Nyere forskning kreft/adrenalin

Underforum for pasienter som er kurert for kreft, men ikke for ettervirkningen av kreften, som utmattelse (diagnose: Post Cancer Fatigue)

Moderators: Lennie, Tina

Post Reply
Tina
Administrator

Nyere forskning kreft/adrenalin

Post by Tina »

Fant ved en tilfeldighet dette oppslaget på nettsiden iNorden.
Det ligger nå som toppsak der.
En ny studie ved universitetet i TelAviv viser at stress før, under, og etter en kreftoperasjon er like bestemmende for tilbakefall som selve vevsskaden under operasjonen. Den psykologiske komponenten ved en kreftoperasjon kan derfor ha vært undervurdert som risikofaktor fordi sammenhengen mellom stress og tilbakefall ikke har vært dokumentert tidligere.

Det er særlig stresshormonet adrenalin som har vært undersøkt. Stressreaksjonen forbundet med kirurgi gir immunforsvaret et kraftig tilbakeslag, som igjen gjør at kroppen blir i mindre stand til å bekjempe restceller som er bærere av kreft. Hittil har man antatt at det bare er selve vevsødeleggelsen i forbindelse med operasjonen som har vært bestemmende for risikoen for tilbakefall.

Det er Times of India som melder dette.

“The psychological stressors of surgery deal a blow to the immune system, but this is hardly discussed in the medical community,” said Prof. Ben-Eliyahu.

“Ours is among the first studies to show that psychological fear may be no less important than real physiological tissue damage in suppressing immune competence,” he added.

Professor Ben-Eliyahu påpeker derfor betydningen av stressreduskjon både før, under, og etter operasjonen som helt vesentlig for å unngå tilbakefall. Det handler om å hjelpe immunforsvaret, dels umiddelbart ved å hindre at det svekkes i forbindelse med operasjonen, men også gi immunforsvaret ro til å bygge seg opp i etterkant etter den belastningen operasjonen har påført kroppens egne muligheter til å håndtere restene av kreftceller.

Er usikker på hvor interessant dette er, men her ligger det ihvertfall ;-)

http://inorden.org/?p=2458&language=no

Her er orginal-linken på Engelsk

Last edited by Tina on Sat May 24, 2008 14:54, edited 3 times in total.
-Sammen er vi sterke-

Dina
Setter rotskudd
Setter rotskudd

Post by Dina »

Takk for link Tina, dette var veldig interessant. :to:

Jeg tenker at stress/adrenalin kan ha den samme
virkningen på ME som det her nevnes at det har på kreft.

Kanskje derfor LP har så god effekt?
Ingen er så døv som den som ikke [b]vil[/b] høre.

Kira
Bofast
Bofast

Post by Kira »

Takk for link Tina! :klem:
Har LP god effekt på kreftpasienter også Dina?? Noen som vet?
"Mangt skal man møte, mangt skal man tåle, dagen i dag kan bli din beste dag!"

Milou
Administrator

Post by Milou »

Kira wrote:Har LP god effekt på kreftpasienter også Dina?? Noen som vet?
Vet bare at det er strengt forbudt å reklamere med at noe som helst skal hjelpe mot kreft... Men "mestringsteknikker" er så vidt jeg vet akseptabelt!
* Milou *

Dina
Setter rotskudd
Setter rotskudd

Post by Dina »

Kira wrote:Har LP god effekt på kreftpasienter også Dina?? Noen som vet?
Nei, det vet jeg dessverre ingenting om, Kira. :(

Jeg tenkte mer på ME/LP i innlegget jeg skrev over her. :wink:
Ingen er så døv som den som ikke [b]vil[/b] høre.

Kira
Bofast
Bofast

Post by Kira »

Takk for tilbakemeldinger!
Har to kreftsyke venninner og jeg har forstått det slik at hvis de f.eks. får stigning av østrogenet er det svært uheldig for kreften. Tenker da uvilkårlig på om LP kan være en teknikk de kan bruke for å holde østrogenverdiene lave på. :? Eller er jeg helt på blåbærtur nå? :ud:
"Mangt skal man møte, mangt skal man tåle, dagen i dag kan bli din beste dag!"

ingerbl
Fast plass
Fast plass

Post by ingerbl »

Melatonin and Estrogenic Overdrive
Melatonin is the primary hormone of the Pineal gland located in the center of the brain. It is mainly produced during nighttime darkness. Light and electromagnetics fields suppress melatonin production.
Melatonin is a powerful antioxidant. Among its other important roles is reduction of estrogen production in the body, and probably reduction in the number of estrogen receptors.
Studies of shown that the protective, estrogen reducing effects of melatonin are significantly reduced by excessive exposure to light (including late night TV viewing), electromagnetic fields, chemical pollutants such as pesticides and fungicides, and many commonly prescribe drugs, such as beta blockers for heart disease, high blood pressure and headaches.
http://www.majidali.com/theageof.htm

Angående østrogen. fant dette. Ser ut som soving kan hjelpe, og det å ikke ha det for lyst på kveldene.
Survive and enjoy life

Mirabell
Fast plass
Fast plass

Post by Mirabell »

Men hvilken funksjon har det egentlig at melatonin reduserer østrogen? Feks kvinner i overgangsalderen tar jo ofte tilskudd av østrogen for å få nok??

Kanskje noen kan forklare dette nærmere.

Post Reply