Lurer du på om du har ME?

Lurer du på om dine symptomer kan stemme med M.E.-diagnose? Her kan du lese om andre som også lurer på det samme, og lese svarene de har fått på sine spørsmål. Du har også muligheten til å stille spørsmål her inne som andre brukere muligens kan svare på. VIKTIG: Ingen her inne kan stille en M.E.-diagnose. Man må igjennom en lang utredning om man mistenker man har M.E., for å få stilt eller utelukket en slik diagnose.

Moderators: tomers, Simira

Eirran
Administrator

Lurer du på om du har ME?

Post by Eirran »

Dersom du lurer på om du har ME eller ikke, kan dette spørreskjemaet kanskje være til hjelp.

http://www.cfids.org/about-cfids/do-i-have-cfids.asp

Det er dessverre på engelsk og det er viktig som det skrives i starten:

"Only a doctor or qualified health professional can diagnose CFS. This assessment, however, can help you determine whether your symptoms may indicate CFS/ME"

Bare en lege eller kvalifisert helsepersonell kan diagnostisere CFS, men dette skjemaet kan hjelpe deg med å vurdere om dine symptomer kan indikere at du har CFS/ME.

Poppisa
Ny bruker
Ny bruker

hvordan går man frem----

Post by Poppisa »

Hei.
Jeg har i to år nå slitt me ryggproblemer i korsryggen...men det siste året har jeg blitt mer og mer lett syk av div.. og har slitt me svimmelhet,kvalme, utslitthet, konsentrasjonsvansker og hukommelse som svikter tid og annen, ømmhet og smerter i kneene i beina ...og ankler,håndledd,albuer og stivhet i skuldre nakke og ekstrem intens hodepine som ikke er som normalt..iforhold til før..

Jeg har fått endel symptomer som jeg etter råd fra venner har sjekka ut... som ligner på ME... men føler jeg blir uglesett på hos legen på en måte..som hypokonder eller lign..så gruer alltid til å gå dit..men har skiftet leger flere ganger pga dette å ønsker ikke fortsette starte på ny alltid til ny lege som jeg hittil har gjort..det blir for slitsomt..

Men ....tips noen..jeg føler jeg maser på legen å nesten bor der på legekontoret... og at han avfeier ting jeg er plaget me til en eller annen eventuell greie som vil gå over med tiden.. men d har det jo ikke gjort...desverre...
Det har blitt en jeg gruer meg greie å gå til legen.. føler han tar meg alvorlig samtidlig som han ikke gjør det...

som f.eks her om dagen.. min far døde den 13 november.---"R.I.P pappa"...

å jeg alene måtte ordne med alt til begravelsen..da jeg var trygt tilbake i eget hjem igjen så var jeg totalt utkjørt... uten å ha rukket sørge..noe jeg fortsatt ikke har rukket.. men d kommer vel..

jeg fikk høy feber på 41 og slet me feber i tre fire dager før typen sparka mæ ivei til legen.... crp på 100 hadde jeg å fikk apocillin...nå etter to dager i ok form men fortsatt slapp... så er feberen tilbake samt kvalmen og svimmelheten.. jeg har en sønn på 6 år som jeg forguder å gjerne vil gjøre ting med..men det er ikke alltid mamma klarer på det pga at hun er utslitt..så da blir ting kun delvis lek...

nå snakker jeg meg litt bort her å men..d var kort fortalt om mine symptomer... pluss flere...
hva foreslår dere jeg skal gjøre? Føler meg oppgitt og feig og rådløs... vil så gjerne finne ut hva det er som gjør meg så sliten alltid...var jo ikke slik før... :( Går jo tilslutt utover økonomien til oss her hjemme at jeg ikke klarer jobbe...ryggplagene mine utedes og jeg sendes på klurs og diverse men sålangt har d kun slitt meg mer ut.. så ufattelig kjipt...

hjelp meg noen??? Jeg er helt ny her og uten diagnosen ME men en venninde av meg har ME og hun synes jeg har alle symptomer på det å lurer på hvorfor legen min ikke har sett helheten å sjekket ting ut.. ikke vet jeg..må vel gå slik i årevis...sikkert først...sukk...

