Alle disse årsakene..

Stedet for å dele og drøfte interessante teorier omkring ME-gåten.

Moderators: Lennie, Tina

Sofie84

Alle disse årsakene..

Post by Sofie84 »

En ting jeg har lurt veldig på. Kan ME komme av ting som har skjedd for flere år siden? Jeg er 29 år nå, og har ikke hatt noen infeksjon i kroppen siden noe influensalignende i 2007. Fram til jeg var 10 år hadde jeg halsbetennelser flere ganger i året og like mange antibiotikakurer. En av disse kan jo ha vært kyssesyken. Fikk en ny da jeg var 16, ellers aldri mer. For 10-12 år siden tok jeg en influensavaksine siden jeg hadde astma den gangen. Bipolar lidelse har jo vært et problem i alle år, vært medisinert siden 2009. Var i en bilulykke i 2005, og tenker fortsatt på at jeg i teorien ikke skulle ha overlevd.

Kan alt dette være en årsak til ME? Jeg ble så brått syk i sommer, helt uten videre. Har hatt svake symptomer i 10 år, lett utmattelse og treningsintoleranse. Jeg hører hele tiden om infeksjoner en ikke blir frisk av osv, så jeg tenker at jeg på tross av alle symptomer kan lide av noe helt annet?

Travis
Husvarm
Husvarm

Re: Alle disse årsakene..

Post by Travis »

Det er nesten umulig å si. Jeg har sett et intervju med Kenny de Meirleir hvor han sier at han synes den mest interesssante ME-forskningen er den som kan beskrive et utbrudd av ME, fordi man da har spor i tid og sted å gå etter i tillegg til de ganske mangelfulle fysiske bevisene. Problemet med ME er jo at det er så vanskelig å påvise sykdommen, at det ikke finnes en biologisk markør. I rettsoppgjøret etter den vaksinen som så mange mener at de har fått ME av, så ble erstatning bare gitt til en som kunne dokumentere at han ble syk rett etter vaksinen ble gitt, mens de som ble syke senere ikke fikk erstatning.

Hva som egentlig forårsaker utmattelse er det også veldig lite forsket på. Det forekommer i mange andre sykdommer enn ME og har man flere sykdommer så er det enda vanskeligere å isolere hva som er opphavet til utmattelsen.

Jeg ser for meg at det kan bli utfordrende for deg å finne frem til eksakte svar. Det viktigste er å utelukke alle sykdommer som du har mulighet til å bli bedre av gjennom behandling.

Sofie84

Post by Sofie84 »

Pga min bipolare lodelse får jeg ikke mer hjelp til utredning. Men jeg var hos nevropsykolog som sa at jeg hadde absolutt alle symptomene på ME, både fysiske og kognitive. Så legen og jeg forholder oss til det. Det er ikke bare utmattelse som er problemet mitt. Jeg leste om ME (nevrasteni) på 1800-tallet, etter mine teorier var de mye mer fornuftige da!

Andebecca
Stamgjest
Stamgjest

Post by Andebecca »

Sofie84 wrote:Pga min bipolare lodelse får jeg ikke mer hjelp til utredning. Men jeg var hos nevropsykolog som sa at jeg hadde absolutt alle symptomene på ME, både fysiske og kognitive. Så legen og jeg forholder oss til det. Det er ikke bare utmattelse som er problemet mitt. Jeg leste om ME (nevrasteni) på 1800-tallet, etter mine teorier var de mye mer fornuftige da!
Kjenner ei som er bipolar som er utredet av Gunnar Aasen i Oslo.. Bare som et tips :)

Sofie84

Post by Sofie84 »

Takk, det skal jeg nevne neste gang jeg er hos legen! :)

Voksen
Er av og til innom
Er av og til innom

Post by Voksen »

Jeg går til en lege som mener at ME kan komme av at man har blitt smittet av dyr. Og at det som man da får lever av sukker i kroppen.
Jeg har hatt ME i flere år og først da jeg kom til denne legen ble jeg bedre. Jeg hadde alle symptomer på ME: svimmel, kvalm, kunne noen ganger ikke røre meg, så sliten at jeg ikke nesten kunne puste, vondt i hodet, smerter i kroppen, synsforstyrrelser, alle lyder var høye, pustevansker bare for å nevne noe.....
Legen foreslo lavkarbo pluss at jeg skulle ta noen medisiner som dreper de parasittene som han da mente at jeg hadde fått i meg.

Det gikk 4 dager så merket jeg forskjell. Medisinen måtte jeg kjøpe i Spania da de ikke er å få i Norge, det er jo en kjempeulempe. Men jeg var villig til å prøve alt, og de gjør at jeg kan ha et liv!
Jeg merker stor forskjell hvis jeg skulle være så dum at jeg putter i meg noe med itt for mye sukker i. Kan være en yougert, en banan etc. Mer skal det ikke til.

Forteller dette fordi legen min kommer ut med en bok om temaet. Han har studert dette nå i 7 år og mener han har funnet løsningen.

