Funnet av det XMRV viruset, kobling til både kreft og ME.

Underforum for pasienter som er kurert for kreft, men ikke for ettervirkningen av kreften, som utmattelse (diagnose: Post Cancer Fatigue)

Moderators: Lennie, Tina

Post Reply
ingerbl
Fast plass
Fast plass

Funnet av det XMRV viruset, kobling til både kreft og ME.

Post by ingerbl »

Jeg har googlet litt rundt etter at jeg så nyheten om funnet angående XMRV viruset, og ser at de kom på sporet i sammenheng med prostatakreft.

Fant så dette på forskning. no

Resultatene fra kontrollgruppa kan nemlig tyde på at viruset er temmelig utbredt. Dersom 3,7 prosent av befolkninga faktisk har XMRV, betyr det at rundt 10 millioner amerikanere – og 180 000 nordmenn – bærer viruset med seg.

Vi vet allerede at lignende virustyper har skylda for en rekke sykdommer – for eksempel kreft – hos mange andre pattedyr, skriver Coffin og Stoye.

Lombardi og kollegaene påpeker at pasienter med kronisk utmattelsessyndrom også ser ut til å ha en større risiko for kreft. Kan det være at XMRV-infeksjonen også påvirker risikoen disse menneskene har for å utvikle kreft, spør de.
http://www.forskning.no/artikler/2009/oktober/231446

Nå var de veldig sterke uttalelsene på Radiumhopitalet angående noen sammeheng mellom ME/CFS og Post Cancer fatugie, veldig bestemte.
Men her i sammenheng med viruset XMRV ser man jo at det er en sammenheng.

Kom kanskje både utslittheten etter sykdommen, og kreften i seg selv av samme viruset?
De vet det ikke ennå. Og Viruset er første og fremst knyttet til prostata kreft. Men det kan kanskje være fordi de ikke har undersøkt andre kreft typer.

Hadde bare lyst til å dele denne.
Survive and enjoy life

Mirabell
Fast plass
Fast plass

Re: Funnet av det XMRV viruset, kobling til både kreft og ME

Post by Mirabell »

ingerbl wrote:
Nå var de veldig sterke uttalelsene på Radiumhopitalet angående noen sammeheng mellom ME/CFS og Post Cancer fatugie, veldig bestemte.
Hva var de veldig bestemte på? At det var en sammenheng, eller at det ikke var noen sammenheng?

Lilith
Rotfast
Rotfast

Post by Lilith »

Jeg funderer også på evt sammenheng mellom brystkreft og ME. Håper de sjekker det snart.
Jeg har lært mye av ME. Om endringer, lengsel og smerte.
Men mest av alt har jeg lært om lykke.
Min blogg: [url=http://englerisneen.com]Kattene mine lager engler i sneen[/url]

Ola
Er av og til innom
Er av og til innom

Post by Ola »

Jeg hadde kreft i 1981, så annen type kreft i 1987..... Etter '87 følte jeg at jeg ikke riktig kom meg til hektene...... Begynte for tidlig på jobb. En jobb jeg fikk akkurat før kreften, og med tildels stort arbeidspress og forventninger. Skilt samtidig.

Tja..... Alt henger sammen med alt, som Gro sa. Men det gikk jo 20 år før jeg "ramlet sammen" av ME.
Cogito, ergo doleo...

Solgløtt
Blomstrer
Blomstrer

Post by Solgløtt »

Når "nyheten" om viruset ble sluppet, var foreldrene mine på besøk. De har begge hatt kreft. Det samme med morfar, som døde av det. Forskjellige typer, alle sammen.
Spurte derfor dem om de visste hvor mange prosent av befolkningen som fikk kreft. Føler selv at ca 4 prosent kan være et omtrendtlig tall på hvor mange som får kreft. Vet jo ikke, da. Ikke visste foreldrene mine heller, hvor mange som får.

Men, dette har jo fått meg til å lure/tenke. Tenk hvis xmrv viruset gir disposisjon for visse sykdommer. Me og kreft. Migrene blir også satt i psykologisk bås, men synes å ha fått med meg at det går an å se på cat-scan at en har det. Kan være mange sykdommer, som ikke er oppdaget enda
TTT (Ting Tar Tid)

Fairy
Setter rotskudd
Setter rotskudd

Post by Fairy »

Solgløtt wrote:Føler selv at ca 4 prosent kan være et omtrendtlig tall på hvor mange som får kreft. Vet jo ikke, da. Ikke visste foreldrene mine heller, hvor mange som får.
Du må nok legge til en 0 der. Tallet er nok dessverre at 4 av 10 nordmenn får kreft i løpet av livet sitt,- altså 40% av den norske befolkningen.

-Fairy-

Solgløtt
Blomstrer
Blomstrer

Post by Solgløtt »

Fairy wrote:
Solgløtt wrote:Føler selv at ca 4 prosent kan være et omtrendtlig tall på hvor mange som får kreft. Vet jo ikke, da. Ikke visste foreldrene mine heller, hvor mange som får.
Du må nok legge til en 0 der. Tallet er nok dessverre at 4 av 10 nordmenn får kreft i løpet av livet sitt,- altså 40% av den norske befolkningen.

-Fairy-
Og jeg som var så fornøyd meg konklusjonen/tanken min
hehe

SÅ mange !!
:shock:

Følte at 4 prosent kanskje var mer enn nok
TTT (Ting Tar Tid)

Post Reply