*oppgitt**
xoxo Poppisa ;0)

LindaJeanett:)
Husvarm
Husvarm

Post by LindaJeanett:) »

Hei føler med deg:) d er kjiipt å høre......
men jeg har d sånn selv, føler meg nesten som hypokonder
føles ut som alle på legekontoret kjenner meg.....
det er flaut nesten å ringe dit....

jeg har endelig fått en diagnose på hva som feiler meg å det er faktisk litt betryggende. jeg måtte ta intinativet selv til å oppsøke spesiallist på dette område for jeg var så lei av å hangle å føle meg syk hele tiden.
jeg leste om ME på nettet å så noen foredrag å kjente meg igjen på alle områder omtrent....
derfor så ble d så interisant.

jeg tok da å sendte en mail til spesialisten
å fikk svar dagen etterpå sendte da livshistoria mi.
så måtte jeg fortelle fastlegen min om dette....
men følte meg bare mere forvirra etter denne samtalen.
jeg trodde kanskje jeg sku videre på noe undersøkelser for å utelukke alt annet......
men neida:( får jeg forståelse????
jeg blir lei å sint!
ikke nok med det, men når han skrev sykemld til meg står d søren meg.
deppresjon/ tretthet på diagnosen:(
diagnosen er jo ME!

hvorfor skriver han ikke det da?????

kjenner frustrasjonen din..........
jeg må bare prøve å leve med dette.....
økonomien spiller mye inn her oxo man blir ikke noe friskere av å tenke på økonomien:( det er en belastning i seg selv!
jeg føler at jeg har satt familien min i en vanskelig situsjon!
å dårlig samvittigheta mi gnager meg dag ut og dag inn.......

mye i livet mitt som har utvikla denne sykdommen!'

hilsen frustrert frøken:) : )

Poppisa
Ny bruker
Ny bruker

til linda jeanett

Post by Poppisa »

Takker for svar...
jeg fikk jo direkte vondt på dine vegne her..å kjente meg ca igjen foruten at jeg aldri har vært inn ny runde til legen etter pappa gikk bort så ME spørsmålet e enda ik omdiskutert med legen..men jeg gruer betraktelig til den samtalen etter tidligere samtaler...nå får jeg vel den der me at pappa e dø så det derfor er depresjon kun eller no slikt:(
trass i at jeg å vær sånn før pappas bortgang..men at jeg itillegg er slitn pga alt i forbindelse med det styret selvfølgelig..men det er en normal sørgeprosess vil jeg tør påstå..og ikke depresjonsrelatert iforhold til symptomer som Normalt IKKE er i forhold til depresjon..

jeg er så energiløs fra før av og sliten så denne kampen er virkelig hard føler jeg..skulel gjerne lånt en frisk energifull kropp til den kampen altså... men men..må klare meg med den jeg har:)
Å leve med det som du sier..
Bare så vondt og synd alt skal ta sånn tid.. og vet jo godt at ME er vanskelig å diagnosere utfra egen jobb ved sykehuset selv.. men man kan vel forvente å bli tatt alvorlig og få utelukket alt annet i det minste..det er vel ikke alskens å be om??

Det er utrolig tungt og kjipt å gå sånn..bekymre seg for ønkonomien å alt.. jeg har gått lenge sånn å har fått gjeld av den grunn i form av inkasso..noe som ikke akkurat letter byrden..:(

Men det positive er at jeg nå iforhold til ryggen min..som jeg først begynte slite med.. er under kvp-kurs ved nav...og dermed får oppfølging til å finne uttav problemene av nav itillegg..kanskje det hjelper meg..får håpe det...

Jeg forsøker idag å pynte til jul litt ...og FORSØKER finne julestemning og kose meg..men det er ikke enkelt når man føler seg helt utmatta og må tvinge seg selv til å tørke støv... legge på en duk eller to.. vaske klær..og lufte bikkja.. snålt at så småtteri av ting å gjøre ska gjøre en så big deal..å æ føle mæ IKKE deppa som legene alltid har trudd de siste åra når æ har forklart situasjonen.. men joda..har slitt me å føle meg deppa også pga økonomien..det skal sies...

men når jeg er lykkelig me kjæresten og min sønn...så forstår jeg ikke legens avgjørelser når han da mener jeg er deprimert men ikke merker det selv...sukk..har tenkt på at jeg muligens kan ha ME siden 2002 jeg...men du ser jo da hvor fort ting går iforhold til lege å alt.. ryggplagene har til tider vært avgjørende for å fungere for meg også..så de har fokusert på det men røntgen og alt slike undersøkelser viser ingenting foruten en liten slitasjeskade som ikke bør påvirke meg så mye som legene sier...jeg er sååå sliten nå av alt d her.. what to do liksom??

man blir så motløs..og JA..deppa tilslutt av en slik kamp som dette:(
Pga bekymringene for øknomien..og det at jeg gjerne vil være mer lekende mamma med min sønn....og ønsker flere barn.. men energien er jo der ikke...:(:(:(

