Kan fasting dempe hjerneinflammasjonen hos ME-pasienter?

Stedet for å dele og drøfte interessante teorier omkring ME-gåten.

Moderators: Lennie, Tina

cornelia
Husvarm
Husvarm

Kan fasting dempe hjerneinflammasjonen hos ME-pasienter?

Post by cornelia »

Kjære alle sammen, jeg håper mange leser dette, og vær så snill vit at jeg er veldig ydmyk ift
folks sykdom og at ME kan medføre utrolig mange forskjellige symptomer hos dem som er rammet.

Jeg skal gjøre det kort jeg kan, men må ha med litt bakgrunn; Jeg ble syk i 2008, og fikk i 2011 en ME-diagnose.
Formen min har gått opp og ned, fra sengeliggende i flere timer om dagen, lammelser i beina så
jeg ikke kunne gå, fullstendig hjernetåke så jeg ikke engang klarte å rydde ut av oppvaskmaskina (jeg
klarte ikke å sette ting der de skulle stå) til i gode perioder å kunne trene litt.

I høst var jeg sykere enn på mange år. Det tok 4 mnd før jeg merket bedring. Vi vet jo at i et
slikt stillesittende liv er det lett på legge på seg kilo etter kilo, og jeg var snart også tyngre enn jeg
noengang har vært. Så både kropp og psyke var på et lavmål.

Jeg hopper her frem til i dag når jeg leser forskningsrapport fra Japan (På ME-foreningens hjemmeside) om
påvisning av inflammasjon (betennelse) i hjernen hos ME-pasienter. Dette er jo en del av navnet "ME"
og jeg skal ikke diskutere forskningen. Sammenhengen i mitt tilfelle er dette:

I februar måtte jeg finne en måte å få bukt med vekta uten å trene. Jeg så dokumentaren "Eat, fast, live"
av Michael Mosley som videre utviklet seg til 5:2 dietten. Det betyr å redusere kaloriinntaket ganske kraftig to dager
i uka (500 kcal) og spise normalt de resterende fem. Forsøk på mus viste reduksjon i hormoner, deriblant IGF-1 som
har en link til kreftutvikling, reduksjon i faren for Alzheimers, dannelse av nye hjerneceller og generelt økt helse. Ja,
foreløpig er det kun gjort forsøk på mus, da dette er relativt nytt slik jeg forstår det. Men som utdannet innenfor veterinærmedisin
vet jeg også hvor like dyr og mennesker er biologisk og anatomisk, så i mine øyne er det viktige pekepinner.

I tillegg er kalorirestriksjonen ("fasten") betennelsesdempende. For min egen del merket jeg dette ved at alle kvisene
mine forsvant etter bare en uke på dietten. Kviser er jo nettopp en inflammasjon. Jeg har gått på 3 mnd antbiotikakur
hvert år de siste årene for å få bukt med dem, uten at det har hjulpet i lengden. Nå er de vekk. Det samme skriver folk
på 5:2-forum verden over; de har fått så fin hud.

Jeg undrer om det er en sammenheng med ME-en her. Etter å ha startet på 5:2 er jeg nå i bedre form enn på 10 år.
Mannen min rister på hodet av meg og lurer på hva som har skjedd, han er redd det ikke skal vare, det er selvsagt jeg
også... men forandringen er enorm. I høst klarte jeg ikke å gå. Nå trener jeg 3-4 ganger i uka og løper 10 km uten særlig problemer.
Er min hjerneinflammasjon dempet som følge av fasting / 5:2 dietten? Er det en mulighet at faste kan gjøre ME-pasienter bedre?

Igjen - jeg er svært ydmyk når jeg beveger meg inn på slike teorier, jeg mener ikke å trampe noen på tærne eller påstå
ting jeg ikke kan noe om - for dette kan jeg ingenting om. Men jeg måtte bare dele dette med dere :snill:
Tidligere ME-syk i 6 år. Slik ble jeg frisk: http://www.meforum.info/viewtopic.php?f=64&t=15631

cornelia
Husvarm
Husvarm

Re: Kan fasting dempe hjerneinflammasjonen hos ME-pasienter?

Post by cornelia »

Her er BBC-dokumentaren som ledet frem til 5:2dietten. Verdt en kikk selv om man ikke har tenkt å begi seg ut på noen diett.

http://m.disclose.tv/action/viewvideo/1 ... onger/#DTV
Last edited by cornelia on Thu Mar 27, 2014 10:22, edited 1 time in total.
Tidligere ME-syk i 6 år. Slik ble jeg frisk: http://www.meforum.info/viewtopic.php?f=64&t=15631

Tom
Bofast
Bofast

Post by Tom »

Interessant :) Slenger på en interessant teori som jeg har lest litt om:

Det er også en klar forbindelse mellom ME og SIBO (for mange uønskede bakterier i tynntarmen). Friske folk har ca 10 store bevegelser i tynntarmen per døgn, ME syke har ca 3. Denne bevegelsen er avgjørende for å holde bakterienivået nede. Kviser er en ikke ukjent symptom på trøbbel med tarm.

