Kan fasting dempe hjerneinflammasjonen hos ME-pasienter?

Stedet for å dele og drøfte interessante teorier omkring ME-gåten.

Moderators: Lennie, Tina

Stjernøye
Moderator

Re: Kan fasting dempe hjerneinflammasjonen hos ME-pasienter?

Post by Stjernøye »

Hva med folk som allerede er undervektige? Jeg kan ikke kutte kalorier eller faste mye uten å forsvinne tror jeg :P (og er ikke undervektig fordi jeg ikke tåler mat, jeg bare klarer ikke å legge på meg)
Musikkjournalist og fotograf. Sånn når verden tillater det :)
HOPE = Hold On Pain Ends
Bloggen min

Tom
Bofast
Bofast

Post by Tom »

Tom wrote:Holder selv på å prøve å hoppe over frokosten - begynte i dag, tidligere har jeg bare øket mellomrommet mellom måltider.

Teste om det kan være noe positivt.
Nå har jeg hoppet over frokost i 2 uker - og jeg fungerer bedre. Det er andre ting også har bidratt - men å gå rett på lunsj kl 11-13 (avhenging av hvor tidlig jeg står opp som regel mellom 07 og 09), fungerer bedre for meg.

Før jeg ble syk og jobbet, spiste jeg heller ikke frokost - spiste først i matpausen kl 11 på jobb - kontorrotte. Fordi jeg trivdes best med det.

Men når jeg ble syk - prøvde jeg jo alt som kunne gjøre ting bedre - blant annet hvor viktig det var med frokost, dagens viktigste måltid. Begynner å forstå at mesteparten av dokumenterte gode råd, fra eksperter, nødvendigvis ikke bestandig passer.
Syk 2007, 100% sykemeldt 2009, Me-diagnose 2015, Ufør 2016

sytpeis
Bofast
Bofast

Post by sytpeis »

Oisann.. Denne har jeg ikke lest før, og jeg har heller ikke hørt eller tenkt noe over denne dietten..

MEN, til min mors store fortvilese så har jeg perioder hvor jeg ikke spiser noe som helst. Rettåslett fordi jeg føler at dette gjør at formen blir litt bedre. Har egentlig kun relatert dette til mine mageproblemer, og min konklusjon var at jo mindre magen hadde å bruke energi på. Jo mere energi ble til overs for resten.. ( Har jo brukbart med lager som kroppen kan ta av ellers også )

Dette skal jeg lese mere om imorgen ))

Frokost er foresten et fremmedord her :P
http://wWw.MalEtterNummer.No
I find out a lot about myself by sleeping. Dreams, they are who I am when I’m too tired to be me.

trollet
Ny bruker
Ny bruker

Post by trollet »

Hei, jeg er relativt ny her og har hatt stor glede av den info som deles :D Takk til alle som deler sine erfaringer! Jeg har vært syk i 7 år og har gjort det meste (som de fleste andre) i forsøk på å bli bedre, herunder diverse kostholdsopplegg. Tenkte jeg kunne dele min erfaring med 5:2 dietten. Jeg testet den ut i ca 2 måneder, men måtte avslutte da jeg ble markert dårligere. Jeg ble svært dårlig på fastedagene, og ble tiltagende dårligere også de øvrige dagene. Jeg hadde i starten en par gode dager like etter en fastedag - men den effekten avtok. Jeg ble i tillegg svært kvalm og mistet appetitten på alt som er sunt! Etter at jeg avsluttet dietten tok det lang tid før kroppen fikk et "naturlig forhold" til mat igjen. I og med at ME er en sammensatt sykdom, er det vel ikke så unaturlig at det som hjelper for noen, ikke nødvendigvis hjelper for andre (det kan kanskje også har noe å si hvor i sykdomsforløpet en er). Så lenge dietten hjelper for noen, kan den jo være verd å prøve. Jeg har selv valgt å ha stor fokus på inflamasjonsdempende mat, så får jeg se om det hjelper noe :tob:

Synne
Stamgjest
Stamgjest

Post by Synne »

Hei trollet; Kan du si mer om hva slags inflamasjonsdempende mat du har god erfaring med? Og hvilke typer mat du evt holder deg borte fra? Jeg driver å kartlegger hvilke typer mat jeg bør og ikke bør spise.

Jeg prøver å spise mat som er nokså lett fordøyelig og jeg prøver å unngå å spise meg sprekkmett da det gir meg dårlige konsekvenser i etterkant. Jeg lar meg ofte bli nokså sulten og tom i magen mellom hver gang jeg spiser og så stanser jeg å spise før jeg er helt mett.