Hvor skal man kunen finne forståelse for at man ikke tør f.eks si at man ikke klarer utføre alt man skulle ønske av lek og slikt med sitt barn..og ikke kun det aller mest nødvendige..alle sier jeg er en god mor men tør ikke si det om energien min ang barnet mitt til legen i frykt for å miste min sønn helt til faren ...da samværet har tidligere alltid vært en typisk "issue"
siden junior var liten...

sukk* nei.. jeg v et til tider ingenting lengre..er bare sliten og oppgitt og motløs tidvis..

men skal atter igjen utnytte d med frikort idag å forsøke få til en legtime til før nyttår så man slipp betale igjen ...for hvem vet.. kanskje jeg får igang noe undersøkelser å slikt på nyåret?? Er jo lov å håpe....
xoxo Poppisa ;0)

Sam
Er av og til innom
Er av og til innom

..

Post by Sam »

Kan en person som er veldig langt psykisk nede, er et mobbeoffer for forferdelige handlinger som gjør at han blir disfunksjonal på mange områder bli diagnosert med ME/CFS?

Jeg vet jeg aldri ville kommet meg igjennom de første testene om jeg hadde det slik, nettopp fordi psykisk helse kan få deg til å føle deg dårlig, eller at du tror du føler deg dårlig (?).

En venn av meg fikk beskjed av legen sin om at han kanskje hadde ME. Sånn helt enkelt: "Du har kanskje ME, din snopp". Er det lovlig å si slik i det hele tatt? Jeg fikk beskjed om at ingen i helsevesenet fikk lov å si ME i en konstaterende setning før etter at jeg faktisk var diagnosert med det på Rikshospitalet.
Every day has its own beauty.

miss piggy
Stamgjest
Stamgjest

Post by miss piggy »

Hei,
Hvor gammel var denne vennen da?
Det er bare de under 18år som får diagnose på rikshospitalet, men det er visst ingen ting i veien for at en barnelege med kunskap kan sette diagnosen selv.
For voksne er det visst ok at en fastlege setter diagnosen, men det er noen retningslinjer. Må ha uttalelse fra et par spesialister eller noe sånt.
Men det er andre her på forumet som vet mer om dette enn meg.
Den som leter finner

miss piggy
Stamgjest
Stamgjest

Post by miss piggy »

Glemte å si at det antagelig alltid må ligge en psykiatrisk vurdering til grunn som skal utelukke psykiske årsaker.
Den som leter finner

LindaJeanett:)
Husvarm
Husvarm

hei

Post by LindaJeanett:) »

Jeg får visst ikke noe ordentlig greie på hva som skjer med meg videre:(
trodde ting sku bli enklere,men d gjør jo ikke det:/
vikarlegen jeg var hos sa d ikke var noen undersøkelser jeg trengte angående ME.... syns d var rart.

neste time jeg hadde igjen hos fastlegen min, sa noe annet. jeg fikk ut frustrasjon til han sa jeg ikke følte at jeg ble tatt på alvor:(
spurte om d ikke var noe jeg måtte videre fortalte at jeg hadde lest litt på nettet om ME å nevnte nevrolog..... han nikka å sa at jeg måtte videre å få en ordentlig sjekk å finne ut om d var me?:/

skjønner liksom ikke helt,virka så skeptisk til ME liksom å virka som han stilte et spørsmålstegn ved Legen jeg var hos,han jeg var hos er jo en kjent lege liksom på område ME så skjønner ikke hvorfor han var slik....

virker som jeg må fortelle hva slags undersøkelser jeg må på osv. er jo egentlig ikke min jobb føler jeg:/¨

det jeg fikk beskjed om sist gang var at jeg sku skrive 2 a4 sider om hvordan jeg har det, detaljert så sku jeg gi det til han,så sku han henvise meg videre til nevrolog:/ hvorfor kunne han ikke gjort d med en gang????:( er vel lang ventetid på sånt:(

begynner liksom å lure på hvor dette skal ende ME el ikke?:(¨
blir dårlig av å tenke på dette motgang hele tiden å beskymringer jeg blir så dårlig. vondt i hodet,magesmerter, redd, svimmel,kvalme sover og sover ikke klarer jeg å legge meg å sove om kvelden,natta. har jo enda ikke sovna:(

blir rett å slett lei meg Griner oxo ofte når jeg legger meg....
å prøver helst å ikke vise til andre at jeg faktisk er mye lei meg:(
jeg føler en uro inni kroppen,ved mye stress å jag får jeg skjelvinger i kroppen:(
jeg fryser inmari noen ganger,å andre ganger svetter jeg.......

sitter ved pcen til jeg får hodepine
for jeg føler meg het alene-------

lang tid skal d ta før jeg får en diagnose som jeg trodde jeg allerede hadde fått.....