Fasting vil teoretisk bidra til å holde disse bakteriene nede. Det samme vil en diett hvor karbohydrater er begrenset.

Jeg har samme erfaring som deg, fasting gjør meg bedre.

Håper den gode formen fortsetter for deg :)
Syk 2007, 100% sykemeldt 2009, Me-diagnose 2015, Ufør 2016

cornelia
Husvarm
Husvarm

Post by cornelia »

Takk for innspill, visste ikke om det med tynntarmen! Og faste hjelper også deg, ja, det
er veldig interessant det her. :P

hufsamor
Groddfast
Groddfast

Post by hufsamor »

Spennende! Kult at dere deler. Så kan jo andre bare velge om de har lyst å prøve også?
Takk for innspill

cornelia
Husvarm
Husvarm

Post by cornelia »

Takk :-) Fasting kan virke skremmende på mange, men det er en tilvenning som det meste annet. :-)

Om noen er nysgjerring på hvordan det har gått for meg så kan jeg fortelle at jeg trodde ikke jeg var i stand
til å gå uten frokost, da jeg fort har følt meg skjelven og svimmel og tolket det som
blodsukkerfall. De første to dagene jeg fastet ble derfor litt utfordrende, men det var
mest pga hodepine. Blodsukkeret raser ikke opp og ned som en bergogdal-bane heller,
slik man jo kan tro.

Men nå sparer jeg mine 500 kcal til et godt stykke utpå dagen, siden jeg ikke kan klare å
legge meg sulten. Og noen glass Farris eller Bris holder elektrolyttnivået oppe så jeg ikke får
hodepine. Man lærer seg triksene etterhvert. :-)

(Edit: Jeg har også gått ned 6,5 kg siden starten 3. februar, over all forventning.)
Last edited by cornelia on Thu Mar 27, 2014 10:24, edited 1 time in total.

Tom
Bofast
Bofast

Post by Tom »

Holder selv på å prøve å hoppe over frokosten - begynte i dag, tidligere har jeg bare øket mellomrommet mellom måltider.

Teste om det kan være noe positivt.
Syk 2007, 100% sykemeldt 2009, Me-diagnose 2015, Ufør 2016

Reenama
Stamgjest
Stamgjest

Post by Reenama »

Interessant lesning... Jeg begynte med 5:2 dietten for et par uker siden, og jeg har allerede merket en økning av energi! Liten men merkbart:) jeg sliter mye med tarmene, så om det er derfor eller om det er denne teorien vet jeg ikke... Men dette er første gangen siden jeg ble syk at jeg har følt meg så bra, så noe er det...:)

Sofie84

Post by Sofie84 »

Jeg måtte jo gi opp 5:2 siden jeg ble så dårlig dagen etter. Pokker heller! Men jeg har ikke problemer med magen, da. Bare kvalme nå og da, men det henger sammen med nerver. Jeg er sliten og orker ikke å lese så mye. Kan noen skrive kort om denne hjerneinflammasjonen for meg?

cornelia
Husvarm
Husvarm

Post by cornelia »

Sofie84 wrote:Jeg måtte jo gi opp 5:2 siden jeg ble så dårlig dagen etter. Pokker heller! Men jeg har ikke problemer med magen, da. Bare kvalme nå og da, men det henger sammen med nerver. Jeg er sliten og orker ikke å lese så mye. Kan noen skrive kort om denne hjerneinflammasjonen for meg?
Jeg har lest sammendraget på ME-foreningens sider, her: http://me-foreningen.com/meforeningen/?p=6782

Er nok like greit å lese den :-)

Synd du følte deg dårlig! Fasting, eller kalorirestriksjon, passer heller ikke for absolutt alle. Det sier de også i dokumentaren. :-(

cornelia
Husvarm
Husvarm

Post by cornelia »

Reenama wrote:Interessant lesning... Jeg begynte med 5:2 dietten for et par uker siden, og jeg har allerede merket en økning av energi! Liten men merkbart:) jeg sliter mye med tarmene, så om det er derfor eller om det er denne teorien vet jeg ikke... Men dette er første gangen siden jeg ble syk at jeg har følt meg så bra, så noe er det...:)
Hm, ser man det, krysser fingrene for fortsatt formstigning hos deg da :sol:

cornelia
Husvarm
Husvarm

Post by cornelia »

Ingen andre som har innspill, tanker, erfaring? :-)

Post Reply