Sofie84

Post by Sofie84 »

Jøss, den var ny og interessant! Jeg tåker ikke sukrose i minimengder en gang, kan det ha sammenheng dersom denne teorien stemmer? Jeg blir skikkelig fyllesyk dagen etter inntak, et pølsebrød alene er nok..

Voksen
Er av og til innom
Er av og til innom

Post by Voksen »

Det er veldig interessant dette her, for jeg spiser også de medisinene.

Men bare det å starte med lavkarbo og da mener jeg 100% lavkarbo hjelper. Jeg merker forskjell etter bare noen dager.
Problemet med det er at man kan bli litt dårlig i magen , ialefall når man spiser den diettenn over flere måneder.
Jeg var så dårlig før jeg kom til legen min at det var så vidt jeg kunne gå inn på kontoret hans.
Han sa at jeg skulle skaffe meg de medisinene som jeg da måtte til Spania å kjøpe. Jeg kontaktet et apotek i Spania, dro ned den ene dagen og hjem dagen etter med tabletter for 6 mnd.

Så startet jeg kuren: 100% lavkarbo pluss denne medisinen som heter Albendazole. det gikk 4 dager!!!! Så var jeg merkbart utroig mye bedre.
Jeg gikk på dette i 6 mnd. Og ble nesten bra, ikke 100% bra , men fikk tilbake livet mitt.
Ikke svimmel, ikke hodepine, ikke sliten , ikke rykninger i ansiktet og kroppen, ikke vondter i kroppen, ikke synsforstyrrelser, kan se tv , høre på musikk.
Problemet med medisinen er at man kan få høye leververdier, noe som jo ikke er bra.
Så jeg måtte gå og ta blodprøve hver 14 dag for å se om jeg tåler de. Det gjør jeg.
for nå er jeg tilbake på kuren, med lavkarbo og medisin.
Det er såååå utrolig deilig å føle at man er seg selv igjen. Å sitte her og skrive dette hadde vært utenkelig for noen mnd siden.
Jeg må nemlig ta pauser fra kuren.
Jeg kommer til å legge ut navnet på boka han kommer med når den er publisert. Frst kommer han ut med en bok som er for leger på "deres" språk. Og så etterpå kommer han ut med en bok for oss "vanlig folk."
Og jeg anbefaller alle å lese den når den kommer, det er vedlig int.

Men altså: prøv lavkarbo det virker.

Sofie84

Post by Sofie84 »

Ikke start en diskusjon utifra min kommende kommentar, men den må ut: Lavkarbo kommer jeg aldri noensinne til å vurdere engang. Jeg er heller ikke i nærheten av så syk som du har vært heller, så jeg tenker ikke på noen drastiske tiltak.

Ang årsaker, er det noen som har noen teorier og søvn i forhold til utvikling av ME? Jeg har i 26 år aldri hatt en natt uten å våkne 2-6 ganger. Har vel en max sammenhengende søvn på ca 5 timer, kanskje 6. Og det er sjelden! I like mange år har jeg hatt problemer med innsovning på tross av søvnmangel. Først de siste par årene har jeg fått hjelp av Sarotex, og jeg jobber ikke og kan sove. Men den dype søvnen får jeg jo stor mangel på..

Voksen
Er av og til innom
Er av og til innom

Post by Voksen »

Hva mener du med: "den må ut", bare lurer?

Sofie84

Post by Sofie84 »

Jeg er så trøtt og klarte nok ikke å forklare meg riktig i stad, sorry! Den var ikke retta til deg personlig, men lavkarbo i seg selv. Jeg vil som sagt ikke starte en diskusjon, jeg er bare veldig imot den dietten etter en forelesning med hjertespesialist på Ullevål. Tror kanskje jeg har lett for å hisse meg opp litt bare av ordet også. Men ikke ta det personlig! Det er kjempefint at du har funnet noe som fungerer for deg :)

Den teorien din var jo virkelig interessant, gleder meg til å høre mer om den. Jeg akkurat søkt om å få igjen masse skattepenger, og får jeg dem kan det fort bli en liten tur til Malaga. Da kan jeg nevne medisinen for legen min :)

Ingrid_04
Husvarm
Husvarm

Post by Ingrid_04 »

Jeg har tidligere vært på ekstrem lavkarbo diett, men jeg ble bare veldig slapp. Dessuten er det jo nesten umulig å leve uten karbohydrater i lengden! Aldri så mye som et eple eller et glass melk. Nå prøver jeg å unngå for mye karbo, men jeg er ikke veldig veldig streng. Jeg spiser mye fisk og animalske produkter. Det hjelper på det ustabile blodsukkeret mitt. Men jeg orker ikke gå tilbake til null karbo igjen.
Sofile, hvis du ikke kan spise et pølsebrød engang, så høres det ut som du lever skikkelig lavkarbo!
Er det noen stor forskjell på sukrose og glukose, sånn rent praktisk?

Post Reply