utredninger pga min helsetilstand, uten at det har vært gjort noen funn som kan forklare alle mine symptomer.
Denne utredningen har tatt så lang tid at jeg nylig har fått beskjed om at jeg blir oppsagt fra jobben min.
Har vært inne på forumet og lest en del og kjenner meg veldig godt igjen.
Er ikke så flink med data, så har ikke turt å skrive noen innlegg.
Blir fort stresset, får hjernetåke og problemer med å finne ord og forme setninger.

snoopy85
Er av og til innom
Er av og til innom

Post by snoopy85 »

når man er på utredning, må man ta MR, og hvorfor det egentlig ? er M.E noe man kan se på MR.?

Luna
Har mange innlegg
Har mange innlegg

Post by Luna »

snoopy85 wrote:når man er på utredning, må man ta MR, og hvorfor det egentlig ? er M.E noe man kan se på MR.?
Nei. men man tar MR av hodet. For bla. anna å utelukke andre sykdommer, + at man hos enkelte kan se forandringerpå spesifikke steder i hjernen, som i en del tilfeller er typsik for ME.

EEG er også vanlig. Da måles hjernebølgene via ledinger festet til hodet.
Det tas primært for å utelukke epilepsi. Men funn som er typisk for ME kan sees her også. jeg fikk påvist et el anna med noe jeg ikke husker hva het. ( he he .typisk dårlig hukommelse hva.)men det hadde med en treghet i hjernebølger som hadde med energi å gjøre..trur eg. :wink:
Den lever best som kan kunsten å slappe av.

Mirabell
Fast plass
Fast plass

Post by Mirabell »

Milou wrote: TA DETTE SERIØST! Hadde jeg kunnet reise tilbake i tid, er det rådet jeg ville gitt meg selv. - -
Jeg anbefaler deg å lese alt du orker om ME. Og husk at det er en sykdom fastleger flest vet lite og ingenting om. Ignorer råd om å mosjonere og holde deg i aktivitet!- -
Les om AAA - aktivitetsavpasning. Det er i bunn og grunn ikke basert på annet enn sunn fornuft, og er det eneste som garantert virker.
Lev som om du har ME inntil det motsatte er bevist.
Milou, jeg er helt enig med deg. Har vært i en liknende situasjon som det du beskriver - bortsett fra at jeg fikk diagnosen for 15 år siden og aldri har håndtert det slik jeg skulle - derfor har jeg den fortsatt i dag. Nå har jeg fått et skikkelig tilbakefall.

Skulle ønske jeg hadde visst det jeg visste i dag, dengang. Men dengang visste man så enda mye mindre enn nå, og det var nesten umulig å finne leger som hadde peil.

Turid
Husvarm
Husvarm

Post by Turid »

hei.jeg er også under utredning,og det er så slitsomt :( kom hjem fra jeløya kurbad i dag etter en mnd der. ble fryktelig syk av treningen. håper ting roer seg litt nå,men det er tvilsomt.skal nå over på rehabilitering. føler at jeg ikke blir hørt :(

Maria_
Ny bruker
Ny bruker

Post by Maria_ »

linken til symptomlista virker ikke:-(

solstranda
Ny bruker
Ny bruker

Re: Har du ME?

Post by solstranda »

hei jeg er ny på forumet her og syns denne tråden var virkelig informativ!! tusen takk!!

Post Reply