Dvs jeg spiser f.eks kl 09.00, så lunch kl 14.00 og middag kl. 19.00 og kanskje en liten kveldsmat kl 22.00
Ikke så lett alltid, men veldig deilig å slippe den stappmette følelsen der jeg må legge meg ned å la kroppen jobbe med å fordøye og ikke gjøre så mye annet. Spiser jeg feil mat eller for mye mat sliter jeg med å sovne. Nå er det en del typer kjøtt jeg tror jeg ikke tåler da det alltid gir meg søvnløse netter i etterkant.
If you get tired of everything in life, learn to rest, not to quit.

trollet
Ny bruker
Ny bruker

Post by trollet »

Hei Synne!
Jeg spiser mye urter, chilli, hvitløk, ingefær, fet fisk, avokado, brokkoli (og for så vidt masse andre grønnsaker),bær, nøtter (i perioder der det går) og grove kornprodukter. Jeg vet at ikke alle tåler alle disse matvarene og jeg har hatt perioder der jeg ikke har kunnet spise alt, men tåler det meste nå :) Jeg har i betydelig grad redusert hvitt mel, sukker, rødt kjøtt, poteter (og andre varer m mye karbohydrater). Dersom jeg forsøker meg på utskeielser med hveteboller el, blir jeg fort dårligere (herunder går magen bananas).
Jeg lager gjerne juice hvor jeg blander frukt og grønt, herunder chilli og ingefær. Frukten utgjør gjerne en liten del og kan utelates. (Har ansaffet en juicemaskin som brukes flittig) Har eksperimentert en del på den fronten, og har funnet at dette er en fin måte å få i seg bla chilli og ingefær. Grønn te skal vistnok være bra - for de som tåler det.
Jeg merker også at det er en fordel å ikke spise seg for mett og spiser heller flere små måltider. Søvnen min er nok like dårlig uansett hva og hvordan jeg spiser :(

cornelia
Husvarm
Husvarm

Post by cornelia »

Stjernøye wrote:Hva med folk som allerede er undervektige? Jeg kan ikke kutte kalorier eller faste mye uten å forsvinne tror jeg :P (og er ikke undervektig fordi jeg ikke tåler mat, jeg bare klarer ikke å legge på meg)
Jeg har ikke satt meg inn i det, men det finnes retningslinjer også for dem som ønsker å høste helseeffektene uten å gå ned i vekt. Jeg regner med at det innebærer å spise mer på de andre dagene. Det er også anbefalt å redusere inntaket av proteiner, og siden man får mye proteiner ved små mengder kjøtt betyr det å spise mer plantebasert.

De offisielle nettsidene, her under temaet "maintenance": http://thefastdiet.co.uk/forums/forum/b ... intenance/
Tidligere ME-syk i 6 år. Slik ble jeg frisk: http://www.meforum.info/viewtopic.php?f=64&t=15631

cornelia
Husvarm
Husvarm

Post by cornelia »

trollet wrote: I og med at ME er en sammensatt sykdom, er det vel ikke så unaturlig at det som hjelper for noen, ikke nødvendigvis hjelper for andre (det kan kanskje også har noe å si hvor i sykdomsforløpet en er). Så lenge dietten hjelper for noen, kan den jo være verd å prøve. Jeg har selv valgt å ha stor fokus på inflamasjonsdempende mat, så får jeg se om det hjelper noe :tob:
Synd at du ble dårligere! Jeg skal lese mer om inflammasjonsdempende mat, har faktisk ikke tenkt på å Google det ;-)
Det kan jo hende jeg var i en bedringsprosess allerede, og at det var derfor jeg hadde overskud til å starte på et prosjekt som 5:2.
Årsak og virkning er jo så uviss. Håper du blir bedre! :sol:
Tidligere ME-syk i 6 år. Slik ble jeg frisk: http://www.meforum.info/viewtopic.php?f=64&t=15631

cornelia
Husvarm
Husvarm

Post by cornelia »

sytpeis wrote: til min mors store fortvilese så har jeg perioder hvor jeg ikke spiser noe som helst. Rettåslett fordi jeg føler at dette gjør at formen blir litt bedre. Har egentlig kun relatert dette til mine mageproblemer, og min konklusjon var at jo mindre magen hadde å bruke energi på. Jo mere energi ble til overs for resten..
Du er helt sikkert testet etter alle kunstens regler for matallergier/intoleranser og cøliaki? I så fall er det jo interessant at
noen kan bli bedre av å spise mindre.... Jeg har forøvrig gått ned 8,5 kg på 9 uker, og somerklærne jeg håpet å passe pent inn i er nå blitt altfor store!!! :dum:

Synne
Stamgjest
Stamgjest

Post by Synne »

Takk for svar trollet. Jeg gjør nok en del av det samme du gjør. Men, jeg bør nok legge til mer av en del matvarer du nevner. Som chili og mere urter. Håper å dyrke en del hjemme nå i sommerhalvåret. Vi spirer frø og spiser spirefrø til ulike middager og salater. I tillegg til å spise chiafrø, quinoa og hempfrø. Ellers har jeg redusert de samme tingene som deg. Gjærbakst har jeg kuttet helt ut. Og stort sett alt rødt kjøtt.

Det jeg ikke ønsker å redusere er frukt fordi det er min erstatning for all kosemat og godis. Så jeg håper jeg slipper... Blir helt deprimert av en diett som blir for begrenset.

Jeg gjør litt opprør nå mot ideen av hva som definerer "et måltid". Det er så lett at vi putter i oss ekstra ting men de "tells liksom ikke" fordi det er jo ikke et "måltid". For meg kan det være en skikkelig stor lunch å spise fruktsalat. Da spiser jeg ikke noe annet mellom frokost og middag enn melon, appelsin og banan sammen med chiafrø og kesam. Kjempegodt og masse mat og det holder meg mett.
Jeg tror at det å tilsette litt frø når man spiser f.eks frukt, yoghurt eller salat kan gi mer protein, fett og metthetsfølelse og gjøre det mer til et fullverdig måltid og ikke bare en snacks eller et lite mellommåltid.

Jeg faster ikke, men jeg prøver å la kaloriinntaket svinge litt slik at jeg spiser litt over kaloribehovet mitt noen ganger og en del under andre ganger. Men da må man ha en viss ide om hva man putter i seg i løpet av dagen og telle litt kalorier. Og så må jeg ligger under kaloribehovet de fleste dager og bare litt over når jeg har spisemyedager...

Synne
Stamgjest
Stamgjest

Post by Synne »

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=2733

Jeg har lenge prøvd masse av tipsene her: De funker virkelig!
Begynte for to år siden og veie opp maten min og så at jeg ble "egentlig" mett av 70 gram frokostblanding, men hvis jeg ikke målte opp og spiste til jeg ble for mett så spiste jeg minst 100 gram. Så dermed målte jeg opp hvert måltid og hvis jeg ikke var veldig sulten så veide jeg opp og forsynte meg med bare 60 gram. Og byttet til mindre boller og tallerkener. - Og var mett like lenge som før!
Nå spiser jeg ofte halve posjoner i små boller og føler meg like mett av det som av en stor posjon i en stor bolle.
Vi har lett for å lure oss selv og det krever ingen selvdisiplin, kun vaner.
Jeg spiser ALLTID tallerkenen tom så da gjelder det å ikke putte for mye mat på tallerkenen og heller forsyne meg flere ganger.

Hvis jeg har noe kosemat så ligger den i kjøkkenskapet og jeg kan kun spise en liten bit når jeg er på kjøkkenet. Jeg tar ikke med meg noen ting og jeg går igjen etter en bit. Jeg klarer nå å ta 5 peanutter fra skapet og så gå å sette meg i stua igjen og ofte ikke spise mer enn 5 peanutter resten av dagen. Men da spiser jeg dem saaakte og koser meg med en god smak i munnen. Det er jo det som er poenget med kosemat - ikke å bli mett av det. :-)

sytpeis
Bofast
Bofast

Post by sytpeis »

cornelia wrote: Du er helt sikkert testet etter alle kunstens regler for matallergier/intoleranser og cøliaki? I så fall er det jo interessant at noen kan bli bedre av å spise mindre.... Jeg har forøvrig gått ned 8,5 kg på 9 uker, og somerklærne jeg håpet å passe pent inn i er nå blitt altfor store!!! :dum:
Er dobbelttestet på det meste :P Jeg har og fast rutine at hvis jeg skal gjøre noe på kvelden. Så spiser jeg ikke i det hele tatt den dagen. :D Må jo være en drøm å kjøpe nye sommerklær, sålenge det er mindre sommerklær )))
http://wWw.MalEtterNummer.No
I find out a lot about myself by sleeping. Dreams, they are who I am when I’m too tired to be me.

Post Reply