Solgløtt
Blomstrer
Blomstrer

Re: hei

Post by Solgløtt »

LindaJeanett:) wrote:............ å virka som han stilte et spørsmålstegn ved Legen jeg var hos,han jeg var hos er jo en kjent lege liksom på område ME så skjønner ikke hvorfor han var slik....

virker som jeg må fortelle hva slags undersøkelser jeg må på osv. er jo egentlig ikke min jobb føler jeg:/¨

Hvis jeg klarer å huske riktig, så var du hos Kavli. Siden han ikke er me-spesialist på andre måter enn at han er lege og har me selv, så blir ikke diagnosen hans godkjent av alle. Men det er stor forskjell, der.

Min lege bare smilte, når jeg nevnte Kavli. Hadde vært praktisk å bruke han, siden jeg bor rett i nærheten av han. Men i mitt område, teller ikke Kavli's diagnose hos nav, f.eks

Tror det tok et par måneder fra henvisning til spesialist, til jeg fikk time.
Der tror jeg at jeg hadde vanlig utredning. Dvs en bøtte med blodprøver, og en samtale. Det, er alt som vanligvis blir gjort.
Får en da me diagnosen, blir en somregel overlatt til seg selv. Og det er da kampen for å bli fulgt opp, starter. Er en heldig, så har en en god lege, som prøver. Virker som et flertall har lege som ikke gjør noe.
Last edited by Solgløtt on Thu Jan 07, 2010 12:55, edited 1 time in total.
TTT (Ting Tar Tid)

Poppisa
Ny bruker
Ny bruker

seriøst??

Post by Poppisa »

Så ikek bare må man kjempe for å få en diagnose og et svar på sine symptomer og plager...men itillegg skal man måtte kjempe for oppfølging og råd angående hva man gjør videre og hvordan? ...d er for drøyt må jeg få si..men tviler ikke et sekund på at der faktisk er slik d er...:(
xoxo Poppisa ;0)

russetinden
Ny bruker
Ny bruker

lurer litt selv

Post by russetinden »

har i 1 1/2 år vært utrolig sliten.
magesmerter, blir ikke hvil uansett mengde søvn. er jeg hvil, så er det kun for noen timer av gangen.
hodepine, muskelsmerter, stikkende/rivende smerter i ledd som vekker meg fra nattesøvnen.
Reagerer med feberfølelse når jeg må presse meg til å gjøre noe.

er akurat kommet i gang med utredelse. men virker som om legen heller mot at ME og latskap går hånd i hånd. Er ikke lett og bli hørt, og ikke lett og bli trodd.
Dette med ME er ikke noe jeg selv har kommet på,men en sykepleier i forbindelse med en annen undersøkelse.

det verste er at jeg føler at jeg ikke har overskudd til og presse på legen for å bli utredet og få en diagnose (uansett hva det måtte vise seg å være)

Har hørt snakk om at ME er hyppigere blandt de som deltok på forsøkene med hjernehinnebetennelse vaksineringen.. stemmer dette?

Solgløtt
Blomstrer
Blomstrer

Re: lurer litt selv

Post by Solgløtt »

russetinden wrote: det verste er at jeg føler at jeg ikke har overskudd til og presse på legen for å bli utredet og få en diagnose (uansett hva det måtte vise seg å være)

Har hørt snakk om at ME er hyppigere blandt de som deltok på forsøkene med hjernehinnebetennelse vaksineringen.. stemmer dette?
Er "bare" (hehe) å si at du VIL ha utredning for me. Legen har ikke lov å nekte deg utredning.

Ang hva som utløser me'n, så er jeg ingen ekspert. Men pga forskning som har publisert i fjor, så er det XMRV viruset som kan være årsaken til me. Ca 4 % av befolkningen kan ha dette.
Min teori, er at alle ting som er tøft for immunforsvaret, kan utløse selve me'n, da. Dvs. at viruset får blomstre. Vaksiner er tøffe for immunsystemet, så de kan utløse me.

Blir mye "kan". Men, det er så mye vi ikke vet. Går kanskje ikke an å vite om de som deltok på hjernehinnebetennelse vaksine forsøk, eller andre som som har blitt vaksinert for andre ting, hyppigere får me. Men sannsynligvis er det slik, hvis de har xmrv viruset i seg.
TTT (Ting Tar Tid)

Post Reply